Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
kia_optima_hybrid (2).jpg

Kia Optima

1 / 5
kia_optima_hybrid (2).jpg
kia_optima_hybrid (3).jpg
kia_optima_sportswagon_gt_line.jpeg
kia_optima_hybrid (1).jpeg
kia_optima_hybrid (1).jpg

Sterke punten

  • Ruimte achterin
  • Goeie rijeigenschappen
  • 7 jaar garantie

Zwakke punten

  • Onbekend imago
  • Isolatie motorgeluid
  • weinig feedback van stuurwiel

Kia Optima Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Optima, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.6 - 11.8s
Maximumsnelheid:192 - 232 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):33 - 191 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.4 - 8.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4845 x 1830 x 1455 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:307 - 1686 liter
Aanhangergewicht:435 - 595 kg

Kia Optima, de zakelijke onbekende

In het segment van de middenklasseberlines was Kia lange tijd een speler aan de zijlijn in Europa. De Clarus en Magentis zeggen doen waarschijnlijk bij niemand een belletje rinkelen. Dat wilde Kia veranderen met deze Optima, die sterk was opgebouwd.

Interesse in een Kia Optima

Kia Optima tweedehands auto
Kia Optima dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het grote voordeel aan deze Kia Optima was de ruimte die hij bood. Niet alleen dankzij een grote kofferruimte maar ook vanwege de ruimte op de achterbank.

  • Bij Kia waren ze ook overtuigd dat als ze de rijeigenchappen iets dynamischer maakten, de wagen beter zou aanslaan bij het doelpubliek. Daarom bezit de wagen, afgezien van een stuurwiel dat soms wat vage feedback geeft, over scherpe rijkwaliteiten.

  • Kia is één van de automerken die zeven jaar garantie geven, ook op de Optima. Dat is leuk voor de eigenaar maar toont vooral dat Kia zekerheid voelt over de kwaliteit van de geleverde wagens.

Belangrijke gegevens

Motoren

De eerste generatie Kia Optima die bij ons werd ingevoerd kreeg enkel een hybride tweeliter benzinemotor met 177 pk of een 1.7 CRDi diesel met 136 pk onder de kap. De benzinehybride was er enkel met CVT-automaat, wat hem nog altijd een beetje deed rijden als een oudje. De diesel was ook beschikbaar met manuele versnellingsbak.

Voor de tweede generatie schroefde Kia het vermogen van de 2.0 benzine op naar 205 pk in de 2.0 GDi. Daarboven kwam een 2.0 T-GDi te staan die met een andere boring en slag, en ook een andere compressieverhouding, een vermogen van 245 pk losweekte.

In 2018 werd een facelift uitgevoerd en vond Kia het nodig om de motoren te herzien. Er kwam een fiscaal vriendelijkere 1.6 T-GDi, met 180 pk. De tweeliter hybride vervelde tot een 2.0 GDi plug-in hybride waarbij de benzinemotor 154 pk leverde en de elektromotor daar nog eens 50 kW bovenop gooide, om zo 205 pk voort te brengen. Er was nog steeds een diesel, al was die ook verkleind tot een 1.6 CRDi, voorzien van 136 pk.

Afmetingen

De Kia Optima was een auto van 4,85 meter lang in de eerste generatie. De tweede generatie was op de kop af één centimeter langer. Hij was verder ook 1,83 meter breed, 1,86 meter voor de tweede generatie. Met 1,45 meter hoogte viel hij mooi tussen zijn concurrenten in.

Bagage laden kon je bijna eindeloos doen in zo’n Kia. De Optima berline kon 505 liter laden met de achterbank rechtop, uitbreidbaar tot 1.080 liter. De hybride zag vanwege de locatie voor de batterij zijn bagageruim verkleinen tot 381 liter, of 307 liter voor de latere plug-in hybride.

De Kia Optima SW, de breakversie dus, was er alleen bij de tweede generatie. Die kon 552 liter laden, uitbreidbaar tot 1.686 liter met neergeklapte achterbank. Ook hir strooide de plug-in hybride versie roet in het eten van het bagageruim, die was slechts 440 tot 1.574 liter groot.

Uitvoeringen

De Kia Optima was in eerste instantie enkel als berline verkrijgbaar. Bij de tweede generatie kwam daar ook een breakversie bij, die vooral in ons land extra kopers zou aantrekken.

Kia lanceerde de Optima overigens als benzine, diesel en hybride. Ook hier was er een wijziging bij de tweede generatie, waar de plug-in hybride meer zakelijke rijders moest aanspreken.

Kia werkte voor de Optima als rasecht Aziatisch merk met optiepakketten, zoals de Business Line, de Excutive Line en de GT Line. Die eerste bevatte allerlei opties voor de zakelijke rijder, de tweede trok de kaart van het comfort, terwijl de derde volop ging voor een dynamische look.

Prijzen

Destijds was een nieuwe Kia Optima met 1.7 CRDi minstens 32.500 euro waard. De Optima Hybrid was toen gek genoeg 3.000 euro goedkoper.

Tegenwoordig loop je vruchteloos te zoeken naar een nieuwe Optima bij de Kia-dealer, want het model werd in 2019 vernieuwd en Kia besloot dat de Optima niet meer in Europa verkocht zou worden.

Tweedehands zijn ze er zeker nog wel, voor 10.000 euro heb je al een Kia Optima, al heeft die dan meer dan 100.000 kilometer op de teller en is die makkelijk 10 jaar oud. Een hybride Optima heb je voor 16.000 euro, de PHEV plug-in hybrides kosten op moment van schrijven nog makkelijk 23.000 euro.

Design

Buitenzijde

Opvallend bij de Kia Optima is de ‘tiger nose’-grille, die Kia in de jaren 2010 hanteerde op haar modellen. Een donkere grille, voorzien van chrome details sierde de voorzijde. De blik werd verder nog gekenmerkt door de donkere koplampen die een soort van geheimzinnige grijns vormden.

Interieur

Binnenin zijn de knoppen herkenbaar voor Kia uit die periode. Vrolijk word je niet van het aanzicht van het dashboard, al zitten de knoppen wel op de juiste plek. Dat was nog de tijd waarin automerken een scherm voor het infotainment installeerden maar niet de nood voelden om alle knoppen in dat scherm te gaan verwerken. De inzittenden krijgen verder de beschikking over stevige maar malse zetels. Achterin is er ruimte zat en afhankelijk van de versie hebben de buitenste zitplaatsen zelfs zetelverwarming.

Veiligheid

De Kia Optima werd in 2015 beloond met vijf sterren voor de EuroNCAP test, met een iets mindere beoordeling voor de voetgangersveiligheid omdat de bescherming aan de onderzijde van de voorruit niet voldoende zou geweest zijn. ESP was standaard, net als een gordelverklikker voor de voorste én achterste inzittenden. Verder kreeg de Kia Optima ook een snelheidsassistent, die via een camera verkeersborden las en koppelde aan de data uit de navigatie. Optioneel was er ook een rijstrookassistent beschikbaar, net als een autonoom remsysteem.

Alternatieven

Wie een Kia Optima overweegt maar ook graag eens bij de concurrentie gaat neuzen, kan terecht bij de Hyundai i40 en de Toyota Avensis. Binnen Europa waren er ten tijde van de Optima ook de immer aanwezige Volkswagen Passat, de Opel Insiginia, Ford Mondeo en de Renault Laguna en Peugeot 508.

FAQ

Hoeveel weegt de Kia Optima?
Afankelijk van de versie woog een Kia Optima tussen de 1.440 kilogram (1.6 T-GDi berline) en 1.715 kilogram (2.0 GDi PHEV SW).
Bestaat de Kia Optima ook als hybride?
Bij de lancering was de Optima er ook als zelfopladende hybride. De tweede generatie introduceerde de plug-in hybride aandrijving, waardoor de hybride overbodig werd.
Wat is de opvolger van de Kia Optima?
De Kia Optima is nog steeds op de markt, als vijfde generatie van de K5/Optima/Magentis-lijn. Deze wordt echter niet meer ingevoerd in Europa. Als alternatief is er de Sportage SUV.

Beoordelingen voor Kia Optima

1 Beoordelingen

5,0