Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
RX-8 3.jpg

Mazda RX-8

1 / 3
RX-8 3.jpg
RX-8 1.jpg
RX-8 2.jpg

Sterke punten

  • Wankelmotor
  • Prestaties
  • Ophanging/stuur

Zwakke punten

  • Verbruik
  • Stoelen voor
  • Koffer

Mazda RX-8 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Mazda RX-8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.4 - 7.2s
Maximumsnelheid:223 - 235 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):267 - 284 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):10.6 - 11.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4430 x 1770 x 1340 mm
Portieren:4
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:400

Moedig Wankel

Na de RX-7, die er begin jaren 90 bijna net zo dreigend als de Batmobil uitzag, is de RX-8 ranker en veel bescheidener vormgegeven, met de snoet die van de MX-5 is afgekeken. Het is wel voorlopig de laatste Mazda met een Wankelmotor, die met zijn dubbele rotor een heerlijk snerpend geluid produceert.

Interesse in een Mazda RX-8

Mazda RX-8 tweedehands auto
Mazda RX-8 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • U heeft het wel voor Mazda met zijn afwijkende technieken en design en laat nog dat de KODO-doctrine voor de RX-8 veel te laat kwam, het blijft een opvallende verschijning met zijn anderhalve deur, die achteraan naar achteren opengaat voor de (beperkte, toch wel) toegang naar de achterbank.

  • Een Wankelmotor, trillingsvrij, en met een beperkte cilinderinhoud toch ruim 220 pk producerend, waarbij de toerenteller vlotjes de streep van 8000 opm passeert en bij het vol accelereren een stevige jank produceert: vind dat maar eens elders. Dat vond ook de jury van de motor van het jaar, een prijs die hij in 2003 kreeg.

  • Alle kracht gaat via een kort schakelende (en al uit zichzelf even korte) pook naar de achterwielen. Die weten daar met een sperdifferentieel wel raad mee en dat zorgt voor neutraal gedrag in snelle bochten.

  • De RX-8 is duidelijk een sportauto en dat betekent een zeer stevige ophanging. Beenhard is het woord niet, maar komt toch het dichtstbij. Maar u weet als chauffeur wel goed waar de auto mee bezig is en hoe u dat in de hand kan houden.

Belangrijke gegevens

Hoewel de bi-rotor een inhoud heeft van 1.3 l, behandelt de fiscaliteit hem als een flinke 2.6 l. Dat blijkt ook uit het aantal pk’s dat deze Wankelmotor produceert. Mazda heeft wel een minder flinke versie van de motor, 192 pk en die geknepen versie is een stuk fiscaal vriendelijker.

Heel fraai, maar je gaat het pas zien als je het doorhebt, zijn de verwijzingen naar de rotor in de Wankelmotor. Overal vind je die driehoek terug: op de pook, op de motorkap, zelfs in de vorm van het mistachterlicht midden op de achterbumper.

Mede dankzij die halve deur naar de achterbank (plus een beperkt neer te klappen voorstoel), vinden ook volwassenen, die geen yogales volgen, redelijk makkelijk een plaats op de achterbank. Daar is geen zee van ruimte (denk aan Ryanair), maar het maakt zijn 2+2 statement helemaal waar. Waar de bagage dan moet blijven is een klein raadsel.

Deelnemen aan een economyrun is met de RX-8 een hopeloze opgave. U krijgt hem onder geen beding aan een verbruik onder de 12 l/100 km en wie vlot met het verkeer meewil, zal allicht boven de 13 l/100 km uitkomen. Het is een gevolg van de afdichting van de roterende driehoek, die eerst Wankel zelf en later ook Mazda nooit voldoende onder de knie hebben gekregen. Het resulteert in een uitstoot 289 gr CO2 en dat voel je in de verkeersbelasting. Als u zich van dat economisch rijden geen fluit aantrekt, dan hebt u wel de nodige lol onderweg.

Hij kwam met de eeuwwisseling op de markt, dus zelfs de oudste exemplaren kunnen nog niet rekenen op een oldtimer statuut. En zoals de wetgeving nu evolueert, zou hij wel eens langer dan gedacht op de O-plaat moeten wachten, fiscaal dus niet erg gunstig.

Motoren

De RX-8 krijgt 1 motor Wankel, bi-rotor, 1.3 l inhoud, 231 pk (192 in de geknepen versie), 211 Nm (bij 5.500 rpm). De motor wordt vooraan ingebouwd en drijft de achterwielen aan, middels een handgeschakelde 6-bak. Hij haalt een top van 235 km/h, een spurt naar 100 km/h kan in 6,4 s.

Afmetingen

De RX-8 is 4,43 m lang, 1,77 m breed, 1,34 m hoog, met een 2,7 m lange wielbasis. De auto weegt 1.290 kg. In de tank kan 61 l, in de koffer 290 l, maar er mag nog 75 kg mee op het dak.

Varianten

De RX-8 kende maar één uitvoering en die was luxe, met lederen stoelen en lederen afwerking, met zelfs een two-tone lederen afwerking van het stuur. Bij de tuning van de motor kon je wel kiezen tussen 192 en 231 pk, maar de schakelbak was altijd manueel. Wel traditie bij Mazda zijn de betere lakken die wat extra geld kosten, maar dat ziet hij er ook geweldig uit.

Prijzen

In 2008 stond de RX-8 voor € 38.000 in de prijslijsten, dat is met die prestaties bijna buiten-categorie goedkoop. Tweedehands blijft daar weinig van over: wie een beetje zoekt vind er eentje voor € 5.000 en u kan nog beter doorzoeken naar een exemplaar met een kapotte motor, die kosten nog minder, maar u moet de motor wel laten reviseren. Maar dan begint u tenminste weer from scratch.

Design

Buitenzijde

Aan de achterkant kan een bescheiden spoiler op het kofferdeksel niet verhinderen dat de gelijkenissen met de Mazda 6 zo voor de hand liggen. Twee flinke uitlaatpijpen in de bumper die ineen simpele diffuser evolueert, midden het Wankellogo in de vorm van een mistlamp. Zijn silhouet is strak: lange neus, gebogen dalend dak, een bijna rechtopstaande achterruit en een korte kont, het is apart, ook door die 2 extra deuren. Vooraan is hij duidelijk een neef van de MX-5.

Binnenkant

Drie grote klokken domineren het dashboard, de middelste is een grote toerenteller, waarop de snelheid digitaal klein wordt meegegeven. In de andere klokken worden nogal kriskras secundaire metingen analoog getoond. Fysiek meters, het heeft iets. De middenconsole is een wirwar van knoppen waarvan de regeling duidelijk wordt in de schermpjes boven de luchtroosters. Een hoge middentunnel heeft een asbak, daarachter de korte pook en typisch Japans: de handrem aan de verkeerde kant. In ieder geval is de standaarduitrusting ruim voldoende.

Veiligheid

Met niet meer dan ABS-remmen, met remkrachtverdeler en een tractiecontrole, daar ging de RX-8 de weg mee op. Dan waren er nog veiligheidsgordels (4) de frontale airbags (2) voor als het toch misliep. Euro Ncap crashte de auto niet, de NHTSA, de National Highway Traffic Safety Administration (US), beoordeelde de RX-8 met 4 sterren. Prima volgens hen.

Alternatieven

Als 4-zitter had de RX-8 eigenlijk geen concurrenten, tenzij je de Porsche 968 (bijna dubbel zo duur en achteraan zeer weinig plaats) laat meetellen. Als het puur om de motor en 2 zitplaatsen gaat, mag de S2000 mee aan tafel. Of de Audi TT, maar dan ook de Mercedes SLK en zo raken we helemaal uit de buurt. De RX-8 speelt in zijn eigen afdeling.

FAQ

Waarom heeft de motor van de RX-8 een slechte reputatie?
Een wankelmotor moet je zorgvuldig behandelen en onderhouden en leg dat maar eens aan de 1.9 Dieselaars uit.
Wat is een eerlijke prijs voor de RX-8?
Als de motor in orde is, je als tweede eigenaar aan de beurt bent en er minder dan 100.000 km op de teller staat, is € 10.000 niet overdreven.
Is het verbruik door de rijstijl te beïnvloeden?
Ja, hoe trager het gaspedaal wordt ingetrapt, hoe minder ook een rotor verbruikt. Maar dan nog: op minder dan 12 l moet u niet hopen.

Beoordelingen voor Mazda RX-8

18 Beoordelingen

4,2