Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
mini-banner-l-01.jpg

Mini Roadster

De Mini Roadster vult in 2012 de modelfamilie van het merk Mini aan

Toen de Beierse autofabrikant BMW het merk Mini in 2001 nieuw leven in blies met een retromodel, lieten de verkoopcijfers van het economymodel zien dat het sportieve lifestylemerk het potentieel had voor verdere nieuwe ontwikkelingen. Daarom ontwierp BMW samen met haar Britse dochterbedrijf in de navolgende jaren een complete voertuigfamilie. Als eerste verscheen in 2004 een open variant die verkrijgbaar was in verschillende prestatieniveaus. Op deze Mini Cabriolet volgde drie jaar later een combivariant op basis van de tweede Mini-generatie, die als Mini Clubman verkocht werd en met deze naam eveneens naar de geschiedenis van de Engelse voorloper verwees. In 2011 breidde BMW het productpalet verder uit met de Mini Coupé. Met dit model werd tegelijkertijd de constructiebasis voor een open tweezitter geschapen, die als Mini Roadster in 2012 voor het eerst van de band rolde.

De roadster-architectuur van de open Mini

Voor de Mini Roadster veranderden de ingenieurs de helmachtige dakconstructie van de Mini Coupé. Deze werd door een halfautomatisch of handmatig te openen stoffen dak vervangen. De bescherming van de inzittenden wordt bij de roadster gewaarborgd door twee achter de stoelen aangebrachte rolbeugels. Bovendien bouwde de fabrikant hier een torsieversterking in om de stijfheid van de carrosserie te verhogen. Bij de open tweezitter bleven de vlakker vormgegeven voorkant met de luchtinlaat en de verkorte achterkant behouden. Een bijzonderheid bij de Mini Roadster: in de achterconstructie is een spoiler geplaatst, die pas bij een snelheid van zo’n 80 kilometer per uur uitschuift, om de aanpersdruk te verhogen.

Een kofferruimte met een laadvolume van 240 liter voor de Mini Roadster

Ondanks de sportief vormgegeven achterkant heeft de kofferruimte van de Mini Roadster toch nog een laadvolume van zo’n 240 liter. Want om een beter ruimtegebruik mogelijk te maken, vouwt de geopende softtop zich niet in de kofferruimte samen. In plaats daarvan wordt het textieldak ondergebracht in de ruimte direct achter de scheidingswand bij de zitplaatsen. Om langere bagage te kunnen vervoeren kan een klepje in de scheidingswand geopend worden, waardoor meer opbergruimte ontstaat.

De Mini Roadster wordt gebouwd met benzine- en dieselmotoren

Toen de Mini Roadster in 2012 op de markt kwam was hij aanvankelijk verkrijgbaar met drie verschillende motoren. Het instapmodel beschikt over een 1,6 liter benzinemotor met een vermogen van 90 kW (122 pk). Met deze motoruitrusting kan de Mini Roadster in 9,2 seconden van nul naar honderd accelereren. Het gecombineerde brandstofverbruik van de kleine benzinemotor ligt volgens de fabrikant 5,7 liter, wat gepaard gaat met een CO2-uitstoot van 133 g/km. De krachtigere versie Mini Cooper S beschikt over een dieselmotor met twin-scroll turbo en een vermogen van 135 kW (184 pk). Daarmee kan de open tweezitter een maximale snelheid van 227 km/u halen. De Mini Roadster is ook nog met een 2,0 liter dieselmotor verkrijgbaar met een vermogen van 105 kW (143 pk). Met deze motor verbruikt de Mini Roadster gemiddeld 4,5 Liter (118 g/km CO2).