Lada tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Met robuuste techniek en lage prijzen betreedt Lada de exportmarkten

Ten tijde van de planeconomie in de Oost-Europese staten werd de Russische autofabrikant AvtoVAZ decennia lang als een modelbedrijf gezien. Hun merk Lada werd bij Oost-Europese kopers als een prestigieus merk beschouwd. Sterker nog: sinds de jaren ’70 werden modellen van Lada ook buiten de buurlanden een belangrijk exportproduct. Lang voordat Zuid-Koreaanse autofabrikanten consumenten met lage prijzen lokten, probeerde de Russische autofabrikant met aantrekkelijke prijzen ook in het Westen marktaandelen te veroveren. Dit deed AvtoVAZ met voertuigen die in het begin gebaseerd waren op Fiat modellen en sinds de jaren ‘80 met zelf ontwikkelde series. Hierbij maakten ze niet altijd gebruik van de allernieuwste techniek, maar de techniek gold wel als robuust en onderhoudsvriendelijk.

De offroad-klassieker en geactualiseerde techniek moeten het merk Lada in stand houden

Buiten de thuismarkt werd het merk vooral ook met zijn vierwielaangedreven Lada Niva of Lada Taiga bekend. Deze voordelige offroader vond sinds midden jaren ’70 ook in het Westen veel liefhebbers. Met de economische liberalisering van Oost-Europa verloor AvtoVAZ uiteindelijk zijn speciale positie en moest voortaan concurreren met nieuwe goedkope concurrenten uit bijvoorbeeld Roemenië, waar het Franse Renault-concern met zijn merk Dacia in toenemende mate de oude rol van Lada overnam. In 2008 breidden de Fransen hun engagement uit en werden ze aandeelhouders van producent AvtoVAZ. AvtoVAZ moest nieuw gepositioneerd worden in de economyklasse en compacte middenklasse, en met de klassieker Lada Niva. Het resultaat was een aanbieder van auto’s in het lage prijssegment met geactualiseerde techniek.

Met hulp van Fiat wordt het merk Lada opgebouwd

Toen de plannen voor een moderne Russische autofabrikant in 1966 vorm kregen, werd het Italiaanse Fiat-concern uitgekozen om mee samen te werken. De Italianen bouwden de eerste AvtoVAZ fabriek en gaven de fabrikant het recht om hier de middenklasse sedan Fiat 124 in licentie te produceren. Deze kwam vanaf begin jaren ’70 met verschillende motoren als Lada 1200, 1300, 1500 en Lada 1600 op de markt. Vanaf 1979 werd de nieuwe generatie van de bouwserie als sedan en combi voor de exportmarkten aangeboden als Lada Nova.

De personenauto’s van Lada voor de exportmarkten

In de compacte middenklasse brachten de Russen in 1984 de sedan Lada Samara op de markt. De motor van deze auto werd samen met de Duitse constructeur Porsche ontwikkeld en een jaar later werd de grotere sedan Lada Aleko naast de Lada Samara in de collectie geplaatst. In 1995 werd de Lada Samara als exportmodel opgevolgd door het compacte model Lada 2110. Deze werd als sedan aangeboden. De in 2008 geïntroduceerde nieuwe compacte serie Lada Priora werd vervolgens in drie versies als sedan, combi en als tweedeurs coupé geproduceerd. In 2005 werd de Lada Kalina in de economyklasse geïntroduceerd. Hiervan verscheen er naast de sedanversies (een normale sedan en een fastback) ok een combivariant.

De klassieker Lada Niva als goedkoopste model in de offroad klasse

In 1976 breidde AvtoVAZ zijn modelpalet uit met de terreinwagen Lada Niva. Deze werd zonder wezenlijke veranderingen decennialang geproduceerd. De vierzitter werd als exportmodel slechts in één versie met 60 kW (81 pk) aangeboden. Maar dankzij permanente vierwielaandrijving, sperdifferentieel en terreinreductie dwong het werk- en vrijetijdsvoertuig met zijn robuuste techniek op vele exportmarkten respect af. Met de oude motorencollectie had de Lada Niva een CO2-uitstoot van meer dan 220 g/km, maar daarvoor in de plaats had hij wel een trekcapaciteit van circa 1,5 ton en een zeer voordelige aanschafprijs waarmee hij het goedkoopste model uit de offroad klasse was.