Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-kia-sorento_04.jpg

Kia Sorento

1 / 8
AS24-modelpagina-kia-sorento_04.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_03.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_02.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_01.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_08.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_07.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_06.jpg
AS24-modelpagina-kia-sorento_05.jpg

Sterke punten

  • 7 zitplaatsen
  • 7 jaar garantie
  • Royale standaarduitrusting

Zwakke punten

  • Stevige startprijs
  • Geen benzineversie
  • Niet de zuinigste hybride

Kia Sorento Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Sorento, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.6 - 15.5s
Maximumsnelheid:168 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):38 - 286 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.6 - 11.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4567 x 1863 x 1690 mm
Portieren:5
Kofferruimte:142 - 2100 liter
Aanhangergewicht:496 - 920 kg

Kia Sorento: SUV met 7 zitplaatsen, met of zonder stekker

Met de huidige Sorento is Kia alweer aan de vierde generatie toe van zijn SUV-vlaggenschip. Deze vierde Sorento stopt zijn ambities om de premiumreferenties naar de kroon te steken al lang niet meer onder stoelen of banken, en hoopt dat nu te doen met een diesel, een full hybrid en een plug-inhybride. En nog steeds met zeven zitplaatsen.

Interesse in een Kia Sorento

Kia Sorento tweedehands auto
Kia Sorento nieuwe auto
Kia Sorento dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De vierde generatie Sorento is langer dan zijn voorganger, waardoor de Koreaanse SUV nog steeds makkelijk kan uitpakken met zeven zitplaatsen.

  • Die extra lengte betekent goed nieuws voor het koffervolume: in het beste geval kun je daar met de achterbank(en) neergeklapt 2.100 liter aan bagage in kwijt.

  • De Sorento is er ook als plug-inhybride, die met zijn theoretisch verbruik van 1,6 l/100 km en zijn CO2-uitstoot van 38 g/km (WLTP) niet alleen zuinig wil zijn, maar ook fiscaal interessant.

  • Naast een topscore op de Euro NCAP-crashtests pakt de Kia Sorento uit met heel wat interessante veiligheidssnufjes.

Alle belangrijke gegevens over de Kia Sorento

Motoren

Het is tevergeefs zoeken naar een benzineaanbod in het gamma van de Kia Sorento: de zevenzits-SUV heeft zijn motorgamma beperkt tot drie keuzes: een dieselmotor, een full hybrid en een plug-inhybride. De **dieselmotor is een 2.2 CRDI-viercilinder van 193 pk en 440 Nm, en drijft via een achttrapsautomaat de voorwielen of optioneel de vier wielen aan. Kia geeft voor deze motor een CO2-uitstoot op van 163 tot 178 g/km (afhankelijk van de uitvoering) en een gemiddeld verbruik van 6,3 tot 6,8 l/100 km (idem).

De full hybrid koppelt een 1.6 TGI-viercilinder benzinemotor van 179,7 pk en 265 Nm aan een elektromotor van 44,2 kW (60,1 pk) en 264 Nm. Het systeemvermogen bedraagt 230 pk en 350 Nm en wordt via een zestrapsautomaat naar de voorwielen of de vier wielen gestuurd. De voeding van de elektromotor komt uit een kleine lithium-ionbatterij van 1,49 kWh. De CO2-uitstoot van de full hybrid bedraagt volgens Kia 147 tot 169 g/km, het gemiddelde verbruik 6,5 tot 7,4 l/100 km (WLTP).

De plug-inhybride gebruikt tot slot dezelfde 1.6 TGI-benzinemotor als de full hybrid, maar koppelt die aan een krachtigere elektromotor van 66,9 kW (91 pk) en 304 Nm. Zijn systeemvermogen bedraagt daardoor 265 pk en 350 Nm. De lithium-ionbatterij is uiteraard groter, met een capaciteit van 13,8 kWh. Het elektrische rijbereik bedraagt daardoor 54 kilometer (WLTP), het gemiddelde verbruik 1,6 l/100 km en de **CO2-uitstoot 38 g/km. De plug-inhybride is gekoppeld aan een zestrapsautomaat en drijft de vier wielen aan.

Afmetingen

De Kia Sorento heeft een lengte van 4,81 meter, een breedte van 1,90 meter en een hoogte van 1,70 meter. Daarmee is hij zowat 30 centimeter langer dan de Kia Sportage en ook nipt langer dan die andere grote Koreaanse SUV, de Hyundai Santa Fe. Er is zelfs nog een derde grote Koreaanse SUV met zeven zitplaatsen, de SsangYong Rexton. Die is nipt langer dan deze Kia Sorento.

Het koffervolume van de Kia Sorento bedraagt in zijn kleinste configuratie 175 liter met de rugleuning van alle zitrijen in de juiste positie. Klap je alles neer, dan maak je in de plug-inhybride 2.077 liter vrij. De full hybrid biedt door zijn kleinere batterij iets meer ruimte: respectievelijk 179 tot 2.085 liter. De ruimste koffer is die van de diesel: respectievelijk 187 tot 2.100 liter. Standaard beschikt de Sorento trouwens over een verschuifbare achterbank.

Uitvoeringen

Kia biedt zijn Sorento aan in twee verschillende uitvoeringen. De basisuitvoering heet ‘Pulse’ en is eigenlijk allesbehalve een basisuitvoering te noemen. Ze zet de Sorento op 17-, 18- of 19-duimsvelgen (afhankelijk van de motorkeuze), voegt ledkoplampen, een chromen ruitomlijsting en zilverkleurige skidplates toe aan de buitenkant, en monteert binnenin standaard verwarmde zetels met elektrische bediening voor de chauffeur, stuurverwarming, navigatie, airco met twee zones, uitgebreide rijhulp enzovoort.

De uitvoering ‘Pace’ vergroot de velgmaat van alle motorversies standaard naar 19 duim, verduistert de achterste zijruiten en achterruit, en bekleedt de zetels binnenin standaard met leder. Een panoramadak, Bose-geluidsinstallatie, zetelverwarming op de tweede rij, zonwering en elektrische kofferklep zijn maar enkele zaken die aan de standaarduitrusting worden toegevoegd.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De nieuwprijzen van de Kia Sorento beginnen bij 53.090 euro (2.2 CRDI, Pulse). Voor de full hybrid betaal je 55.290 (HEV, Pulse) en voor de plug-inhybride 62.590 euro (PHEV, Pulse). In de uitvoering Pace is die plug-inhybride meteen ook de duurste Sorento, met een prijskaartje van 67.790 euro. De optielijst beperkt zich door de volledige standaarduitrusting tot metaalkleur, een lederpakket en een Premiumpakket met onder meer zetelventilatie en een head-updisplay.

Omdat de huidige Sorento nog niet zo lang op de markt is, liggen zijn tweedehandsprijzen relatief hoog: die beginnen vanaf zo’n 45.000 euro. De vorige generatie Sorento vind je in de tweedehandszoekertjes vanaf zo’n 18.000 euro. Handig om weten is dat een groot deel van die modellen nog steeds een beroep kan doen op de zeven jaar fabrieksgarantie.

In Vlaanderen betaal je voor de Kia Sorento minstens 50,38 euro aan BIV en 167,07 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. Dat geldt natuurlijk voor de PHEV, die van een voordelig fiscaal tarier profiteert. Voor de HEV liggen de bedragen op respectievelijk 397,71 euro en 272,73 euro, voor de 2.2 CRDI op respectievelijk 1.238,02 euro (BIV) en 712,14 euro (verkeersbelasting). In Brussel en Wallonië liggen de tarieven op 1 239,00 euro BIV en 323,27 euro jaarlijkse verkeersbelasting voor de hybrides, en 2 478,00 euro BIV en 597,43 euro jaarlijkse verkeersbelasting voor de diesels.

Design-highlights en interieur

Aan de buitenkant houdt deze vierde generatie Kia Sorento er stoere, bijna Amerikaanse looks op na, terwijl de Koreanen opnieuw spelen met enkele typische Kia-designkenmerken. Binnenin kijk je uit op een massief dashboard en potige middenconsole, maar zet de Sorento vooral zijn royale ruimte in de verf.

Internationaal georiënteerd

De Kia Sorento verscherpt het lijnenspel van zijn voorganger tot een stoer, bijna Amerikaans ogend geheel. De SUV werd dan ook door Kia-teams van over de hele wereld ontwikkeld en wereldwijd verkocht. Vooraan oogt het ’tiger nose’-radiatorrooster breder en agressiever dan ooit, en loopt het naadloos over in de ledkoplampen. Die zijn standaard voorzien van ledtechnologie. In profiel staat de Sorento op 17-duimsvelgen (als HEV), 18-duimsexemplaren (als diesel) of 19-duimers (als PHEV) en krijgt hij dezelfde kenmerkende haaienvin op de gordellijn als de Proceed. Achteraan haalt hij de lichtblokken met verticale lichtsignatuur van de Telluride, die bij ons niet wordt verkocht.

Massieve boordplank

Binnenin kijk je uit op een stevig dashboard met verticaal georiënteerde verluchtingsmonden, een digitale tellerpartij en een daarop aansluitend infotainmentsysteem van 10,25 duim. De bediening voor de klimaatregeling gebeurt via klassieke knoppen, op de middenconsole vind je de draaiknop voor de bediening van de versnellingsbak en een exemplaar voor de verschillende rijmodi. Standaard krijgt de Sorento een stoffen zetelbekleding, maar is de achterbank op de tweede zitrij verschuifbaar en zijn er zelfs ventilatieroosters en Isofix-aansluitingen op de derde zitrij. In de duurste uitvoering is er een lederen bekleding en wordt de tweede zitrij verwarmd.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2020 kreeg de Kia Sorento de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests, weliswaar met opmerkingen over zijn voetgangersveiligheid, maar met goede punten voor zijn veiligheidsuitrusting. Zo beschikt hij standaard onder meer over frontale en zijdelingse airbags, gordijnairbags en een exemplaar in de middenconsole. Een adaptieve cruise control, rijstrookhulp, dodehoekhulp, achteruitrijcamera enzovoort behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

Alternatieven

Wie bij Kia wil blijven shoppen maar ook tevreden is met een iets minder grote SUV, kan altijd bij de Sportage terecht. De Koreaanse stalgenoot Hyundai heeft twee gelijkaardige SUV’s in zijn gamma: de kleinere Tucson en de grotere Santa Fe. Ook het derde Koreaanse merk dat bij ons wordt verkocht, SsangYong, heeft twee gezinsgerichte SUV’s: de Korando en de Rexton.

FAQ

Hoeveel kost de Kia Sorento?
De Kia Sorento heeft een vanafpijs van 53.090 euro. Dan rij je buiten in de 2.2 CRDI in de basisuitvoering Pulse, die standaard wel bijzonder royaal is uitgerust. Voor de full hybrid betaal je 55.290 euro, voor de plug-inhybride 62.590 euro.
Is de plug-inhybride Kia Sorento fiscaal aftrekbaar?
De Kia Sorento PHEV is op dit moment (herfst 2022) nog voor de volle 100 procent fiscaal aftrekbaar. Daar komt vanaf midden 2023 gradueel verandering in. De brandstofkosten van de Sorento PHEV zijn vanaf januari 2023 weliswaar nog maar voor 50 procent aftrekbaar.

Beoordelingen voor Kia Sorento

58 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen