Jeep tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Het legendarische automerk Jeep hoort tot het DaimlerChrysler-concern. Net als alle andere ondernemingen van Chrysler werd zij in het jaar 1998, door de fusie van de beide autogiganten Daimler en Chrysler, bij het concern ingelijfd.

Oorspronkelijk was Jeep geen merk, maar een aanduiding voor de o.a. in de Tweede Wereldoorlog door Ford en Bantam vervaardigde militaire voertuigen van het Amerikaanse leger. Jeep, ook wel SUV (Sport Utility Vehicle) genoemd, is bovendien een verzamelbegrip voor voertuigen met vierwielaandrijving die zowel passagiers als goederen kunnen transporteren. De Jeep ontstond dus niet zo zeer als merk, maar als een bepaald, door het Amerikaanse leger in opdracht gegeven type utilitair voertuig, waarvan de productie door veel verschillende handen ging, voor zij door Daimler/Chrysler werd overgenomen.

De herkomst van de benaming Jeep is door veel sagen omgeven. De meest populaire, nu gangbare veronderstelling is dat zij is ontstaan uit de samenvoeging van "GP", dat wil zeggen "General Purpose" (voor alle mogelijke doeleinden geschikt). Anderen denken dat zij is afgeleid van ?Eugene the Jeep", een populaire hondenfiguur uit de strip Popeye: deze kon door bochten gaan, in bomen klimmen, door de lucht vliegen en in ieder geval alles doen wat men het wondervoertuig doorgaans toedichtte of van hem verwachtte. In werkelijkheid was de betekenis al ongeveer twintig jaar eerder, in de loop van de Eerste Wereldoorlog, ingeburgerd en werd dan ook voor militaire voertuigen overgenomen: "Jeep", zo noemde men de gloednieuwe, nog ongebruikte voertuigen.

Voordat Jeep een merk werd, had hij dus al een lange geschiedenis als militair voertuig achter de rug. Hij werd ontworpen als vervanging voor motoren die werden ingezet voor het overbrengen van berichten tussen verschillende eenheden van het Amerikaanse leger. Op de vraag van het leger aan het adres van Amerikaanse autofabrikanten naar een compact, universeel voertuig met vier wielen, reageerden drie firma's met de volgende prototypes: de "Quad" van Willys Overland, de "Blitzbuggy" van American Bantam Car Co. en de "GP" van Ford. Om te voldoen aan het verzoek van het leger, volgden daarna verdere ontwikkelingen, vooral met het oog op een laag normgewicht. Uiteindelijk bepaalde Willys de norm voor de vereiste auto, waarbij kenmerken van de beide andere fabrikanten werden geïntegreerd. In 1941 kreeg Willys een contract voor meer dan 16.000 voertuigen. Nog in hetzelfde jaar werd de druk op Ford opgevoerd om de productie te verhogen. Maar niet alleen de Amerikaanse strijdkrachten, ook het Franse, Nederlandse en zelfs het Rode leger gebruikten de Jeep in de loop van de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens de oorlog werd de Jeep ook al gebruikt als civiel werktuig. Overtollige voorraden van het leger werden verkocht, uitgediende voertuigen werden weer functioneel gemaakt en op boerderijen en in kleine bedrijven gebruikt: ook burgers wisten de mogelijkheden en de goedkope reparaties van het voertuig wel te waarderen.

Willys, als eerste eigenaar van het merk Jeep, introduceerde vanaf 1941 de "Civilian Jeep", een Jeep voor burgers dus. Na 1945 en in opdracht van de Amerikaanse strijdkrachten, bestond de belangrijkste taak van de Duitse fabrikant VW en de Franse onderneming Hotchkiss uit het in goede staat houden van Jeep. Andere Europese fabrikanten kopieerden het concept. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld werd het oorspronkelijke prototype van de Landrover vervaardigd op basis van belangrijke Jeepelementen. Ook Fiat, de grootste autofabrikant van Italië, vervaardigde met de Campagnola-serie een eigen Jeep en zelfs de edele Alfa Romeo introduceerde een aan de Jeep ontleende terreinwagen die in 1952 op de Mille Miglia een prijs toegekend kreeg.

In 1953 werd het merk Jeep vervolgens overgenomen door de autofabrikant Kaiser ("Kaiser Jeep") en in 1970 door American Motors (AMC), tot uiteindelijk Chrysler in 1987 de firma en de door AMC gestileerde Jeep Wrangler overnam om het legendarische merk in de productie van de wereldwijd grootste en meest gerenommeerde autofabrikant onder te brengen.

Nu, zestig jaar na het einde van de Tweede Wereldoorlog, staat het merk Jeep nog steeds voor capaciteit, wendbaarheid, nonchalance en een zekere stijl waarmee men vrijheid en avontuur verbindt. Zelfs door druk stadsverkeer, minuscule parkeerruimten en de middeleeuwse, nauwe straatjes van de Europese oude stadskernen laten verstokte Jeep-fans zich er niet van weerhouden, hun droom van de auto nog steeds zelfbewust voorrang te geven.

Mehr anzeigen