Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mg-td-front

MG TD

MG TD Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto MG TD, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een MG TD

MG TD tweedehands auto
MG TD dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De MG TD is een echte Engelse klassieker

Als er een auto is die uitstraalt dat hij uit de jaren 50 komt en in het Verenigd Koninkrijk is gebouwd dan is het de MG TD. De motorkappen die aan de zijkant van de auto doorlopen geven direct aan waarom de stijl van auto’s uit deze jaren zo geliefd is. Daarnaast heeft de TD ook nog eens een heel handig softtop dak. Dat betekent dat je de auto dus gewoon in weer en wind kunt gebruiken. Bent u op zoek naar een gebruikte MG TD? Lees dan snel verder om te zien wat deze Engelse klassieker je te bieden heeft.

De MG TD en de Amerikaanse markt

De TD zag voor het eerst het Britse levenslicht in januari 1950. Dat er een nieuwe auto van MG aan zat te komen was toen niet echt een verrassing. De TD is namelijk onderdeel van een serie auto’s die door MG geproduceerd werden. Na de TA, TB en de TC kwam dus vanzelfsprekend de TD. MG produceerde deze serie auto’s in zijn eigen Abingdon fabriek in Oxfordshire, Engeland. De TD kwam uiteindelijk dus ook hier van de band afgerold.

Wat wel uniek was aan de TD is dat deze zich eigenlijk volledig richtte op het veroveren van de Amerikaanse markt. MG was er met de TC namelijk achter gekomen dat hier een gigantische markt voor hen lag. Van de TC werden er daar namelijk 10,000 stuks verkocht. Uiteindelijk overtrof de TD dit makkelijk met een totaal verkocht aantal van 30,000, waarvan bijna 25,000 in Amerika.

In 1950 lagen de prijzen van auto’s natuurlijk een stukje anders dan vandaag de dag. Dat is ook de reden dat de TD bij de dealers te koop stond voor het bedrag van £750. Dat was voor die tijd een normale prijs voor een auto. De TD was daarmee dus een roadster voor de normale man.

3 klassieke Engelse roadsters

Als je de TD vergelijkt met andere roadsters uit de jaren 50 dan kom je als eerste uit bij de TC. Zoals gezegd is de TC de voorganger van de TD en heeft deze auto de rode loper uitgelegd voor de Amerikaanse markt. Het grote verschil tussen deze 2 auto’s was dat de TD het stuur ook daadwerkelijk aan de linkerkant van de auto had. De TC’s die MG daarvoor verkocht had waren allemaal met het stuur aan de rechterkant. Niet zo gek dus dat de TD veel beter verkocht in Amerika. Afgezien dat de auto daarnaast ook nog 13 cm wijder was, hielden daar de verschillen tussen deze auto’s wel op.

Naast de TC en de TD is er ook de Riley RMD. Riley was in deze jaren ook een Engels autofabrikant, en de RMD was rond 1950 hun eigen gemaakte cabriolet. Vergelijk je deze auto’s dan is een van de eerste specificaties die opvalt het benzineverbruik. De TC en TD maken beide gebruik van dezelfde motor. In beide gevallen leverde dit een verbruik op van 1 op 9,5. Dit is tegenwoordig niet echt zuinig, maar daar waren ze toen nog niet echt mee bezig. Daarnaast was de RMD nog slordiger in zijn verbruik met een gemiddelde van 1 op 8.

Het veel hogere verbruik van de RMD leverde de auto gelukkig wel wat op. De auto had namelijk 100 pk onder de motorkap liggen. Dat was voor die tijd een aardig groot aantal. De TC en de TD waren daarentegen niet zozeer gericht op kracht van de motor. Met een totaal van 54, en later nog 57 pk vonden de mensen van MG het wel genoeg. Al moet daar wel bij gezegd worden dat 57 pk toen een mooi aantal was voor een roadster.

Als het gaat om verkoopsucces en prijs dan is er wel een duidelijk winnaar. De TC verkocht tijdens zijn 4 jaar in productie een totaal van 10,000 auto´s. De TD verkocht er 30,000. Wat deed de RMD? Die leverde in totaal 500 auto’s af in de 2 jaar dat de auto werd geproduceerd. Dit zal ook vooral te maken hebben gehad met de prijs. Waar de TC en de TD tussen de £500 - £750 kostte, was de RMD in totaal £1250.

Een motor met net dat beetje extra

De motor die je in een gebruikte MG TD terugvindt, is altijd een 1.3 benzinemotor met 4 cilinders. De vroegste modellen leveren hiermee in totaal 54 pk. De latere modellen hadden een motorupdate gekregen die het aantal pk verhoogde naar 57. Dit leverde een topsnelheid van 124 km/u op. 0 - 100 km/u haalde je in een totaal van 18.2 seconden.

Uitrusting en opties

De MG TD was een praktische roadster met het nodige comfort. Standaard werd de auto geleverd met enkele mooie opties. Extra opties waren voor de TD niet beschikbaar vanuit MG. Wilde je in 1950 toch wat aanpassen aan de TD dan moest je onderdelen vinden bij commerciële handelaren. Standaard kwam de TD met:

  • Verwarming
  • Buitenspiegels
  • Trekhaak
  • Twin spare tire carriers
  • Mistlampen
  • Bagagerek
  • Ingebouwde radio
  • Autohoes
  • Thermometer
  • Watertemperatuurmeter
  • Oliedrukmeter
  • Extra brandstofpomp
  • Hydraulische schokdempers
  • Handleidingen

Voor de liefhebber van Engelse klassieker

De MG TD is een geweldige auto voor iedereen die zoekt naar een Engelse klassieker. Het roadster model zorgt voor een geweldige rijbeleving. Tegelijkertijd zorgt het softtop dak in combinatie met de verwarming ervoor dat de auto heel het jaar door comfortabel gebruikt kan worden. Tot slot is de auto ook heel geschikt voor mensen die wel een klassieke auto willen rijden, maar die niet ontzettend veel kwijt willen zijn aan benzine.

Beoordelingen voor MG TD

2 Beoordelingen

4,0