Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_07.JPG.jpg

Nissan X-Trail

1 / 7
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_07.JPG.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_01.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_02.JPG.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_03.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_04.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_05.jpg
AS24-modelpagina-nissan-x-trail_06.jpg

Sterke punten

  • Beschikbaar met 7 plaatsen
  • Ook als hybride
  • Geslaagd rijcomfort

Zwakke punten

  • Krappe derde zetelrij
  • Geen plug-inhybride
  • Hoge prijzen

Nissan X-Trail Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Nissan X-Trail, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.4 - 13.7s
Maximumsnelheid:163 - 204 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):129 - 237 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.9 - 10 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4510 x 1765 x 1665 mm
Portieren:5
Kofferruimte:112 - 1996 liter
Aanhangergewicht:330 - 630 kg

Nissans grootste SUV met hybride aandrijving en 7 plaatsen

Sinds 2022 is de Nissan X-Trail aan zijn vierde generatie toe. Nissans grootste SUV pakt optioneel nog steeds uit met zeven zitplaatsen, maar gooit zijn motoraanbod flink door elkaar. De basismotor is een milde hybride, daarna focust Nissan op zijn eigen, bijzondere e-Power-systeem.

Interesse in een Nissan X-Trail

Nissan X-Trail tweedehands auto
Nissan X-Trail nieuwe auto
Nissan X-Trail dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De Nissan X-Trail is net volledig vernieuwd en pakt dus uit met een modern lijnenspel, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant.

  • Deze nieuwe generatie vergeet zijn praktische aspecten niet: de Japanner is nog steeds beschikbaar met een derde zetelrij.

  • De nieuwe X-Trail laat de dieselmotor achterwege, maar denkt nog wel aan zijn verbruik: de basismotor is een milde hybride, de andere motoren zijn full hybrids.

  • Nissans intelligente e-Power-aandrijflijn maakt maximaal gebruik van de elektromotor en ontpopt zich in de praktijk tot een geslaagde hybride.

Alle belangrijke gegevens over de Nissan X-Trail

Motoren

Sinds zijn modelwissel in 2022 zet de Nissan X-Trail volop in op elektrificatie. Er is ook geen dieselmotor meer in het gamma, dat begint bij een milde hybride 1.5-driecilinder van 163 pk. Die wordt gekoppeld aan Nissans X-Tronic continu variabele transmissie en drijft de voorwielen aan. Nissan belooft een gemiddeld WLTP-verbruik van 7,1 tot 7,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 161 tot 169 g/km.

Diezelfde driecilinder gebruikt de X-Trail ook in de e-Power, waarbij de verbrandingsmotor vooral als generator wordt gebruikt om een 204 pk sterke elektromotor op de vooras van stroom te voorzien. Als e-4ORCE voegt hij nog een extra elektromotor toe op de achteras, drijft hij dus de vier wielen aan en is hij in totaal goed voor 213 pk. Voor de voorwielaangedreven e-Power geeft Nissan een gemiddeld WLTP-verbruik op van 5,8 tot 6,2 l/100 km en een CO2-uitstoot van 132 tot 141 g/km. Voor de e-4ORCE liggen die cijfers op respectievelijk 6,3 tot 6,6 l/100 km en 143 tot 150 g/km.

Afmetingen

Met een lengte van 4,68 meter, breedte van 1,84 meter en hoogte van 1,73 meter is de Nissan X-Trail de grootste SUV in het gamma van het Japanse merk. Maar nog in Japan moet de X-Trail qua afmetingen een andere hybride zevenzits-SUV laten voorgaan, de Toyota Highlander. Nog in Azië doen ook de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento het qua lengte beter.

Gebruik je de zetels op de derde zitrij niet, dan maakt de Nissan X-Trail als milde hybride 585 liter aan koffervolume vrij. Bij de e-Power-modellen is dat nipt minder: 575 liter in totaal. Ook hier moet hij door zijn kleinere afmetingen zijn Aziatische zevenzitsconcurrenten laten voorgaan.

Uitvoeringen

Nissan biedt zijn X-Trail aan in vier verschillende uitvoeringen. De basisversie Acenta is alleen combineerbaar met de milde hybride aandrijflijn, maar zet de X-Trail al op 18-duimsvelgen, monteert ledkoplampen en ledachterlichten, voorziet een royale veiligheidsuitrusting en een infotainmentscherm van 8 duim. De N-Connecta voegt onder meer dakrails en verduisterde achterruiten toe, en een infotainmentscherm van 12,3 duim. De versie Tekna voegt aan de buitenkant wat chroom en 19-duimsvelgen toe, en het ProPilot-rijhulpsysteem. Tot slot doet Tekna+ er onder meer 20-duimsvelgen en een tweekleurig koetswerk bij.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

De catalogusprijzen van de Nissan X-Trail beginnen bij 43.300 euro (Mild Hybrid 163 X-Tronic Acenta) en lopen door tot 60.650 euro (e-Power e-4ORCE Tekna+). Het prijsverschil tussen de milde hybride en de e-Power bedraagt 2.500 euro, de meerprijs voor de e-4ORCE-vierwielaandrijving bedraagt 2.800 euro.

Omdat deze nieuwe generatie van de X-Trail nog maar net op de markt is (herfst 2022) zijn er nog geen tweedehandsprijzen beschikbaar. Voor de vorige generatie X-Trail betaal je zo’n 12.000 euro voor dieselmodellen met een relatief hoge kilometerstand. Benzineversies met lagere kilometerstand zien hun startprijs stijgen tot bijna 20.000 euro.

In Vlaanderen betaal je voor de nieuwe Nissan X-Trail minstens 220,26 euro aan BIV en minstens 216,73 euro aan jaarlijkse verkeersbelasting. In Brussel en Wallonië bedragen die tarieven respectievelijk 867,00 euro (BIV) en 271,39 euro (jaarlijkse verkeersbelasting).

Design-highlights en interieur

Net als de voorgaande generaties kiest de huidige Nissan X-Trail voor klassieke SUV-looks in combinatie met typisch Aziatisch lijnenspel. Binnenin houdt hij er een eveneens klassieke dashboardopstelling op na, dat in de hogere uitvoeringen weliswaar gebruik maakt van de nodige displays.

Twee niveaus

Bij zijn generatiewissel koos de Nissan X-Trail opnieuw voor klassieke SUV-looks. Vergeleken met zijn voorganger werd het scherpe lijnenspel iets gladder gemaakt, maar is hij wel nog steeds meteen herkenbaar als een Aziatische SUV. Daarnaast krijgt de X-Trail enkele typische Nissan-designkenmerken mee, zoals het V-vormige radiatorrooster en de lichtblokken die in twee niveaus zijn opgesplitst. Standaard zijn die lichtblokken voorzien van ledtechnologie, terwijl de velgmaten variëren van 18 tot 20 duim. In de hoogste uitvoering kan de X-Trail worden voorzien van een tweekleurig koetswerk en dus een dak in contrastkleur.

Grotere schermen

Binnenin gaat de X-Trail voor een klassiek dashboardontwerp, met fysieke knoppen voor de bediening van de klimaatregeling en een centraal touchscreen voor het infotainment dat bovenop de boordplank staat. Standaard is dat scherm 8 duim groot, in de hogere uitvoeringen neemt dat toe tot 12,3 duim. Ook het instrumentenpaneel is in de hogere uitvoeringen een digitaal display van 12,3 duim groot. Verder beschikt deze X-Trail over een optionele derde zitrij, al is die vooral voorbehouden voor kleinere passagiers en kortere afstanden.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut kreeg de huidige generatie van de Nissan X-Trail de maximumscore van vijf sterren op de Euro NCAP-crashtests. De SUV beschikt standaard dan ook over een uitgebreid snufjesarsenaal voor actieve en passieve veiligheid, met onder meer gordijnairbags, zijdelingse airbags en een centrale airbag, een automatisch noodremsysteem, snelheidsbegrenzer, intelligente cruise control enzovoort. In de hogere uitvoeringen biedt Nissan het ProPilot-systeem aan, dat onder meer bij het rijden op de snelweg en in files ondersteuning biedt.

Alternatieven

Wie de Nissan X-Trail iets te groot vindt, kan bij de Japanners nog terecht bij de immer populaire Qashqai. Een volledig elektrisch alternatief is er sinds kort in de vorm van de Ariya. Andere Aziatische hybride zevenzits-SUV's vind je onder meer bij de Toyota Highlander, de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento.

FAQ

Hoeveel kost de Nissan X-Trail?
De Nieuwe Nissan X-Trail heeft een catalogusprijs van 43.300 euro. Dan rijd je buiten met de milde hybride benzinemotor. De e-Power-aandrijflijn begint vanaf 47.800 euro, de e-Power e-4ORCE met vierwielaandrijving vanaf 50.600 euro.
Welk trekgewicht kan de Nissan X-Trail aan?
De milde hybride X-Trail kan een ongeremd trekgewicht van 750 kilogram en een geremd trekgewicht van 2.000 kilogram aan. Voor de voorwielaangedreven e-Power bedraagt het ongeremde en geremde trekgewicht 670 kilogram, de vierwielaangedreven e-Power e-4ORCE kan een ongeremd trekgewicht van 750 kilogram en een geremd trekgewicht van 1.800 kilogram aan.

Beoordelingen voor Nissan X-Trail

49 Beoordelingen

4,6