Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
lotus-elise-front

Lotus Elise

1 / 4
lotus-elise-front
lotus-elise-back
lotus-elise-l-03.jpg
lotus-elise-interieur

Sterke punten

  • Knappe en sportieve lijn indien origineel
  • Zowel 4- als 6-cilinders zijn solide en betrouwbare motoren
  • Lichte en sportieve motorisatie maken dat de auto snel uitbreekt.

Zwakke punten

  • Sportieve aspiraties van het model hebben lang een ‘fout’ cliënteel aangetrokken
  • Weinig onverprutste en originele modellen op de markt in hogere motorisaties
  • Brandstofverbruik en baanligging bij sportief rijgedrag

Lotus Elise Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Lotus Elise, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.2 - 6.5s
Maximumsnelheid:200 - 248 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):149 - 199 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):6.3 - 8.5 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3726 x 1701 x 1117 mm
Portieren:2
Kofferruimte:112 - 112 liter
Aanhangergewicht:155 - 200 kg

De redding van Lotus

Bij de lancering van Lotus in 1952 ging Colin Chapman tegen de stroming in met zijn credo: “simplify, then add lightness”. Vele modellen na zijn ontstaan verder, lanceerde Lotus in 1995 de Elise op de Frankfurt Motor Show. De wagen was de broodnodige schot in de roos die Lotus redde van de ondergang. Vanwege zijn succes is de Elise ondertussen toe aan zijn derde generatie.

Interesse in een Lotus Elise

Lotus Elise tweedehands auto
Lotus Elise dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Dit is niet voor niets de basis geweest van verschillende modellen met een duidelijke racerij-pedigree: Opel Speedster, Lotus Exige, Tesla Roadster, etc.

  • Rijplezier is verzekerd met dit pk per kg-monstertje. Hij is dan ook enorm populair bij de autoliefhebber.

  • Binnen de recentere roadsters is dit vast en zeker een cultmodel. De Elise behouwd zijn waarde dan ook behoorlijk.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Elise S1 (eerste serie) kreeg de 1.8liter MG Rover K-serie motor. Deze viercilinder had een vermogen van 122pk. Tussen 1998 en de stopzetting van de S1 werden nog 3 speciale versies uitgebracht die door tuning hogere vermogens hadden; de Sport 135 (136pk), Sport 160 (158pk) en de Sport 190 (192pk). Van de eerste serie zouden iets meer dan 10.000stuks worden geproduceerd. Een stevige opsteker voor Lotus dat hiermee een sterkere positie had ten opzichte van zijn toeleveranciers. Heel wat stukken die Lotus uit de standaard stock moest kiezen werden voor de tweede serie op maat van de Elise gemaakt.

De Elise S2 werd ook voorzien van een Rover motor tot in 2004, toen Rover geen Euro 3-motoren meer kon leveren. De Elise 111R (192pk) werd omgedoopt tot de Elise R in 2004 toen deze al overschakelde op de Toyota-motor. In 2005 zou Rover finaal failliet gaan. Toyota neemt finaal de fakkel over en levert de 1.8liter motor voor alle modellen. De Elise 111 werd samen met de 111S (156pk) stopgezet in 2006. Voorzien van een compressor is de kleine Japanner te forceren tot 220pk, de Elise SC (Super Charged) is geboren. De SC is het enige model dat voorzien werd van een iets kleinere spoiler.

In 2010 komt de laatste serie van de Elise op de markt, de S3. Ook deze wordt voorzien van een Toyota-motor. De cilinderisatie ging wel van 1.8 naar 1.6-liter. Enkel de Sport- en Cup-modellen kregen nog een 1.8-liter.

Afmetingen

Om de troeven van Colin Chapmans filosofie ten volle te benutten zijn de Elise wagens met een korte wielbasis; 2300mm om precies te zijn. Om je een idee te geven de wielbasis van een Z3 is 150mm langer. Daarnaast is de Elise laag wat een aanvullend laag zwaartepunt geeft. De beperkte spoorbreedte (1.701 à 1.719mm) stelt de Elise in staat om snel van de ene naar de andere kant over de curb te worden gegooid. Het gewicht neemt toe doorheen de verschillende Series, maar blijft steeds tussen 723kg en 950kg, de spreekwoordelijke (vederlichte) kers op de taart.

Prijzen

Een S1 start bij €15.000 en kan tot €45.000 kosten, speciale edities zoals de 340R, type 49 doen hier nog een premium bovenop die kan oplopen tot €25.000. De S2 begint ook rond de €15.000 en loopt op tot €30.000. Sportievere modellen zoals de R- en S-varianten komen ook duurder uit. Opvallend is wel dat er een stuk meer S2s te vinden zijn. De S3 begint aan €25.000 en €65.000. Voor een cup-variant mag je hier nog een dikke €10.000 bovenop rekenen.

Design

Buitenzijde

De karakteristieke lage daklijn, drie happers in de neus en twee in de flank, al dan niet aangevuld met een spoiler bepalen de mooie lijn van de Elise doorheen zijn drie generaties. Wat minder opvalt, maar niet minder merkwaardig is, is het gebruik van materialen. Om deze sportwagen op regime licht te houden, werd veel glasvezelversterkt materiaal, aluminium en andere materialen gebruikt. Deze werden vervolgens verlijmd, gerivetteerd of in elkaar geklikt aan de hand van vouwlijnen. Deze technieken zijn al lang in gebruik binnen de luchtvaart, maar binnen de auto-industrie was Lotus de eerste om ze toe te passen.

Binnenzijde

De focus op baanligging laat zich ook zien in de karigheid van het interieur. Harde kuipstoelen met weinig aanpassingsmogelijkheden, rumoerigheid van de cockpit door het strikte minimum aan tapijten etc. maken de Elise tot een minder bruikbare dagelijkse auto. Maar eens je de filosofie achter de wagen kent, dan ben je mogelijk iets vergevingsgezinder.

Alternatieven

Een zoektocht doorheen de jaren ’90 circuitwaardige roadsters met een light-filosofie bracht ons bij 2 alternatieven voor de Elise: de Caterham en de Mazda MX-5. Waar de Caterham een zeer duidelijke belichaming is van ‘less is more’, is de Mazda MX-5 meer allround, maar het is duidelijk dat achterwielaandrijving, een lage zwaartepunt en een pittige motor een recept is dat staat voor plezier.

FAQ

Welke Elise moet je kiezen?
Zoals met meer zaken, smaken verschillen, maar wat vast staat is dat elke Elise een auto is die hoofden doet draaien. De S1 is het dichtste bij oldtimerstatus en verwacht wordt dat deze in prijs zal beginnen stijgen de komende jaren. Wil je echter gaan voor een modernere look, dan is de S2 interessanter dan de S3, die wel een louter een faceliftmodel van de S2 genoemd wordt. De premium die je betaalt voor een S3 is een bijkomend argument.
Is de Elise S1 een goede eerste oldtimer?
Allereerst is het nog drie jaar wachten alvorens de eerste Elise een oldtimer is, maar een cultmodel is het nu al. Qua rijplezier is dit zowiezo een goede keuze, afhankelijk van je familiale en financiële situatie kan dit een goede keuze zijn. Reken er echter op dat de Lotus geen goedkope wagen is om te onderhouden, stukken zijn niet goedkoop. Let goed op dat je aankoop geen circuitbeest of geaccidenteerde Elise betreft, want dan zou het wel eens snel (bergaf) kunnen gaan.
Wat kost de Lotus Elise?
Een Elise S1 start bij €15.000 en kan tot €45.000 kosten voor modellen met een lage kilometerstand.