Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
PEUGEOT 3008 2009STYP 010B

Peugeot 3008

1 / 3
PEUGEOT 3008 2009STYP 010B
PEUGEOT 3008PHEV 2009RC 007
PEUGEOT 3008PHEV 2009STYP 040

Sterke punten

Veel comfort Prachtig interieur Knappe basisuitrusting

Zwakke punten

Zitpositie vraagt gewenning Weinig rijdynamiek Ingewikkeld infotainmentsysteem

Peugeot 3008 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Peugeot 3008, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:5.9 - 14s
Maximumsnelheid:174 - 240 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):36 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.6 - 7.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4365 x 1837 x 1620 mm
Portieren:5
Kofferruimte:377 - 1241 liter
Aanhangergewicht:330 - 605 kg

Frans comfort in SUV-vorm

Na een eerste generatie die ergens tussen SUV en MPV schommelde, kiest de Peugeot 3008 in 2016 finaal de hoogpotige kaart. In zijn tweede generatie wordt het model een echte lifestyle-SUV, met een dynamisch uiterlijk en vooral een klassevol interieur. Ook de motoren worden aanlokkelijker dan ooit, met zelfs twee plug-inhybrides.

Interesse in een Peugeot 3008

Peugeot 3008 tweedehands auto
Peugeot 3008 nieuwe auto
Peugeot 3008 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De nieuwe Peugeot 3008 is een verademing om naar te kijken – vooral in vergelijking met zijn eerste generatie. Tegenwoordig neemt hij de vorm aan van een stoere SUV, gemengd met de typische, dynamische accenten van het moderne Peugeot.

  • Hoe stoer zijn buitenzijde is, zo elegant is het interieur van de nieuwe 3008. De zitpositie met het lage, kleine stuurtje mag dan niet voor iedereen zijn, maar over het design valt niet te twisten.

  • Dat ligt er ook aan dat er vrijwel geen kale 3008 meer bestaat. De auto krijgt standaard een mooie uitrusting mee, waardoor zelfs de basisversie over een arsenaal aan schermen beschikt.

  • Ook tijdens het rijden wordt duidelijk dat deze Peugeot wil meespelen met de grote jongens: de 3008 overtuigt met zijn zachte maar toch gebalanceerde comfort.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Peugeot 3008 is klaar voor de toekomst, en dat merk je ook aan zijn motoren. Zo staan er tegenwoordig net zoveel hybrideversies in de catalogus als diesel- en benzinemotoren.

Om met die laatste te beginnen, kan je de Peugeot 3008 momenteel met slechts één benzinemotor bestellen. Die gaat door het leven als PureTech 130, en bestaat uit een 1.2-liter driecilindermotor die 130 pk naar de voorwielen stuurt. Dat gebeurt ofwel langs een handgeschakelde zesversnellingsbak, ofwel langs een achttraps automaat. Voordien kon je de 3008 ook bestellen met een 1.6-litermotor en 165 of 180 pk, maar die zijn niet meer verkrijgbaar.

De dieselmotoren zijn evenmin talrijk: ook hier valt er slechts eentje te kiezen met eveneens 130 pk. Die BlueTech 130 krijgt een 1.5-liter viercilindermotor in het vooronder, en stuurt zijn vermogen naar de voorwielen langs een achttraps automaat. Dat was ooit anders, want tot 2018 kon je de 3008 bestellen met een 1.6-liter dieselmotor en 120 pk, of met een 2.0-literblok dat ofwel 150, ofwel 180 pk produceerde. Die hebben dus allemaal plaats gemaakt voor de nieuwe 1.5.

Het talrijkste zijn momenteel dus de hybrideversies, want die kan je in twee smaakjes bestellen. De goedkoopste hybride is de Hybrid 225, die een 1.6-liter benzinemotor combineert met een enkele elektromotor voor in totaal 225 pk. De Hybrid 300 voegt daar nog een extra elektromotor op de achteras aan toe, waardoor hij met 300 pk niet alleen de krachtigste 3008 is maar ook de enige met vierwielaandrijving. Hij sprint naar de 100 km/u in 5,9 seconden, flink sneller dan gelijk welke andere 3008. Het gaat in beide gevallen om plug-inhybrides, en die halen hun stroom uit een accu van 13,2 kWh waarmee ze tot 59 kilometer elektrisch kunnen rijden (WLTP).

Afmetingen

De Peugeot 3008 positioneert zich middenin het C-segment van de SUV’s. Hij meet 4,45 meter in de lengte en 1,91 meter in de breedte, waarmee bij best groot voor de dag komt. Toch heeft Peugeot het gewicht van één van zijn eerste echte SUV’s binnen de perken weten te houden: de lichtste exemplaren tikken slechts 1.325 kilogram aan op de weegschaal. De zwaarsten zijn natuurlijk de plug-inhybrides, en de topversie weegt daar 1.915 kilogram. Ook dat is echter nog te overzien voor een geëlektrificeerd model met vierwielaandrijving en twee elektromotoren.

Die buitenmaten resulteren in combinatie met zijn voorwielaangedreven platform in een ruime cabine. Zo zit je zowel voor- als achterin ruim, en is er ook flink wat bagageruimte voorzien. Zo vind je een koffer van 520 liter achter de tweede zitrij, tenzij je met één van de hybrides onderweg bent. Daar wordt het koffervolume namelijk beperkt door de plaatsing van de accu, en blijft er maar 395 liter over.

Uitvoeringen

Peugeot biedt de 3008 aan in de uitrustingsniveaus Active, Allure en GT. Ondanks het feit dat de Active de goedkoopste versie is, krijgt die toch al een knappe basisuitrusting mee. Zo zijn 17-inchvelgen, een 8-inch multimediascherm, cruise control en zelfs Peugeots i-Cockpit met digitaal bestuurdersdisplay standaard inbegrepen. De Allure maakt daar 18-inchvelgen van en voegt onder andere LED-verlichting en een handenvrije start en instap toe. De GT is de topversie, en die giet een sportiever sausje over het model.

Prijzen

Je kan voor een nieuwe Peugeot 3008 langs bij de dealer vanaf 36.945 euro. Voor die prijs krijg je een exemplaar in Active-uitrusting, met een 1.2-liter benzinemotor goed voor 130 pk. Voor de dieselmotor ben je meteen wat meer kwijt, deels omdat die standaard gekoppeld wordt aan een automatische versnellingsbak. Zo betaal je tenminste 41.645 euro voor een Active op diesel. De plug-inhybrides zijn het duurst, waarbij je minstens 49.645 euro betaalt voor een Hybrid 225 en zelfs 57.145 euro voor een Hybrid 300, aangezien die laatste pas vanaf het Allure-uitrustingsniveau verkrijgbaar is.

Zoek je tweedehands naar een Peugeot 3008 van de huidige generatie, dan geef je aanzienlijk minder uit. Vanaf zo’n 15.000 euro vind je al vroege exemplaren, waarvan hun dieselmotoren vaak al heel wat kilometers gelopen hebben. Heb je daarentegen je zinnen gezet op een jonger model van na de facelift (2021), dan mag je rekenen op zo’n 28.000 euro. Ga je op zoek naar een plug-inhybride, dan heb je maar beter minstens 35.000 euro op zak.

Design

Buitenzijde

Vergelijk je de nieuwe Peugeot 3008 met zijn voorganger, dan kon het verschil niet groter zijn. Peugeot heeft dus grote stappen gezet in de aanloop naar de tweede generatie, waarbij ze resoluut gekozen hebben voor de SUV-stijl. Zo heeft de auto een lange, platte motorkap en een hoogpotige houding. Die combineren de Fransen met hun intussen iconisch geworden, sportieve design. Zo krijgt de auto LED-achterlichten die verwerkt zitten in een doorlopende balk, en pronken voorop de topversies twee stoere LED-slagtanden.

Binnenzijde

Binnenin is de nieuwe 3008 niet minder indrukwekkend. Waar we vroeger nog saaie interieurs met vaak goedkope plastics gewend waren van Peugeot, mag deze SUV pronken met een futuristisch ontworpen cabine die retro-textieltjes combineert in een huiselijke, zachte stijl. Ook hier monteren de Fransen hun piepkleine, hoekige stuurtje zo laag dat de tellereenheid niet erdoor maar erboven bekeken dient te worden. Dit vraagt wat gewenning, maar draagt wel weer bij tot het dynamische gevoel van de 3008.

Veiligheid

De Peugeot 3008 scoort goed op vlak van passieve en actieve veiligheidsvoorzieningen. Zo zijn er niet alleen voldoende airbags aanwezig, maar krijgt de auto ook standaard een (op camera gebaseerde) noodremassistent en een rijstrookwaarschuwing mee. Daardoor haalde de auto bij zijn laatste Euro NCAP-crashtests de topscore van vijf op vijf sterren mee, al moet daarbij gezegd worden dat die wel al in 2016 plaatsvonden. Euro NCAP past zijn criteria jaarlijks aan, waardoor een score van vele jaren geleden vaak minder relevant is.

Alternatieven

Zoek je een compacte SUV in het C-segment, dan zwem je zowat in de alternatieven. Zo krijgt de Peugeot 3008 al meer dan genoeg concurrentie uit eigen huis, want ook de andere Stellantis-merken bieden auto’s op hetzelfde platform aan. Zo zijn de Citroën C5 Aircross en de Opel Grandland niet alleen technisch gelijkaardig maar ook heel competitief geprijsd ten opzichte van de Peugeot 3008. Ook de DS 7 gebruikt hetzelfde platform, maar die is wat luxueuzer en dus duurder. Verder kan je ook een Volkswagen Tiguan overwegen, of een betaalbaarder alternatief uit de VW-groep zoals de Skoda Karoq. Fiat biedt dan weer een 500X aan in dit segment, terwijl Jeep met de Compass een alternatief in huis heeft. Bij Hyundai hebben ze de Tucson, en Ford plaatst de Kuga in dit segment. Je merkt het al: keuze genoeg.

FAQ

Is de Peugeot 3008 verkrijgbaar als hybride?
De Peugeot 3008 is verkrijgbaar in niet één maar twee hybrideversies. De Hybrid 225 haalt 225 pk, en de Hybrid 300 zelfs 300 pk. Ze beschikken over een accu van 13,2 kWh, waarmee ze ruim 50 kilometer elektrisch moeten rijden.
Is de Peugeot 3008 verkrijgbaar met zeven zitplaatsen?
De Peugeot 3008 is niet verkrijgbaar met zeven zitplaatsen. Daarvoor kan je bij de Peugeot 5008 terecht, het technische broertje van de 3008 met een iets langere achterpartij waarin nog twee extra stoeltjes passen.

Beoordelingen voor Peugeot 3008

13 Beoordelingen

4,1