Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
pontiac-firebird-l-01.jpg

Pontiac Firebird

1 / 4
pontiac-firebird-l-01.jpg
pontiac-firebird-l-02.jpg
pontiac-firebird-l-03.jpg
pontiac-firebird-l-04.jpg

Pontiac Firebird Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Pontiac Firebird, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9 - 9s
Maximumsnelheid:200 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4970 x 1895 x 1320 mm
Portieren:2
Kofferruimte:0 - 0 liter

De Pontiac Firebird geldt als klassieke Amerikaanse Pony car

Tijdens de bloeitijd van de zogenaamde Pony cars eind jaren '60, probeerden veel Amerikaanse producenten met goed presterende en tegelijkertijd relatief voordelige sportauto's op de markt vertegenwoordigd te zijn. Aangezien de meeste concerns meerdere merken onder één bedrijfsdak verzameld hadden, lag het voor de hand dat men de kostenvoordelen benutte die kunnen ontstaan door het ontwikkelen van zustermodellen met een gezamenlijke technische basis. Lees meer

Interesse in een Pontiac Firebird

Pontiac Firebird tweedehands auto
Pontiac Firebird dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Het concern General Motors (GM) zette daarbij haar dochters Chevrolet en Pontiac in, die twee van de bekendste Pony Cars van dit tijdperk op de markt brachten. Terwijl het model bij Chevrolet vanaf 1966 onder de naam Camaro van de band rolde, ontwikkelden de constructeurs van Pontiac de Firebird, die in 1967 voor het eerst op de markt kwam. De Pontiac Firebird werd in vier generaties als coupé en cabriolet geproduceerd en bleef tot 2002 in de collectie.

De eerste generaties van de Pontiac Firebird tot 1982

In de eerste twee generaties tot 1982 werd het optreden van de Pontiac Firebird gekenmerkt door de klassiek-elegante coupévorm in de stijl van de jaren '60. Karakteristiek voor de coupés en cabrio's uit de serie waren in deze tijd de ronde dubbele koplampen en de platte radiatoropening op de spitse voorkant. In de in 1970 gepresenteerde tweede generatie werd de Pontiac Firebird hoekiger en kreeg hij een in tweeën gedeeld radiatorrooster met rechthoekige openingen.

Een nieuw design met inklapbare koplampen voor de Pontiac Firebird

De marktinvoering van de in 1982 gepresenteerde derde generatie van de Pontiac Firebird markeerde een breuk met de bestaande designtradities van de serie. De cabriolets en coupés kregen nu een wigvormige voorkant met inklapbare koplampen. De inklapbare koplampen bleven ook behouden in de in 1993 gepresenteerde generatie van de Pontiac Firebird, die nu met rondere lijnen naar voren trad en in deze vorm tot aan het productie-einde van de serie in 2002 in de collectie bleef.

De klassieke Pontiac Firebird is uitgerust met V8-motoren

De instapversies van de Pontiac Firebird rustte de producent aanvankelijk uit met zescilindermotoren met een cilinderinhoud van zo'n vier liter, die de coupés en cabriolets een relatief bescheiden vermogen van zo'n 100 pk gaven. Als klassieke motorisering golden echter de beter presterende V8-motoren, die deels een cilinderinhoud van meer dan zes liter hadden. In het kader van de downsizing in de jaren '80 werd de Firebird later vervolgens steeds vaker met V6-motoren uitgerust, terwijl de topmodellen wel nog steeds met achtcilindermotoren uitgerust werden. De beste prestatiewaarden had traditioneel de Pontiac Firebird Trans Am, dit sportmodel beschikte over gemodificeerde techniek en een gemodificeerd carrosseriedesign en werd in verschillende bouwjaren als cabriolet en als coupé aangeboden.