De Datsun Pickup was echter vrijwel alleen voor de Japanse markt bestemd. Andere zustermodellen zijn de Amerikaanse Nissan Frontier en de Spaanse Nissan Navara, die ook de modelaanduidingen D21 en D22 van de Nissan Pickup-serie droegen.
1988 – 1996: De eerste generatie (D/W21)
De Nissan Pickup van de eerste generatie werd oorspronkelijk door Pars Khodro in het Iraanse Teheran geïntroduceerd. Pas in 1992 bracht Nissan een nieuwe oplage van het model uit in Turkije en Spanje in de generatie D/W21. Met het oog op de aangeboden motoren en uitrustingsvarianten was de D/W21 identiek aan haar zustermodellen Frontier, Navara en de Japanse Nissan Terrano. Benzine- en dieselmotoren waren verkrijgbaar met een vermogen van 40 tot 101 kW. Optisch gezien was het model nog zeer hoekig en met een eenvoudig design. De afzet bleef echter sterk achter bij de verwachtingen, waardoor het model al in 1996 afgelost werd door de nieuwe D22-generatie. In Spanje werd de D/W21 echter nog tot 1999 verder geproduceerd.
1996 – 2007: De tweede generatie (D22)
De Nissan Pickup D22 was in tegenstelling tot de eerste generatie in drie verschillende carrosserievarianten te koop: in de klassieke Pickup-versie met twee zitplaatsen in een enkele cabine, als vijfzitter met dubbele cabine en onder de naam "King Cab" met twee zitplaatsen achterin de auto. Optisch gezien leek het model relatief veel op de voorganger, echter met afgeronde hoeken en een duidelijk forser radiatorrooster. Om tegelijkertijd kosten te besparen, beperkte Nissan bij de tweede generatie het aangeboden motorenpalet tot drie motortypes: als benzinemodel werd uitsluitend een motor met een cilinderinhoud van 2,4 liter en een vermogen van 61 kW aangeboden. Het dieselsegment bestond uit twee iets krachtigere motoren met een vermogen van 76 kW en 88 kW en een cilinderinhoud van 2,5 liter. Toen in 1998 het productie-einde van de Datsun Pickup een uitgemaakte zaak was, maakte de D22 uiteindelijk ook haar entree in Groot-Brittannië. De Britse versie onderscheidde zich door een keuzehendel waarmee de voorwielaandrijving en een terreinondersteuning ingeschakeld konden worden. Een andere variant van de Pickup D22 was het in Rusland gebouwde model "Alexander Upper", waarvan het interieur geproduceerd werd door de producentenvereniging United Study Firms. Dit model onderscheidde zich door de van Mitsubishi Motors afkomstige motoren met vermogens van 47 kW, 102 kW en 130 kW. Rond de millenniumwisseling vond er bovendien een modelonderhoud van de Pickup D22 plaats, wat enkele technische herzieningen met zich mee bracht. In het kader daarvan werden er ook nog twee dieselmotoren aan het motorenpalet toegevoegd met een cilinderinhoud van 2,4 liter en vermogens van 76 kW en 180 kW. Later volgde nog een 98 kW dieselmotor met een cilinderinhoud van 2,5 liter. Deze werd vanaf de invoering de nieuwe standaardmotor van de D22.
2007 – heden: de derde generatie (NP300 / D22 Facelift II)
De derde generatie van de Nissan Pickup kwam in het voorjaar van 2007 eerst in Turkije en vervolgens in Groot-Brittannië onder de naam "Nissan NP300 Pickup" op de markt. In de zomer van 2008 volgde de introductie op de Spaanse en Zuid-Afrikaanse markt. Omdat het in feite echter alleen om een optisch en technisch verder ontwikkelde variant van de D22 na het eerste modelonderhoud gaat, wordt deze opvolger vaak ook gewoon "D22 Facelift II" genoemd. Zo wordt bijvoorbeeld de 98 kW dieselmotor nog steeds gebruikt bij de derde generatie. Het sperdifferentieel op de achterassen is daarentegen nieuw. Het motorenpalet van de NP300 bestaat uit twee dieselmotoren: eentje met een vermogen van 63 kW en een cilinderinhoud van 2,7 liter, en eentje met een vermogen van 76 kW en een cilinderinhoud van 3,2 liter. Het topmodel werd daarentegen uitgerust met een 110 kW ottomotor met een cilinderinhoud van 2,4 liter. Reeds twee jaar na haar officiële introductie werd de NP300 alweer uit de Britse modelcollectie geschrapt. Als NP300 is de Nissan Pickup tegenwoordig alleen nog maar in Kenia en in Mexico verkrijgbaar – in enkele oostelijke landen is de Nissan Pickup weliswaar eveneens nog op de markt, maar daar is hij technisch echter nog gebaseerd op de D22.