Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
peugeot-banner-l-01.jpg

Peugeot cabrio

In een land waar regen een vaste waarde is, koop je niet zo snel een cabrio. Dat was altijd de reden dat in ons land relatief weinig cabrio's reden. Daar is de laatste jaren echter duidelijk verandering in gekomen. Dat heeft te maken met het feit dat we steeds meer zomerse dagen hebben en met het feit dat er steeds mooiere cabrio's op de markt komen.

De Peugeot Cabrio

Peugeot heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de huidige cabriolet. In 1935 introduceerde Peugeot als eerste fabrikant het metalen weg-klap-dak. Ook al werd dat op dat moment geen groot succes, het heeft wel een manier van denken neergezet waarop ontwikkelaars verder hebben door geborduurd. Zo'n 65 jaar later paste het bedrijf de door Mercedes ontwikkelde versie van het weg-klap-dak aan. Zo werd de 206 Peugeot cabrio op de markt gebracht met een dak dat opgevouwen wordt en in de kofferbak verdwijnt. Daarmee werd de eerste Peugeot cabrio met 'verdwijndak' realiteit. De huidige cabrio's van Peugeot zijn allemaal voorzien van deze techniek. Nooit meer gepruts met een stoffen dak dat los- of vastgemaakt moet worden. Nooit meer stoppen. Gewoon iets langzamer rijden, een druk op de knop en het dak schuift volautomatisch open of dicht. Dat gebeurt snel, dus zelfs een geheel onverwachte regenbui heeft geen kans. Het dak is dicht voordat de eerste drup de auto raakt.

Waarom een cabrio?

Iedereen die in een Peugeot rijdt of gereden heeft, kent de vele voordelen van dit merk. Heerlijk zittende auto's met groot rijgemak en een fijne wegligging. De mooie vorm van een Peugeot wordt nog verstrekt door de cabriolet. Een schitterende stijlvolle elegantie, met name bij open dak, die de indruk achter laat in een zonnig Middellandse zee land rond te rijden. Velen huren tijdens een vakantie in een land met veel zon maar al te graag een cabrio om volop te genieten van wat een leven mooi kan maken. De steeds warmer wordende - en langer durende zomers in eigen land bieden nu thuis die gelegenheid om met open dak te rijden. Een cabrio is dus ook in Nederland een mooi alternatief voor de wat jongere en wat sportievere rijders geworden. Doordat er meer cabrio's op de weg verschijnen, komt dit type steeds meer tweedehands ter beschikking. Laten we wat dat betreft eerlijk zijn, een tweedehands auto die goed onderhouden wordt, doet zeker niet onder voor nieuw. Een tweedehands cabrio is meer dan het overwegen waard geworden.

Peugeot

Peugeot biedt dus al bijna 80 jaar cabrio's aan. Denk maar aan de Peugeot Cabrio die de legendarische inspecteur Columbo reed. Tegenwoordig zijn dat de 206 cabrio of zoals Peugeot ze noemt de 206 CC, de 207 CC, de 307 CC, de 308 CC en de RCZ. CC staat overigens voor Coupé Cabriolet. Alle Peugeot cabrio's zijn voorzien van het inklapbaar dak, een rolbeugel en veel extra veiligheidsmaatregelen. Het onderstel en de veren zijn aangepast aan de veranderende werkomstandigheden. De remmen zijn meer dan uitstekend en worden ondersteund door ABS, veelal ESP en bij nieuwere modellen vaak ook al ASR (Anti Spin Regeling). Sommige typen Cabrio's hebben een ingebouwd Traction Control systeem en een bandenspanning controle systeem. Al deze systemen zijn aangepast op de andere verhoudingen waar een cabrio Peugeot mee te maken krijgt.

Heerlijk rijden

Een Peugeot cabrio rijden, ook als tweedehands auto, betekent dat je weinig last hebt van zijwind gevoeligheid (pas bij 120 tot 130 per uur) of van geluidshinder (hij begint pas boven de 100 iets meer geluid te produceren). Het zijn geen auto's om mee te racen, maar om van te genieten. Ruim zittend over de weg glijdend en genietend van het leven. Als het ware in een echte Dolce Vita film terecht komen.

De Coupé Cabriolet van Peugeot is voorzien van een motor vanaf 1600 cc (de 206) of meer. Daardoor heeft hij een ruim bereik en kan waar nodig ook snel zijn. Algemeen geldt dat alle auto's van dit merk voldoen aan alle veiligheidseisen, milieueisen en een laag verbruik. Zo verbruik het paradepaardje, de RCZ, bijvoorbeeld 1 op 11 binnen de bebouwde kom en net geen 1 op 20 buiten de bebouwde kom. Hij rijdt van 0 naar 100 in 7,5 seconden en heeft een top van rond de 230 km/u. Hij biedt overigens ook een cruisecontrolsysteem met snelheidsbegrenzer. Dat kan bij open dak goed van pas komen.

Opvallend

Bij het lezen van recensies en beschouwingen van de Peugeot cabrio valt op dat er ergens staat: "Nadat de Peugeot 206CC op de Parijse autosalon was geshowd, liep het storm bij de Peugeot dealers. Terwijl de auto alleen een concept model was en niet over productie werd nagedacht." Die stormloop is misschien ietwat afgevlakt, maar de wens om een Peugeot cabrio te kopen is er niet minder om geworden. Prachtige, elegante auto's die veel meer bieden dan men op het eerste oog zou verwachten en waarmee het iedere zonnige dag weer volop genieten is. Die, nieuw of tweedehands, heel wat bekijks hebben en die, gezien de reputatie van Peugeot, een heerlijk comfort combineren met lekker rijden. Zo biedt de 307 CC ruim plek aan 4 volwassen. Dat ruime gevoel blijft ook tijdens het rijden overeind.

De Cabrio Peugeot doet op geen enkele wijze onder voor een 307 SW. Met deze vierpersoonscabrio overtreft Peugeot zelfs de verwachtingen, want veel concurrenten gebruiken een stoffen dak voor een dergelijk grote auto. Terwijl hier van het zelfde 'verdwijndak' als bij andere uitvoeringen gebruik gemaakt wordt. De auto is verkrijgbaar als 2 liter automaat en biedt, ook bij een opgerold dak, nog steeds ruimte voor bagage. Hij is zwaarder doordat de constructie verzwaard moest worden in verband met de veiligheid, maar dat hindert de auto er niet aan om soepel te rijden. Eigenlijk is ook dit een van de kenmerken van de Peugeot cabrio's. Ondanks al de extra aanpassingen, blijven het comfortabele, heerlijk rijdende auto's die er bovendien verbluffend mooi uitzien.