Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
1411_1_5-source.jpg

Nissan 350Z

1 / 7
1411_1_5-source.jpg
1415_1_5-source.jpg
1424_1_5-1200x782.jpg
280410unic.jpg
736_1_5-source.jpg
740_1_5-source.jpg
745_1_5-source.jpg

Sterke punten

  • Krachtige V6
  • Sportief rijgedrag
  • Relatief betaalbaar en betrouwbaar

Zwakke punten

  • Vrij hoog gewicht
  • Plastiekerig interieur
  • Zeldzaam in België

Nissan 350Z Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan 350Z, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.7 - 6.4s
Maximumsnelheid:250 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):273 - 288 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):11.5 - 12 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4310 x 1815 x 1320 mm
Portieren:3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:172 - 292 kg

Nissan 350Z

De Nissan 350Z - in Japan bekend onder de naam Fairlady Z – zet de geschiedenis van de Z-serie van Nissan voort. Deze begint in 1969 met de Datsun 240Z, die vanwege zijn goede prijs/kwaliteitsverhouding er geliefd werd. Hij presteerde net zo goed als een Porsche, kostte echter slechts de helft. Lees meer

Interesse in een Nissan 350Z

Nissan 350Z tweedehands auto
Nissan 350Z dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Need for Speed

De Nissan 350Z bracht de Z-reeks in het moderne tijdperk met een krachtige V6, een fris design en een sportief rijgedrag, net op het moment dat Japanse sportcoupés opnieuw populair werden dankzij games als Need for Speed (waarvoor de 350Z mocht poseren als covermodel), Gran Turismo en films als The Fast and the Furious.

Goede redenen

  • De Nissan 350Z was uitgerust met de VQ35 V6-benzinemotor, een 280 tot 313 pk sterke krachtbron die voor sportieve prestaties zorgt en bovendien een heel knap geluid heeft.

  • Dankzij de centraal voorin geplaatste motor, de manuele zesbak met korte verhoudingen en de precieze besturing is de 350Z een plezier om mee te rijden, met een dynamisch onderstel dat toch nog een beetje comfort toelaat.

  • Met een tweedehandsprijs vanaf zo’n 14.000 euro en een zeer goede betrouwbaarheid is het bovendien nog een vrij rationele keuze als je op zoek bent naar een sportwagen.

  • Wil je het motorgeluid nog wat beter kunnen horen, dan is er ook een 350Z Roadster met automatisch openend cabriodak.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan 350Z

Motoren

De enige motor onder de kap van de Nissan 350Z is de VQ35 3,5 liter-V6 zonder turbo’s of dergelijke, met initieel een vermogen van 280 pk en 363 Nm. In de basis was het dezelfde motor die ook te vinden was in de Renault Espace en Laguna Coupé van die tijd, maar voor de Nissan werd hij lichter, krachtiger en luider gemaakt. De motor was gekoppeld aan een manuele zesbak met korte verhoudingen (en een uitstekend schakelgevoel) of een vijftrapsautomaat.

In 2006 kreeg de V6 van de 350Z een upgrade naar 300 pk en 353 Nm, door het blok hoogtoeriger te maken: de begrenzer greep nu pas in bij 7.000 toeren. Het maakte de 350Z ook een paar tienden sneller bij acceleraties. Een jaar later kwam er trouwens nog een snellere versie, nu met 313 pk dankzij aanpassingen aan de inlaat, krukas en een iets hogere compressie. Ook het zwaartepunt van de motor werd iets verlaagd. Zuinig is de Nissan 350Z echter nooit.

Afmetingen

De Nissan 350Z is 4,30 meter lang, 1,82 meter breed en 1,32 meter hoog - de Roadster is een centimeter hoger. Een veel gehoorde kritiek op het model is zijn relatief hoge gewicht, dat rond de 1,5 ton schommelde en de Roadster was zelfs nog een dikke 100 kilo zwaarder. Dat maakte hem niet zo scherp als bijvoorbeeld een Porsche Cayman, maar de 350Z bood iets meer comfort, ondanks zijn twee zitplaatsen en gebrek aan opbergruimte. De koffer is 235 liter groot in de coupé en amper 130 liter groot in de Roadster. Bovendien wordt de kofferruimte in de coupé verstoord door een rolbeugel.

Uitvoeringen

In ons land werd de Nissan 350Z zo goed als full option geleverd, met een uitstekende Bose-audiosysteem, zetelverwarming, een lederen interieur (optioneel in de typische oranje kleur), airco, enzovoort. In de latere modeljaren kwamen er nog een navigatiesysteem en stoffen zittingen voor de zetels bij.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

In België is de Nissan 350Z een zeldzaamheid geworden, op het moment van schrijven (december 2022) staat er welgeteld één exemplaar te koop. Beter ga je ook eens kijken in Nederland, waar je exemplaren vindt vanaf zo’n 10.000 euro, veelal niet-originele wagens of modellen met een hoge kilometerstand. Vanaf zo’n 14.000 euro kan je nette Roadsters vinden die altijd goed zijn uitgerust, originele coupés in een nette staat zijn moeilijker te vinden en kosten ongeveer 18.000 euro.

Daarmee heeft de 350Z zijn waarde vrij goed behouden. Omdat het nog geen oldtimer is, betaal je wel vrij veel om een 350Z in te schrijven door zijn grote cilinderinhoud en zijn hoge CO2-uitstoot. Gelukkig dit het met de betrouwbaarheid wel goed, maar let erop dat je een goed onderhouden exemplaar kiest. De versnellingsbakolie, uitlijning en de koppeling zijn de gevoeligste punten.

Design-highlights en interieur

De Nissan 350Z zou oorspronkelijk een heel andere vorm krijgen: de Japanners waren eerst van plan een moderne hommage aan de 240Z te maken, in 1998 werd er zelfs een conceptversie van deze retro-sportwagen voorgesteld. Zowel intern als extern was er echter weinig enthousiasme voor deze aanpak, waardoor de plannen werden omgegooid en er toch voor een moderne sportwagen werd gekozen, die in 2001 werd voorgesteld als de Nissan Z Concept. Uiteindelijk zou het productiemodel van de 350Z in 2003 verschijnen, met slechts kleine wijzigingen vergeleken met de conceptversie. De lange motorkap en korte cockpit, twee vaste elementen binnen de Z-familie, maakten hun terugkeer, maar dan in een 21e-eeuwse vorm. Opvallende details zijn de fastbacklijn van het dak, waardoor de 350Z eigenlijk een driedeurs is, en de verticale aluminium deurgrepen.

Plastic fantastic

Aan boord blinkt de 350Z niet uit qua binnenruimte of qua afwerking. Het lage dak geeft je een ingesloten gevoel en de verstelmogelijkheden van de sportstoelen zijn ook niet extreem uitgebreid. Het stuur is enkel in de hoogte verstelbaar, maar de tellers bewegen wel mee, wat het zicht op de meters moet garanderen. Ondanks het gebruik van geborstelde aluminium accenten, is de algemene sfeer van het interieur erg plastiekerig, plastic dat ook slijtage vertoont na de dikke 15 jaar dat het model uitkwam. Achter de passagierszetel zit een extra opbergvak en het Bose-audiosysteem en de geluidsisolatie zijn vrij goed, waardoor je de 350Z wel kan inzetten voor langere tripjes.

Rijhulp en veiligheid

De Nissan 350Z heeft geen Euro NCAP-score gekregen, maar heeft wel 4 airbags en kreeg van de Amerikaanse NHTSA 4 op 5 sterren.

Alternatieven

De Nissan 350Z ging de concurrentie aan met de Porsche Cayman/Boxster, die lichter en dus scherper waren dan de Nissan, maar ook een pak meer geld kostten. Andere alternatieven waren de BMW Z4, Audi TT, Mazda RX-8 en zelfs de Ford Mustang V6 uit dezelfde periode.

FAQ

Hoe duur is een Nissan 350Z?
Een originele Nissan 350Z met een redelijke kilometerstand is te vinden vanaf 14.000 euro voor de Roadster en vanaf 18.000 euro voor de coupé.
Hoeveel pk heeft een Nissan 350Z?
De eerste modeljaren van de Nissan 350Z hadden een 280 pk sterke V6, in 2006 klom het vermogen naar 300 pk en in 2007 naar 313 pk.
Hoeveel weegt een Nissan 350Z?
Een veel gehoorde kritiek op het model is zijn relatief hoge gewicht, dat rond de 1,5 ton schommelde en de Roadster was zelfs nog een dikke 100 kilo zwaarder.

Beoordelingen voor Nissan 350Z

6 Beoordelingen

4,8