Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lancia-thema-l-01.jpg

Lancia Thema

1 / 4
lancia-thema-l-01.jpg
lancia-thema-l-02.jpg
lancia-thema-l-03.jpg
lancia-thema-l-04.jpg

Lancia Thema Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Thema, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.7 - 9.7s
Maximumsnelheid:220 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):185 - 219 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):7.1 - 9.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:5084 x 1891 x 1507 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:258 - 283 kg

De eerste generatie van de Lancia Thema uit de bouwjaren 1984 tot 1994

De sedans van autofabrikant Lancia, die sinds eind jaren '60 tot het Italiaanse Fiat-concern hoort, golden traditioneel als luxe en qua vormgeving vaak originelere alternatieven voor de modellen van het moederconcern. Moederconcern Fiat onderhield het merkimago van haar dochter dan ook bewust. Lees meer

Interesse in een Lancia Thema

Lancia Thema tweedehands auto
Lancia Thema dealeraanbiedingen

Alle artikelen

In het begin zag Fiat met deze strategie vooral kansen in de hogere middenklasse. In de jaren '80 kreeg de Italiaanse carrosseriebouwer en –ontwerper Pininfarina daarom de opdracht een sedan en een combi te ontwerpen die gebaseerd was op Fiat-techniek, om hiermee de presentie van Lancia in het middenklassesegment te versterken. Deze werden uiteindelijk in 1984 onder de naam Lancia Thema gepresenteerd. De eerste generatie van de Lancia Thema werd tot 1994 geproduceerd en aansluitend werd de traditie van de grote Lancia-modellen voortgezet met de Lancia Kappa en de Lancia Thesis, waarvan de productie in 2009 beëindigd werd. De reden: nadat Fiat was toegetreden tot de Amerikaanse autofabrikant Chrysler overdachten de Italianen hun modelpolitiek. Daarbij kwam ook het voorbestaan van het merk Lancia in twijfel. Uiteindelijk besloot men om Lancia's goede naam ook binnen de nieuwe bedrijfseenheid in ieder geval op de Europese markten te blijven gebruiken. Daar werd vervolgens een nieuwe generatie van de Lancia Thema in de handel gebracht.

De tweede generatie van de Lancia Thema is gebaseerd op een Chrysler-serie

De in 2011 geïntroduceerde generatie van de Lancia Thema was nu geen Italiaanse ontwikkeling meer, maar was gebaseerd op een door Chrysler ontworpen serie, waarvan de eerste modelgeneratie in Europa als Chrysler 300 verkocht was. Zijn Amerikaanse genen kan de nieuwe Lancia Thema echter ook nauwelijks verbergen. Met een lengte van meer dan vijf meter en een breedte van meer dan 1,90 meter beschikt de sedan naar Europese begrippen over topafmetingen voor een voertuig uit de hogere middenklasse.

Amerikaanse design- en uitrustingskenmerken voor de Lancia Thema

Ook qua design is de invloed van de Amerikanen duidelijk te herkennen: de Lancia Thema heeft een groots ogende voorkant inclusief een massief radiatorrooster en rechthoekige koplampen. De verticaal geplaatste achterlichten en de hoge achterkant van de auto zijn eveneens geïnspireerd op Amerikaanse modellen. Wat betreft de standaarduitrusting van het interieur bleef Lancia trouw aan haar reputatie als aanbieder van hoogwaardig uitgeruste sedans. Zo horen lederen stoelen, een navigatiesysteem, adaptieve Bi-Xenon koplampen en rijassistentiesystemen zoals cruisecontrol bij de instapversie tot de basisuitrusting.

De Lancia Thema wordt aangeboden als diesel- en als benzinemodel

Alleen bij de motorisering hield Lancia Europese maatstaven aan, door de Thema uit te rusten met Multi-Jet dieselmotoren die geleverd worden door een Fiat-dochter. Het instapmodel is uitgerust met een V6-dieselmotor met een vermogen van 140 kW (190 pk), waarmee de Lancia Thema een snelheid van maximaal 230 kilometer per uur kan halen. Ook is er nog een 3,0 liter commonrail dieselmotor met een vermogen van 176 kW (239 pk) verkrijgbaar, waarmee de sedan een snelheid van maximaal 230 km/u kan halen. Het Lancia Thema topmodel is uitgerust met een van Chrysler stammende V6-benzinemotor. Deze heeft een cilinderinhoud van 3,6 liter en een vermogen van 210 kW (286 pk). Met deze motoruitrusting heeft de Lancia Thema 7,7 seconden nodig om van nul naar honderd te accelereren en bereikt hij een maximale snelheid van circa 240 kilometer per uur.

Beoordelingen voor Lancia Thema

2 Beoordelingen

4,5