Lancia Thesis Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lancia Thesis, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Lancia Thesis
Alle artikelen
Test: Lancia Ypsilon 2016 – Zolang er hoop is…
Special: 30 jaar geleden – Lancia Thema 8.32, de onbekende Ferrari
Test: Lancia Ypsilon 1.3 Multijet – Recht uit het Miljoenenkwartier
Special: Lancia – Paleis 8 – Gestimuleerd
MAT New Stratos: Een nieuwe legende
Special: Renault – Paleis 5 – Fluence en Clio Grandtour en RS zijn de sterren bij Renault
De Lancia Thesis wordt in 2002 het vlaggenschip van de fabrikant
In de jaren 80 en 90 stond hij eerder bekend als fabrikant van goed uitgeruste economymodellen en designgeoriënteerde voertuigen uit de compacte middenklasse, maar in de jaren 60 was de Italiaanse autofabrikant Lancia ook bekend als aanbieder van sportieve middenklasse autos. Sinds de Lancia Flavia hoorden in dit voertuigsegment zowel sedans alsook daarvan afgeleide coupés tot de collectie van het bedrijf dat sinds 1967 tot het Fiat-concern hoorde. Als dochter van Fiat nam Lancia het sportieve en extravagant vormgegeven gedeelte van de aanbieder over. Tot dit merkimago pasten de coupéseries uit de middenklasse, maar de Italianen streefden in dit segment tegelijkertijd naar een breder modelpalet. Daarom verscheen er in de tussen 1994 en 2000 gebouwde generatie van de Lancia Kappa voor het eerst ook een combiversie in de middenklasse. Deze werd naast de sedans en coupés in de collectie geplaatst. De fabrikant nam pas met de komst van de opvolger afscheid van deze bredere strategie. Deze opvolger verscheen in 2002 onder de naam Lancia Thesis en bleef tot 2009 in de collectie als vlaggenschip van de Italianen.
Een extravagante achterkant voor de Lancia Thesis
Met de Lancia Thesis keerde de constructeur terug naar de klassieke sedans, die in de hogere middenklasse traditioneel het grootste marktaandeel hebben. Maar qua uiterlijke vormgeving moest de Lancia Thesis meer te bieden hebben dan de klassieke deugden van een grote sedan. Het vooraanzicht van de Lancia Thesis werd bepaald door het in deze tijd gebruikelijke, trapezevormige radiatorrooster van het merk. Maar de achterkant viel op dankzij zijn extravagante achterlichten, die in een smalle gleuf onder helder glas geplaatst waren. Passend bij dit designidee ruste de constructeur de Lancia Thesis uit met LED-lampen die in deze tijd nog maar zelden gebruikt werden. Qua afmetingen had de Lancia Thesis met een lengte van bijna 4,90 meter, een wielbasis van meer dan 2,80 meter en een breedte van circa 1,83 meter de klassetypische kenmerken. De serieuitrusting was erg uitgebreid, typisch voor Lancia. Zo beschikte de Lancia Thesis over waardige zitmaterialen, automatische airconditioning en een speakerinstallatie.
De motoren van de Lancia Thesis
Het instapmodel van de Lancia Thesis was uitgerust met een 2,0 liter turbo benzinemotor met een prestatievermogen van 136 kW (185 pk). Verder was er ook een 2,4 liter motor met 130 kW (170 pk) in de collectie opgenomen. Het V6-topmodel had een prestatievermogen van 170 kW (230 pk) en kon maximaal 240 kilometer per uur halen. Voor de dieselversies van de Lancia Thesis koos de fabrikant voor 2,4 liter MultiJet-motoren van Fiat. Eén met een prestatievermogen van 129 kW (175 pk) en één met een prestatievermogen van 136 kW (185 pk). De kleinste diesel met JTD-motor had een prestatievermogen van 110 kW (150 pk).