Mazda tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De merknaam van de Japanse autofabrikant Mazda stamt van een zoroastrische godheid die wijsheid en inzicht symboliseert en die bovendien zoals als de achternaam van de oprichter, Jujiro Matsuda, klinkt. In 1920 richtte hij Toyo Cork Kogyo Co. in Hiroshima op, het huidige moederconcern van de autofabrikant. Als oorspronkelijk centrale branche van de kurkverdeling kwam de firma via de bouw van machineonderdelen en steenboren in de jaren '30 terecht in haar huidige marktsegment: de bouw van gemotoriseerde voertuigen. De Mazdago, een driewielig voertuig met een voor transport geschikte bovenbouw, betekende de start in het nieuwe tijdperk. Daarna volgde de serieproductie van kleine vrachtvoertuigen zoals een vrachtwagen met acht wielen die al onder de in 1934 geregistreerde merknaam werd verkocht. Kort daarna werden de fabrieken van Matsuda door het oorlogsgeweld getroffen en moesten zij hun productie omschakelen in dienst van het land.

Binnen het kader van de wederopbouw kreeg Mazda zijn licentie voor de bouw van vrachtwagens terug. In 1950 waagde het opnieuw een poging in het segment vrachtwagens. De aangesterkte economie van Japan en het ontstaan van een nieuwe, financieel draagkrachtige middenklasse overtuigde de onderneming van de mogelijkheden van de particuliere wagenbouw, hetgeen tot de ontwikkeling van de eerste compacte wagen van het merk Mazda leidde, de coupé R360. De een jaar later ingevoerde pick-up en de vanaf 1962 geproduceerde Mazda Carol, die een miljoenenoplage bereikte, droegen aanzienlijk bij aan de toenemende bekendheid van het merk. Dat leidde ertoe dat de Japanners een deal konden sluiten met de Duitse ontwikkelaars van NSU, die in 1961 de extreem sterke, maar niet bepaald zuinige wankelmotor ontwikkelden. Het licentiecontract stelde Mazda in staat, eigen motoren te produceren volgens de prototypes van de Duitse innovatie, hetgeen er toe leidde dat deze in 1967 wereldwijd voor het eerst standaard werden gemonteerd in de Mazda Sport 110S. Dit model kenmerkte de toetreding van de Japanners tot het toen boomende sportwagensegment.

Dankzij deze ontwikkelingen kreeg Mazda in 1972 met de oprichting van Mazda Motors Deutschland GmbH in Hilden een voet binnen de deur van de Europese markt. Eind van de jaren '70 presenteerde Mazda de uitgangsbasis voor de ontwikkeling van de volgende decennia: de in 1977 gepresenteerde RX-7 als klassieke sportwagen, de Capella als voorganger van de huidige Mazda 626 en de Familia als huidige Mazda 323 vormden standaards op het gebied van vorm, afwerking en techniek. Zuinigheid en comfort zijn sindsdien merkeigenschappen van de Japanse fabrikant. De deelname van Ford opende de Amerikaanse markt voor de Japanners en vestigden de naam Mazda wereldwijd.

In 1989 volgde de presentatie van een ook nu nog actuele hit: de Mazda MX-5 roadster, een open sortwagen die door zijn elegant-compacte verschijning, zijn dynamische kracht en zijn optimale prijs-/prestatieverhouding in de hogere middenklasse cultstatus bereikte en uitgroeide tot de meest verkochte roadster. Mede verantwoordelijk voor de naam van uitstekende motorfabrikant was de Mazda 787B die twee jaar later als eerste Japanner en als eerste auto met wankelmotor de "24 uur van Le Mans" met twee ronden voorsprong wist te winnen voor het toen nog dominerende model van de renstal Jaguar. De presentatie van de Mazda MX-6, die de vormen van de 626 voortzet, vestigde de positie van Mazda in de middenklasse. De innovatiekracht van de Japanse motorenbouwer kent geen grenzen: De Mazda RX-8, die optisch niet onderdoet voor de Ferrari en de Porsche in de Europese topliga van de sportwagens, heeft met zijn nieuw ontwikkelde wankelmotor "Renesis" dynamische maatstaven gezet. De modellen Mazda Mazda 3, 5 en Mazda 6 verbreden het scala en stellen Mazda's aandelen in de wereldwijde markt van de middenklassenvoertuigen veilig. De ondernemingsfilosofie heeft zich aangepast aan de prioriteiten van deze tijd. De vroege standaarduitvoering van de voertuigen met katalysator en roetfilters, experimenten met milieuvriendelijke brandstoffen, zoals waterstof en brandstofcellen, evenals een omvangrijk terugnamesysteem bewijzen dat Mazda een verantwoordelijke omgang met grondstoffen en een op duurzaamheid gericht ondernemingsbeleid hoog in het vaandel dragen.

Mehr anzeigen