Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Delta 5.jpg

Lancia Delta (III)

1 / 4
Delta 5.jpg
Delta 2.jpg
Delta 3.jpg
Delta 4.jpg

Sterke punten

  • Ruimte
  • Interieur
  • Motor(en)

Zwakke punten

  • Stuurbekrachtiging
  • Zicht naar achter

Lancia Delta Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Delta, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.4 - 12s
Maximumsnelheid:180 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):115 - 185 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.6 - 10.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4010 x 1703 x 1400 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:460 - 570 kg

Deltawerken

In 2008 lanceerde Lancia de derde generatie Delta. Die koos resoluut voor nieuwe motoren, moderne technologie en koppelde die zaken aan een luxueus interieur en… eigenzinnig design.

Interesse in een Lancia Delta (III)

Lancia Delta (III) tweedehands auto
Lancia Delta (III) nieuwe auto
Lancia Delta (III) dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Als we de romantiek die aan de oude Lancia Delta hing (en voornamelijk aan de Integrale) vergeten, dan is de nieuwe Delta een fraai vormgegeven 5-deurs auto.

  • Eigenaar Fiat had in die periode net zijn motorengamma flink onder handen genomen. Daardoor pitte motoren die zuinig voor de dag wisten te komen.

  • De Lancia Delta heeft een ruim interieur dat ook premium werd aangekleed. Bovendien krijg je via de handige neerklapbare achterbank een ruime koffer.

  • De Lancia Delta had alles om het te maken, niet in het minst zijn uitstekende prijs/ kwaliteitsverhouding.

Belangrijke gegevens over de Lancia Delta III

Motoren

Het motorengamma van de Lancia Delta bestond uitsluitend uit viercilinders desgewenst met diesel of benzine.

Bij de benzinemotoren begon het aanbod met een 1.4 T-Jet van 120 pk (206 Nm). Er was ook een 1.4-liter multi-air van 140 pk (230 Nm) en de 1.8 Di-JET met een vermogen van 200 pk.

Aan de dieselkant tekende de 1.6 MultiJet present. Die was goed voor 120 pk (300 Nm). Diezelfde motor was ook beschikbaar in een meer fiscaal vriendelijke 105 pk uitvoering. De strafste diesel is de 1.9-liter MultiJet met een pittige 190 pk (400 Nm).

Afmetingen

Afhankelijk van de uitvoering werd de Delta van 1.320 tot 1.430 kg zwaar. In de koffer gaat 420 liter, met vlakke achterbank stijgt dat naar 1.400 liter. In de tank kon 58 l, voor de meeste Delta’s goed voor een autonomie van 950 km. De auto was 4,52 m lang, 1,8 m breed, 1,5 m hoog. De wielbasis mat 2,7 meter.

Varianten

Afgezien van de motoren, versnellingsbakken en de brandstof, was de Delta ook nog eens in afwerkingsniveau ’s opgedeeld: Steel, Silver, Gold, Lounge en Platinum. Uit de marktprijs van de (edel)metalen kan u opmaken bij welke Delta de meeste uitrusting zat. En met de Lounge probeerde Lancia een rijdend salon te creëren. Komt daar ook nog eens, heel on-Italiaans, een flinke optielijst bij, waarbij voor de buitenkant ook over two-tone lakwerk kon kiezen.

Prijzen

De laatst bekende catalogusprijzen lopen over € 22.000 tot € 29.000 en dat was voor een dermate uitgeruste en goed presterende auto absoluut scherp geprijsd. Daar blijft helaas 2dehands niet zoveel meer van over: een 8 jaar oude Delta gaat, naargelang het aantal kilometers, rond de € 4.000 van de hand.

Design

Buitenzijde

De Lancia Delta kreeg een aparte buitenkant. Met dank aan de gedeeltelijk glazen achterklep, de om de wielkasten geplooide (led)achterlichten, de wigvorm in de flanken. Je was instant verliefd of je vond hem oerlelijk. Zoals dat gaat bij een Lancia.

Binnenkant

Lancia gooide hoge ogen met het interieur van de derde generatie Delta. Dat pronkt met ruimte, een gedegen en luxueuze afwerking en Italiaanse flair. Top: de boordplank, die wars van alle modernigheid gewoon analoog was en fijne klokken voor de neus van de chauffeur zette. Tot op de dag van vandaag een feest voor het oog.

Veiligheid

De meeste veiligheidsassistenten die we vandaag kennen, waren niet op de Delta ingebouwd. Toch niet standaard. Zelfstandig parkeren? Automatisch stoppen, vanzelf in het rijvak blijven? De laatste dan toch al als optie, maar accuraat werkte ze niet. De Delta kreeg van Euro Ncap wel 5 sterren, waarbij het veelvoud aan airbags werd geprezen. Om die intact te houden kreeg de Deltarijder ABS (met remkrachtverdeler en noodstopassistent) en een deugdelijke ESP mee.

Alternatieven

De Delta viel met zijn koetswerkvorm en met zijn afmetingen een beetje tussen de twee stoelen. Te klein voor de Mondeo, te groot voor de Escort om het bij Ford te houden. Ook met zijn uitrusting en afwerking kleurde Lancia ruim buiten de gekende lijnen. We doen toch een greep: Audi A3, Peugeot 308, Seat Leon, Skoda Octavia, Volvo V40 en waarom niet de Alfa Romeo Giulietta? Loopt elke vergelijking in autoland een beetje mank, hier is ze volledig kreupel.

FAQ

Wat te kiezen tussen de 1.4 MultiAir en de 1.4 T-Jet?
De MultiAir is een technisch hoogstandje met variabele kleptiming en -lift per cilinder. Zuinig en toch krachtig.
Zijn Lancia Delta’s nog ruim aanwezig op de tweedehandsmarkt?
Na 8 jaar van de markt, wordt het lastig nog een prima Delta te vinden, maar als u op vakantie in Italië bent, waarom niet?
Mogen we wachten op een nieuwe Lancia Delta?
Volgens de geruchten zit er een (elektrische) vierde generatie in de pijplijn!

Beoordelingen voor Lancia Delta

9 Beoordelingen

5,0