Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Jeep-Commander_UK_Version-2007-1600-01.jpg

Jeep Commander

1 / 3
Jeep-Commander_UK_Version-2007-1600-01.jpg
Jeep-Commander_4x4_Limited_5.7_HEMI-2006-1600-08.jpg
Jeep-Commander_UK_Version-2007-1600-0b.jpg

Sterke punten

  • Stoere uitstraling
  • 7 zitplaatsen
  • 3,5 ton sleepvermogen

Zwakke punten

  • Meerwaarde t.o.v. Grand Cherokee
  • Hoog gewicht
  • Hoog verbruik

Jeep Commander Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Jeep Commander, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.4 - 7.4s
Maximumsnelheid:191 - 208 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):284 - 371 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10.2 - 15.6 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4787 x 1899 x 1919 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:495 - 545 kg

Baas boven baas

In 2005 stelde Jeep de Commander voor, een grote, op de Grand Cherokee gebaseerde SUV met een hoekig koetswerk die de concurrentie moest aangaan met de Hummer H3. Het model was echter geen lang leven beschoren, want in 2010 was het alweer over en uit door de dalende populariteit van grote SUV’s en de bankencrisis.

Interesse in een Jeep Commander

Jeep Commander tweedehands auto
Jeep Commander dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • In zijn tijd was de Jeep Commander nog een van de grootste wagens op de weg, vandaag zou je hem haast compact durven noemen naast kolossen als de Mercedes GLS en BMW X7. Toch heeft de Commander nog altijd een imposante uitstraling.

  • Aan boord van de Commander was er plek voor 7 personen, waarbij de achterste zitrijen hoger gemonteerd staan dan de voorzetels voor een beter overzicht voor de passagiers.

  • Met de 3.0 CRD-dieselmotor van Mercedes had de Commander een enigszins acceptabel verbruik en kon hij vooral tot 3,5 ton trekken.

  • Aan boord was het aangenaam vertoeven dankzij de uitgebreide binnenruimte, de comfortabele zetels en de zachte ophanging. Met vijf zitplaatsen overeind had je bovendien een zeer ruime koffer.

Alle belangrijke gegevens over de Jeep Commander

Motoren

De Jeep Commander werd in Europa geleverd met drie motoren: een 4,7 liter-V8 van 230 pk, een 5,7 liter HEMI-V8 van 326 pk en een 3.0 CRD V6-dieselmotor van 218 pk. Die dieselmotor kwam van Mercedes en is veruit de vaakst gekozen optie op de Commander, aangezien het verbruik van de benzineversies buitensporig was dankzij een leeggewicht van meer dan 2 ton. De 3.0 CRD was gekoppeld aan een vijftrapsautomaat en standaard vierwielaandrijving.

Afmetingen

Met een lengte van 4,79 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,83 meter was de Commander destijds het grootste model van Jeep. Tegenwoordig zijn dit echter geen uitzonderlijke maten meer. Aan boord was er plaats voor 7 personen, de koffer was 212 liter groot met alle zetels rechtop en 1.940 liter groot met de achterbanken plat. Het leeggewicht van de Commander met dieselmotor was ongeveer 2,2 ton. Het maximale trekvermogen is 3,5 ton.

Uitvoeringen

Het gamma van de Jeep Commander bestond in Europa uit drie uitvoeringen: de Sport als instapversie, de vaakst voorkomende Limited met Boston Acoustics-audio en elektrische lederen zetels vooraan, en de Overland, met panoramadak, suède op de zetels en extra houten sierpanelen.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

In België is er op het moment van schrijven (december 2022) welgeteld één exemplaar te vinden van de Jeep Commander. Heel representatief is dat dus niet, maar als je ook in de rest van Europa kijkt, is het model te vinden vanaf zo’n 7.000 euro - met een zeer hoge kilometerstand. Vanaf zo’n 11.000 euro is er meer aanbod, maar op elk prijspunt zal je exemplaren tegenkomen met een hoge kilometerstand. Kijk dus vooral naar de algemene staat van de auto en de onderhoudshistorie. Door het zeer hoge verbruik zal je echter ook een hele hoop belastingen betalen als je een Commander inschrijft.

Design-highlights en interieur

De Jeep Commander was gebaseerd op techniek van de Grand Cherokee, maar kreeg een retro-geïnspireerd en erg hoekig design met inspiratie van de oude Jeep Wagoneer. Opvallend is het dak, dat achteraan hoger is dan vooraan, wat wordt verhuld door dakrails. Dat zorgt ervoor dat de achterste passagiers hoger kunnen zitten zonder met hun hoofd tegen het dak te zitten. Met een bodemvrijheid van 21 cm en standaard vierwielaandrijving kon je ook offroad goed uit de voeten met de Commander.

Imposant ruimtewonder

Aan boord was de Commander vrij rijkelijk uitgerust, toch in de in Europa gebouwde en geleverde versies. Quasi elk model had de Limited-uitvoering met de elektrische lederen voorzetels. Ook kon je drie(!) zonnedaken krijgen, een intussen hopeloos achterhaalde navigatie en zetelverwarming. De ruimte aan boord was uitstekend, zelfs op de achterste zitrij was er voldoende plek. En als je die niet nodig hebt, komt er een zeer grote kofferruimte ter beschikking die ook via de apart openende achterruit kan gebruikt worden als je de grote kofferklep niet volledig wil openen.

Rijhulp en veiligheid

De Jeep Commander kreeg geen veiligheidstest van Euro NCAP, maar kreeg in zijn thuisland wel een zeer goede beoordeling van de NHTSA, met de maximale 5 sterren. Door zijn leeftijd ontbreken natuurlijk de actieve veiligheidssystemen van vandaag, maar hij is wel uitgerust met een hele hoop airbags, ABS en ESP.

Alternatieven

De Jeep Commander ging niet enkel de concurrentie aan met de Hummer H3, maar ook met de Land Rover Discovery en de Nissan Patrol: luxewagens met 7 zitplaatsen en goede terreincapaciteiten. Wie op zoek is naar een comfortabele SUV voor niet al te veel geld, kan ook kijken naar een Volvo XC90 met 7 zitplaatsen.

FAQ

Hoeveel kost een Jeep Commander?
De Commander is te vinden vanaf zo’n 7.000 euro - met een zeer hoge kilometerstand. Vanaf zo’n 11.000 euro is er meer aanbod, maar op elk prijspunt zal je exemplaren tegenkomen met een hoge kilometerstand.
Hoeveel verbruikt de Jeep Commander?
Op papier verbruikt de Jeep Commander 10,8 l/100 km met de 3.0 CRD-dieselmotor. Dat geeft hem ook een CO2-uitstoot van 284 g/km, wat kostelijk is in Vlaanderen qua BIV en verkeersbelasting.
Is de Jeep Commander betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de Jeep Commander lijkt vrij goed te zijn, er zijn weinig klachten over te lezen en je vindt regelmatig exemplaren met een (zeer) hoge kilometerstand. De ophanging kan wel sneller slijten door het hoge gewicht.

Beoordelingen voor Jeep Commander

2 Beoordelingen

5,0