Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
GT 1.jpg

Opel GT

1 / 4
GT 1.jpg
GT 2.jpg
GT 3.webp
GT 4.webp

Sterke punten

  • Sterke motor
  • Verrassend betaalbaar
  • Strak onderstel

Zwakke punten

  • Ongebruiksvriendelijke dakconstructie
  • Weinig opbergruimte
  • Plastic alom

Opel GT Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Opel GT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.7 - 5.7s
Maximumsnelheid:229 - 229 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):218 - 218 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.2 - 9.2 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4100 x 1813 x 1274 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:187

Laag bij de grond

Na het verdwijnen van de Speedster zat Opel zonder opwindende auto in de catalogus. De oplossing werd in Amerika gevonden, bij vader GM. De laatste GT van Opel heeft dan ook niets van de Opels die we kennen: het is een roadster met een uitgesproken look, en heel wat voor- en nadelen.

Interesse in een Opel GT

Opel GT tweedehands auto
Opel GT dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De Opel GT beschikt over een flinke turbomotor, met een al even heerlijke sound. Fiscaal blijft hij nog binnen de perken en toch doen zijn prestaties je denken dat het een 6-cilinder was. Je kan ermee scheuren, maar je kan er evengoed mee cruisen.

  • De GT ligt ontzettend laag bij de grond, met niet eens 13 cm bodemvrijheid. Dat zorgt voor een zeer duidelijke wegligging en rijgedrag, maar Vlaamse verkeersdrempels nemen is niet zijn favoriete bezigheid. Die moeten vaak schuin opgereden worden.

  • De Opel GT verplicht je om licht te reizen, want met de kap open blijft er in de koffer nog hoogstens plaats voor wat ondergoed. De tandenborstels kunnen in het handschoenkastje en dat zit dan ook stampvol.

  • De Opel GT ziet er op z’n Amerikaans uit, zonder zich al te veel aan te trekken van de stijlconventies. Dat de eerste GT van Opel er veel ranker uitzag, zal u worst wezen.

Belangrijke gegevens

De Opel GT werd in Amerika gebouwd, waar de nagenoeg identieke Pontiac Solstice en de Saturn Sky in elkaar werden geknutseld. Hij heeft ook nog Daewoo als achternaam gehad, dus het is met andere woorden een wereldauto. Weet dat Amerikanen hun auto’s terdege uitrusten, maar dat de gebruikte materialen niet bepaald van topkwaliteit zijn.

Motoren

De motor komt van Opel die een nagenoeg identiek exemplaar in zijn OPC-modellen inbouwde. Het is een 2.0-liter viercilinderblok met turbo. Hij was 264 pk en 353 Nm sterk, verbruikte gemiddeld 9.2 l/100 km en stootte 218 gr/km CO2 uit. Die motor maakte de GT 230 km/h snel. Hij werd in de lengte ingebouwd en de kracht ging via een handgeschakelde vijfbak naar de achterwielen. Een automaat was niet voorzien.

Afmetingen

De GT was 1.406 kg zwaar, 4,1 m lang, 1,81 m breed en 1,27 m hoog. Zijn wielbasis was 2,42 m. In de tank kon 52 l (actieradius 550 km), in de koffer in het beste geval 147 l (met dak dicht, met het dak open kon je er nog 2 grote flessen water in kwijt).

Varianten

De GT was een one off. Tenminste als we zijn neven uit de USA aan de kant laten en ook de Vauxhall VX Lightning vergeten.

Prijzen

In 2007 kostte de Opel GT amper € 31.000, dat liep later op tot pakweg € 36.000. Daarmee klopte Opel de verzamelde concurrentie met lengten. Tweedehands heeft de auto wel zijn waarde gehouden. Vandaag koop je in het beste geval een 14 jaar oud exemplaar en dat moet volgens de specialisten nog altijd in de buurt van € 14.000 opleveren.

Design

Buitenzijde

Het begint met serieuze velgen voor 2007: 18 inch in diameter… Gevulde wielkasten met andere woorden, die zeker achteraan naar de hoek van de carrosserie werden getrokken. Een soort van diffuser smelt samen met de achterbumper, met twee uitlaatpijpen onderaan. Zowel de voor- als achterwielkasten zijn opgetrokken. De lange motorkap beschikt over luchthappers. Dat ziet er sportief uit, maar ze zijn nep.

Binnenkant

Tenzij u van zwart plastic houdt, is het interieur van de GT redelijk basic. Er is wel een poging gedaan met chroom, aluminium en zwarte lakken om het wat op te vrolijken… De tellerpartij bestaat uit 2 grote klokken en dan zijn we zowat uitgepraat wat de informatieverstrekking betreft. Het kleine klokje in het midden heeft nauwelijks ruimte voor een schaalverdeling. Op de console vinden we de bediening van de verwarming, de geluidsinstallatie en daaronder een bijzonder kort gehouden pook op de hoge middentunnel. Tel daar nog twee stoelen bij en dan houdt het op.

Veiligheid

Twee airbags, veiligheidsgordels, ABS-remmen en een stevig ingrijpende ESP- en tractiecontrole, daar moet de Opel GT-rijder het mee doen. Geen rolbeugels bijvoorbeeld, en of de hoofdsteunen koprolproof zijn, is verre van zeker. Euro Ncap heeft de GT namelijk niet getest.

Alternatieven

In 2007 had je nog de Honda S2000 als de maat der dingen, er was al een Audi TT Cabrio, een BMW Z4, de Mazda MX5 kon qua roadsterplezier meepraten en was ook de enige auto die met zijn prijs kon concurreren.

FAQ

Is de kap van de Opel GT makkelijk neer te klappen?
Je moet nogal wat procedures doorlopen: motor uit, versnelling in 1, bovendien waren de vinnen weerszijde ook al niet makkelijk op te vouwen.
Komt de turbomotor van de Opel GT van Opel?
De motor komt uit het Opel Performance Center en is een zeer aangename turbomotor, die in Opels, Chevrolets en andere GM-auto’s te vinden was.
Is de afwerking van het interieur van de Opel GT solide?
Simpel maar solide. Vergeet niet dat een cabriokoetswerk meer leeft en dat het op termijn in piepjes en kraakjes resulteert.

Beoordelingen voor Opel GT

8 Beoordelingen

4,6