Morgan tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De exclusiviteit van een tweedehands Morgan

De Morgan Motor Company is een Brits familiebedrijf gespecialiseerd in de productie van handgemaakte motorwagens. De onderneming werd opgericht in 1910 door Henry Frederick Stanley Morgan. Het hoofdkwartier is gevestigd in Malvern Link, een regio in Malvern, Worcestershire. Het telt 163 werknemers die jaarlijks zo'n 640 auto's maken (2007). Het duurt daarbij gemiddeld zo'n zes maanden voordat een koper zijn aanschaf ontvangt. Vroeger liep deze wachttijd soms zelfs op tot 10 jaar. Een tweedehands auto was nooit exclusiever.

Bedrijf

In 1902, op 21-jarige leeftijd, koopt Henry Frederick Stanley Morgan, roepnaam 'HFS', zijn eerste auto. Twee jaar later opent hij een garage. In 1909 bouwt hij zijn eerste wagen voor eigen gebruik om die een jaar later in productie te brengen, met succes. Het bedrijf bloeide op en HFS bleef zijn creatie leiden tot aan zijn dood in 1959. Zoon Peter deed hetzelfde tot in 2003. Daarna verliep het minder goed voor de Morgans. De laatste werd zelfs ontslagen als werknemer van het bedrijf. Op het einde van 2013 wijzen aandeelhouders daarom Andrew Duncan aan als manager, een plaatselijke advocaat en vriend van wijlen Peter. Sinds 2011 behoren TMC en gerelateerde bedrijven (Aero Racing Limited en Morgan 3 Wheeler Ltd) tot Morgan Technologies, dat werd opgericht in 2010.

Eerste Morgans

De eerste Morgans zijn tweezitters of vierzitters op drie wielen. Zij werden beschouwd als fietswagens. Driewielers waren interessant, omdat zij geclassificeerd stonden als motorfietsen en zo de Britse wegenbelasting omzeilden. Uiteindelijk moesten dit soort auto's het echter afleggen tegen compacte stadswagens als de Austin 7 en de originele Morris Minor (MINI). Zij gaven meer waarde voor hetzelfde geld.

V-Twin driewielers (1911–1939)

Het allereerste ontwerp van HFS was dus een eenzitter en driewieler uit 1909. De uiteindelijke presentatie vond plaats op de Olympia Motor Exhibition van 1911, nu in de gedaante van een tweezitter. HFS ging ervan uit dat de vraag hiervoor groter zou zijn. De vroege reputatie van dit bedrijf wordt verder vooral gevestigd via competitiewagens. Zo won het bedrijf in 1913 de Cyclecar Grand Prix in Amiens, Frankrijk. Dit leidde tot het Grand Prix model van 1913 (tot 1926), dat op zijn beurt weer aanleiding zou geven tot latere modellen, zoals de Aero en sportieve Morgans. Het bijzondere aan deze racewagens was het gebruik van luchtgekoelde variaties van motorfiets motoren. De motor werd vervolgens voor de voorwielas geplaatst, in een chassis van stalen tubes. De V-Twin werd uiteindelijk niet meer hervat na de Tweede Wereldoorlog.

2011 3 Wheeler

In 2011 kondigt het bedrijf de 3 Wheeler aan, een nieuwe driewieler. Het evenement vindt plaats in Genève, op de Motor Show. De 3 Wheeler zou aanvankelijk een Harley-Davidson Screaming Eagle V-twin motor meekrijgen en een manuele Mazda transmissie met vijf versnellingen en achterwielaandrijving. De motorkracht werd ingeschat op 115 pk of 86 kWh. Daarom was het een verassing om tijdens de presentatie te zien dat de 3 Wheeler een S&S motor had gekregen. Uiteindelijk woog hij niet de verwachtte 500 maar 550 kg. De 3 Wheeler versnelt van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden en heeft een (geschatte) topsnelheid van 185 km/u. In de USA wordt hij gecategoriseerd als motorfiets. Sinds de aankondiging in 2011 werden er al 850 exemplaren besteld. De eerste klanten werden bediend vanaf februari 2012, in Europa. Wie de 3 Wheeler eens aan het werk wil zien zoekt even naar de bekende BBC reeks Top Gear, episode 18 van de jaargang 2011. Hierin test presentator Richard Hammond de 3 Wheeler in een vergelijking tussen verschillende track-day wagens. Voor Top Gear won de 3 Wheeler op deze manier de Not-A-Car of the Year 2011 award.

Algemene kenmerken

Ondanks het traditionele design presteerden Morgans ook altijd gelijkwaardig aan sportwagens. Dit fenomeen is grotendeels te danken aan de enorme lichtheid van de 'Moggies', zoals de Morgans door de liefhebbers worden genoemd. Bijzonder is verder ook de ophanging van de Moggies. HFS introduceerde voor zijn Runabout uit 1909 een glijdende pilaar-ophanging. Dat is een onafhankelijk systeem waarbij elk voorwiel op een aparte as wordt gemonteerd, zodat het op en af kan schuiven langs een (vastgemaakte) pilaar, die tegelijkertijd ook dienst doet als hoofdas (om het geheel samen te houden). Deze pilaar is tevens ondersteund door springveren en externe schokdempers. Het resultaat is dat band en wiel beter reageren op de onregelmatigheden van de weg (denk bijvoorbeeld ook aan de techniek die Citroën zo typeert). Het systeem van HFS wordt de geïnverteerde glijdende pilaar genoemd, met name omdat de gebruikte pilaar vastzit terwijl de wieldragers erover schuiven. In eerdere systemen gebeurde dat andersom en was het de pilaar die het schuifwerk deed. Vandaag is deze speciale ophanging nog terug te vinden in de Classic serie, zij het niet in de Aero 8 of diens afgeleiden.

Morgan Aero 8

De Aero 8 is een van de moderne Morgans. Hij werd gemaakt tussen 2001 en 2010. De Aero 8 is bijzonder omwille van een aantal redenen, allereerst omdat het de eerste nieuwe Moggie is sinds 1948. Hij maakt verder ook geen gebruik van anti-rol baren, wat zeldzaam is voor een moderne sportwagen. Tegelijkertijd is de Aero 8 de eerste Morgan-wagen met een aluminium chassis en kader, daar waar de traditionele Moggies (de zogenaamde trads) een houten kuip gebruiken met aluminium bovenlaag en gemonteerd op een stalen chassis. De motor van de eerste Aero 8 was een 4400 cc V8 gebouwd door BMW en gekoppeld aan een Getrag transmissie met zes snelheden. In 2008 kreeg hij vervolgens een 4,8 liter BMW motor en de mogelijkheid om die ook te koppelen aan een automatische transmissie. In 2012 verscheen de opvolger van de Aero 8, de Aero Plus 8.

Tweedehands Morgan

Een tweedehands Moggie aanschaffen is een uitzonderlijke gebeurtenis. Deze tweedehands auto is zo uniek dat op sommige exemplaren voor de liefhebber niet eens een prijs staat. Elke Moggie is het 100% authentieke resultaat van 100% handgemaakt maatwerk. Een Moggie is de definitie van vakmanschap.