Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lada-priora-overview

Lada Priora

1 / 4
lada-priora-overview
lada-priora-front
lada-priora-interior
lada-priora-side

Lada Priora Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lada Priora, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

van 0 tot 100 km/u:11.5 - 11.5s
Maximumsnelheid:183 - 183 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):149 - 154 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.3 - 6.3 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4210 x 1680 x 1420 mm
Portieren:5
Kofferruimte:360 - 777 liter
Aanhangergewicht:490 - 505 kg

De eerste generatie van de Lada Priora wordt in 2007 gepresenteerd

De Russische autofabrikant AwtoWAS was al ten tijde van de Sovjet-Unie ook op de West-Europese markten vertegenwoordigd, namelijk met de sedan Lada Nova, die afgeleid was van de Fiat 124, en de zelf ontwikkelde robuuste terreinwagen Lada Niva. Lees meer

Interesse in een Lada Priora

Alle artikelen

De eerste generatie van de Lada Priora wordt in 2007 gepresenteerd


De Russische autofabrikant AwtoWAS was al ten tijde van de Sovjet-Unie ook op de West-Europese markten vertegenwoordigd, namelijk met de sedan Lada Nova, die afgeleid was van de Fiat 124, en de zelf ontwikkelde robuuste terreinwagen Lada Niva. In de jaren ’90 probeerden de Russen meer bekendheid te krijgen op de West-Europese markten met nieuwe modellen. Modellen die aan de ene kant van het imago van de robuuste Lada-techniek moesten profiteren, en aan de andere kant door een modern design en een hoog veiligheidsniveau met de westerse concurrentie konden concurreren. 2005 kan gezien worden als het jaar waarin AwtoWAS met een modern modelpalet definitief in een aanbieder voor heel Europa veranderde. In dat jaar bracht AwtoWAS een nieuwe economyserie op de markt. Deze als Lads Kalina verkochte, nieuw ontworpen voertuigen werden in drie carrosserieversies geproduceerd: als gewone sedan, als hatchback en als combi. Bijna tegelijkertijd presenteerden de Russen een serie bestaande uit grotere sedans, die in 2007 op de markt kwamen en de naam Lada Priora kregen.


De Lada Priora wordt als sedan en als combi gebouwd


Terwijl de Russische autobouwer lange tijd hiervoor bekritiseerd werd om het feit dat zijn voertuigen te weinig veiligheidstechnieken aan boord hadden, liet hij met de Lada Priora het eerste model zien dat standaard over ABS beschikte, wat voortaan ook optioneel verkrijgbaar was voor andere modellen zoals de Lada Kalina. Het nieuwe topmodel van Lada werd in eerste instantie als gewone sedan aangeboden met een lengte van 4,35 meter en een bagageruimte met een laadvolume van 416 liter. De in 2009 gepresenteerde combivariant van de Lada Priora bood een bagageruimte met een groter laadvolume, namelijk 444 liter. Bij gedemonteerde zitplaatsen kon men zelfs meer dan 1000 liter bagage onderbrengen in de Priora combi. De collectie werd gecompleteerd door een hatchbackmodel, die reeds aan het begin van 2008 voor het eerst van de band gerold was en met een lengte van 4,21 meter duidelijk compacter uitviel dan de andere carrosserievormen waarin de Lada Priora aangeboden werd. 


De motor van de Lada Priora


Als motor voor zijn topmodel koos de fabrikant voor een voorin geplaatste 1,6 liter benzinemotor met een prestatievermogen van 72 kW (98 pk). Daarmee kon de minder dan 1,2 ton zware Lada Priora maximaal 183 kilometer per uur halen. Verder kon hij binnen 11,5 seconden van nul naar honderd accelereren. Het gemiddelde brandstofverbruik van de Euro4-motor lag volgens de fabrikant op 6,3 liter super. Dat ging gepaard met een CO2-uitstoot van 154 g/km.