Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mazda-banner-l-01.jpg

Mazda cabrio

Het Japanse automerk Mazda komt eind jaren 70 op het idee een cabriolet op de markt te brengen. Men denkt aan het type roadster dat in de jaren 60 populair was onder jonge stellen. Dit soort cabriolet, een tweezitter met een soft-top dak, wordt bijna niet meer gemaakt en men hoopt de markt voor sportieve jongeren te kunnen bedienen. Het duurt 10 jaar voor uiteindelijk, eind tachtiger jaren, de auto als Mazda MX-5 Miata wordt geïntroduceerd. In 2014 wordt de vierde generatie gepresenteerd die in de loop van 2015 bij de dealer te bewonderen zal zijn. Zelfs een ouder en gebruikt exemplaar is nog steeds goed te herkennen als een typische Mazda cabrio.

De MX-5 "Miata" introductie

De allereerste cabriolet die door Mazda wordt gemaakt is in 1989 voor het eerst te zien tijdens de autoshow in Chicago. De Mazda MX-5 is alleen verkrijgbaar met een 1.6 DOHC motor die 115 PK levert. De auto heeft achterwielaandrijving en is verkrijgbaar in de kleuren wit, rood en blauw. In de daarop volgende jaren wordt het model diverse keren aangepast. De roadster krijgt extra opties en is in steeds meer kleuren leverbaar. In 1994 voegt men een krachtigere 1.8 liter motor toe aan het assortiment. De 1.6 liter motor wordt vanwege emissie-eisen in 1995 verlaagd.

De tweede generatie MX-5

Na 10 jaar is in 1998 de tijd aangebroken voor een nieuwe versie. Dit model is iets ronder en de koplampen zijn niet langer inklapbaar. De vernieuwde motoren blijven een 1.6, nu met 110 PK, en een 1.8 liter met 140 PK. In 1999 wordt vanwege het jubileum van de Mazda MX-5 een jubileum model gepresenteerd. De '10th Anniversary Edition' is alleen leverbaar in een speciale, blauwe kleur en heeft bijzondere 2-tone zwarte alcantara stoelen. Dit sportieve jubileummodel heeft 6 versnellingen waardoor de topsnelheid hoger ligt. In 2001 krijgt de Mazda diverse aanpassingen, waaronder een luchtinlaat en grotere wielen.

De derde generatie MX-5

Op de 'Geneva Autoshow' in 2005 wordt het derde model aan het publiek getoond. De 1.6 motor wordt geschrapt en de cabrio is nu verkrijgbaar met 1.8 liter motor en een nieuwe 2.0 liter DOHC motor met 160 PK. In Japan wordt de MX-5 'Auto van het jaar'. De auto is helemaal opnieuw ontworpen en krijgt onder andere 'traction control' en 'stability control'. Een facelift volgt in 2008 waarbij de grille veranderd wordt en de bumpers worden vergroot. In 2013 wordt de auto wederom aangepakt en verbeteren de rijeigenschappen en de veiligheid. Ook komt men dat jaar met een jubileumeditie vanwege het 25-jarig bestaan, 'Silver Edition' genaamd.