Sterke punten
Charmant rijgedrag Goedkoop in onderhoud en taksen Comfortabeler dan je denkt
Zwakke punten
Niet voor lange mensen Niet uitzonderlijk snel Windgeluiden RF-uitvoering
Mazda MX-5 Een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda MX-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Mazda MX-5 (ND)
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Eerste contact: Mazda MX-5 – Plezier heeft een nieuwe definitie
Test: Mazda MX-5 1.5 – Meer moet dat niet zijn
Test: Mazda MX-5 RF – Knap idee, maar…
Mazda MX-5 30th Anniversary Edition: oranje is het nieuwe zwart
Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: eerste keer, goede keer?
Eerste contact: Mazda 6 – Lak aan conventies
Alternatieve modellen
Goeie redenen
De MX-5 is een verademing in een wereld van overgecompliceerde auto’s met verschillende rijmodi en instellingsmogelijkheden. Dit is puur en onversneden klassiek rijplezier!
De vierde generatie ND geniet van een uitmuntend chassis en laag gewicht en combineert dat met moderne comfortsnufjes en veiligheidsuitrusting.
Zowel de 1.5- als de 2.0-liter benzine vormen een goed gezelschap voor de vierde generatie MX-5. Een MX-5 met “foute motor” kopen bestaat dus niet!
De sterkte van een Mazda MX-5 is niet enkel zijn puur rijgedrag maar ook zijn lage onderhoudskosten en dito taxatie.
Alle belangrijke gegevens over de Mazda MX-5 (ND)
Motoren
Net zoals zijn voorgangers beschikt de vierde generatie MX-5 over twee minimalistische benzineblokken. Geen turbo’s, geen grote formaten of exuberante vermogens. Bij de MX-5 draait het rond een laag gewicht en gretige toerendraaiers.
Enerzijds is er de 1.5 SkyActiv-G. Een 1.5-liter grote atmosferische viercilinder benzine die goed is voor een respectabele 131 pk en 150 Nm koppel (vanaf 2021: 132 pk en 152 Nm). Het vermogen wordt via een uitmuntende manuele zesbak naar de achterwielen gestuurd. Zijn sprint naar de honderd van 8.3 seconden en top van 204 km/u tillen het rijplezier de hoogte in.
Een trapje hoger staat de 2.0 SkyActiv-G, een uitvoering die eigenlijk twee motoren kent. Zo was er tussen 2015 en 2018 een 160 pk en 200 Nm koppel sterke 2-liter atmosferische viercilinder met een sprint naar de honderd van 7.3 seconden en een top van 214 km/u.
In 2018 werd die echter ingewisseld voor een nagelnieuwe 2-liter viercilinder. Dat motorblok stuurt 184 pk en 204 Nm naar de achterwielen en weet de sprint naar de honderd af te leggen in amper 6.5 seconden (topsnelheid: 219 km/u).
Alle versies van de 2.0 SkyActiv-G beschikken standaard over achterwielaandrijving en een manuele zesbak. Voor de RF-uitvoering van de MX-5 (de hardtop, zeg maar) voorziet Mazda optioneel een automaat voor de 2-liter viercilinder.
Afmetingen
Dankzij zijn lage gewicht onder de 1.000 kg en compacte dimensies is de MX-5 een auto die smeekt om de boerenwegen te bedwingen. Zo meet hij amper 3.91 meter lang, 1.73 breed en 1.22 meter hoog. Hij laat een Volkswagen Golf als een reus lijken!
Kanttekening van die kleine dimensies is misschien wel het beperkte koffervolume. Met een maximale inhoud van 130 liter gaat de MX-5 geen transportprijzen winnen. Al is de koffer nét groot genoeg voor twee (compacte) reiskoffers. Ideaal dus om op roadtrip te gaan!
Uitvoeringen
Bij de introductie van de vierde generatie MX-5 liet Mazda in één adem weten dat ook van deze versie twee koetswerktypes om de markt zouden komen. naast de reguliere MX-5 Roadster met stoffen dakje heb je ook de MX-5 RF die een stalen klapdaksysteem gebruikt om van de MX-5 een echte targa te maken.
De MX-5 heeft drie uitvoeringen: Skymove, Skydrive en Skycruise. De keuze van motor en koetswerktype bepaalt vaak al welke uitvoering je kan kiezen. Zo is de 1.5 Roadster de enige beschikbaar als Skymove en is de 2.0 RF steed uitgerust als Skycruise.
Basisuitvoering Skymove biedt de meest pure MX-5. Het stoffen dakje heeft minder isolatie en buiten een radio met USB-aansluiting en manuele airco vallen er niet veel extra’s te rapen. Skydrive biedt zaken zoals extra dakisolatie, bluetooth en cruisecontrole. De hoogste uitvoering, Skycruise rust de MX-5 uit met comfortsnufjes zoals een achteruitrijcamera, sperdifferentieel (op de 2.0), stoelverwarming en een dodehoekwaarschuwing.
Vanaf 2022 biedt Mazda de MX-5 enkel nog aan in uitvoering Skycruise. Daarbij kan je ook nog kiezen voor een meer luxueuze uitvoering Skycruise Takumi en meer sportieve uitvoering Skycruise Sport.
Nieuw- en tweedehandsprijzen
De catalogusprijzen van de Mazda MX-5 ND als Roadster beginnen bij 31.490 euro. Voor de RF betaal je minimaal 33.990 euro.
De tweedehandsprijzen van de vierde generatie Mazda MX-5 toveren een glimlach op je gezicht. Want al voor 18.000 euro kan je proeven van één van de meest pure roadsters ter wereld. Een RF zal je tegenkomen voor minimaal 20.000 euro. Spotprijzen voor deze auto!
Design-highlights en interieur
Mazda drapeert over haar vierde generatie MX-5 het gelauwerde Kodo-Design. Een designfilosofie die gelooft in minimalisme en geen opzichtheid voor de opzichtheid. Het interieur geniet van moderne comfortsnufjes die de Roadster en RF dagelijks inzetbaar maken.
Scherp minimalisme
Dat de vierde generatie MX-5 een nogal kwade blik werpt op de wereld heeft hij te danken aan zijn lichtgewichtsfilosofie. Om het gewicht van deze auto onder de 1.000 kg te krijgen moesten alle onderdelen op dieet. Zo ook de koplampen die fijn werden geknepen. De smalle bips is ook het gevolg van die filosofie. Ingenieurs kregen de opdracht om een koffer van 130 liter te herbergen, designers sneden al het vet er rond zo veel mogelijk weg. De MX-5 ND is daardoor een minimalistische sportwagen met stoere looks.
Modern comfort in een oldschool sportwagen
Hoewel Mazda met de MX-5 mikt op een klassieke rijbeleving weet het merk dat moderne klanten nood hebben aan moderne snufjes. De instrumentencluster mag dan nog wel klassiek analoog zijn, in de vierde generatie Mazda is er plaats voor een infotainmentsysteem, stoelverwarming, fraai leder en een geluidsinstallatie met luidsprekers in de hoofdsteunen! Toch voelt de cabine daardoor niet druk aan.
Rijhulp en veiligheid
Bij zijn debuut in 2015 kreeg de Mazda MX-5 een score van vier op vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. Het gebrek aan een uitgebreide standaarduitrusting en een automatische noodrem zorgde ervoor dat de MX-5 één ster moest inleveren. Dat wil echter niet zeggen dat de MX-5 elke vorm van veiligheid ontbreekt. De cabine kreeg een hoge score op vlak van veiligheid voor passagiers (oud en jong) én ook bij een aanrijding met voetgangers weet de MX-5 hoog te scoren.
Optioneel valt de MX-5 trouwens uit te rusten met zaken zoals een cruisecontrole, dodehoekwaarschuwing en een achteruitrijcamera. Vanaf 2022 is élke MX-5 standaard uitgerust met een hoop veiligheidsnufjes waaronder een rijstrookassistent, noodremhulp, verkeersbordherkenning, enzovoort.
Alternatieven
Sorry, de MX-5 kent ND eigenlijk geen alternatieven. Want geen enkele andere auto op de markt weet dezelfde gevoelens op te wekken. Mercedes had een tijdlang de meer op comfort geënte SLC, BMW heeft de grotere, zwaardere en duurdere Z4 in haar catalogus staan. Moeten we dan toch een concurrent benoemen, dan komen we bij de Fiat 124 uit. Alleen is dat stiekem een Mazda MX-5 met Fiat-logo en -motor. Hij loopt zelfs van dezelfde band uit te de Mazda-fabriek!