Lamborghini tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Hoe Lamborghini de status van autolegende bereikte

De in 1998 door VW/Audi overgenomen Italiaanse sportautofabrikant Lamborghini krijgt het in de jaren ’60 voor elkaar om de grote sprong te maken van traditionele tractorfabrikant tot één van de meest legendarische autoproducenten ter wereld. Al bij het eerste model, de in 1963 gepresenteerde tweepersoons coupé Lamborghini 350 GT, weet Lamborghini zich aan hoofdconcurrent Ferrari te meten. De V12-motor met 206 kW (280 pk) bracht de Lamborghini 350 GT tot een maximale snelheid van 260 km/u en maakte het mogelijk dat de snelheid in 6,4 seconden van nul naar honderd steeg. In de vier jaar waarin dit model geproduceerd werd, van 1964 tot 1967, verkocht de fabrikant de Lamborghini 350 GT 120 keer. Hiermee behoorde dit model echter tot de Lamborghini’s met een wat kleinere oplage. Van zijn opvolgers, Lamborghini 400 GT en Islero, werden er daarentegen tussen 1966 en 1970 dubbel zoveel verkocht. De 400 GT was erg op de voorganger gebaseerd, hij had echter een krachtigere 235 kW (320 pk) motor, die bij de Lamborghini Islero werd vervangen door een nogmaals geoptimaliseerde motor met een vermogen van 250 kW (340 pk). De Lamborghini 400 GT was het laatste model dat door het beroemde Italiaanse carrosseriebedrijf Touring werd ontworpen en gebouwd.

Het tijdperk Bertone was bepalend voor het typische Lamborghini-design

Vanaf eind jaren ’60 liet Lamborghini zijn carrosserieën bij carrosseriebouwer Bertone vervaardigen. De Bertone-ontwerper Marcello Gandini bepaalde vanaf de jaren ’70 het uiterlijk van de modellen Jarama (1970-1976) en Urraco (1973-1979), evenals dat van de Lamborghini Silhouette (1975-1979), dit targa-model viel op door zijn uitneembare dak van fiberglas. Al in 1968 had Gandini zijn eerste vierpersoonsauto ontworpen, de Lamborghini Espada (1968-1978). De Espada was een van de eerste V12-sportauto’s die over een automatische versnelling beschikte. Voor het design van de Lamborghini Jalpa (1982-1988) was vervolgens Guilio Alfieris verantwoordelijk voordat het ontwerpen voor Lamborghini weer door Gandini en Bertone werd overgenomen.

De snelste Lamborghini sportauto’s

Met de Lamborghini Miura (1966-1975), die een maximumsnelheid van bijna 300 km/u kan halen, bereikte Lamborghini een belangrijk succes in de strijd met zijn concurrent Ferrari. Met de 3,9 liter V12-motor, die in de loop van de productie in versies tot 305 kW (412 pk) gebouwd werd, bewees de Lamborghini Miura zich als één van de snelste sportauto’s van zijn tijd. Als opvolger verscheen de Lamborghini Countach (1974-1990), die met zijn markante hoekige design en deuren die zich openen als een schaar voortaan het merkimago van Lamborghini zou vormen. De Countach beschikte in het begin over een V12-motor met 276 kW (375 pk), die vanaf 1982 door een nieuwe 276 kW (375 pk) motor vervangen werd. Het topmodel was de Lamborghini Countach Quattrovalvole met 335 kW (455 pk). Dit model werd opgevolgd door de Lamborghini Diablo (1990-2001), die ontworpen werd met als doel het snelste serievoertuig ter wereld te bouwen. Met een maximumsnelheid van 338 km/u en een vermogen tot 438 kW (595 pk) mocht de Diablo deze eer opeisen. In de jaren ‘90 werden de Diablo VT en een roadster, beiden met vierwielaandrijving, toegevoegd aan de collectie.

De snelste terreinwagen ter wereld

Waneer een fabrikant van exclusieve sportauto’s een terreinwagen ontwerpt, kan er eigenlijk niks anders ontstaan dan één van de snelste terreinwagens ter wereld. Zijn naam: Lamborghini LM 002. Het Sports Utility Vehicle (SUV) van de Italianen werd tussen 1986 en 1993 bijna 300 keer verkocht. Het uiterlijk van de auto herinnert met zijn hoekige vormen aan de Hummer, maar Lamborghini koos echter voor een Pick-up carrosserie. Met een wielbasis van bijna drie meter, een breedte van circa twee meter en een hoogte van 1,85 meter behoorde de Lamborghini LM 002 tot de grootste voertuigen van zijn soort. Zijn 335 kW (455 pk) motor met een cilinderinhoud van 5,2 liter en twaalf cilinders uit de Lamborghini Countach bracht de 2,7 ton zware auto in 8,2 seconden van nul naar honderd. De topsnelheid bedroeg 223 km/u.

De eerste Lamborghini’s onder leiding van Audi

De opvolger van de Diablo, de Lamborghini Murciélago, was sinds bouwjaar 2001 het eerste model van de fabrikant dat onder leiding van de nieuwe eigenaar Audi ontworpen werd. De door de Belg Luc Donckerwolke ontworpen Murciélago, een auto met vierwielaandrijving, evenals de in 2006 gepresenteerde Murciélago LP 640, sluiten qua uiterlijk dankzij het wigvormige design en de schaardeuren sterk aan bij de Diablo. De motor met een vermogen tot 471 kW (640 pk) bracht de Murciélago tot een maximumsnelheid van 340 km/u. De Lamborghini Murciélago Roadster geldt met deze waarden als de snelste roadster ter wereld. In 2003 introduceerde Lamborghini de Gallardo, die als coupé en cabrio en vanaf 2005 ook als roadster geproduceerd werd. In bouwjaar 2008 werd de Gallardo opgevolgd door de Lamborghini Gallardo LP 560-4. De modellen van deze Duits-Italiaanse coproductie hadden een vermogen tot 412 kW (560 pk) en konden een topsnelheid van maximaal 324 km/u bereiken.