Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
pontiac-gto-l-01.jpg

Pontiac GTO

1 / 3
pontiac-gto-l-01.jpg
pontiac-gto-l-02.jpg
pontiac-gto-l-03.jpg

Pontiac GTO Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Pontiac GTO, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

De Pontiac GTO wordt gezien als medestichter van het muscle car tijdperk

Voordat autoconcern General Motors aankondigde dat het merk Pontiac werd opgegeven in het kader van een herstructurering van het bedrijf, stond Pontiac sinds de jaren '40 voor sportief gemotoriseerde modellen van GM. Lees meer

Interesse in een Pontiac GTO

Pontiac GTO tweedehands auto
Pontiac GTO dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

In Europa werd Pontiac in de jaren '60 bekend, toen GM meteen twee sportauto's van dit merk op de markt bracht. Dat waren de Pontiac Firebird, die in 1967 als cabriolet en coupé gepresenteerd werd, en de in 1964 gepresenteerde Pontiac GTO. De Pontiac GTO verscheen eveneens in twee carrosserieversies: als coupé en in een open versie met stoffen dak of hardtop. Deze eerste generatie van de Pontiac GTO wordt gezien als de medestichter van het Amerikaanse muscle car tijdperk.

In 2004 verschijnt er een nieuwe oplage van de Pontiac GTO

Hoewel deze sterk gemotoriseerde coupés en cabriolets naar Amerikaanse begrippen niet duur in de aanschaf waren, helemaal omdat ze als echte sportauto's golden en konden concurreren met prestigieuze Europese concurrenten, daalden de afzetaantallen in de jaren '70 vanwege de oliecrisissen. Na drie generaties rolde in 1975 de voorlopig laatste Pontiac GTO van de band. Vervolgens verscheen er tussen 2004 en 2006 voor korte tijd een nieuwe oplage toen de Australische GM-dochter Holden als opvolger van de Pontiac GTO een coupé op de markt bracht die in Europa als importvoertuig verkrijgbaar was.

De motoren van de Pontiac GTO

Kenmerkend aan de historische Pontiac GTO generaties van 1964 tot 1975 waren de achtcilindermotoren met een grote cilinderinhoud. De coupé en cabriolet hadden in het beginjaar in de basisversie een prestatievermogen van 242 kW (329 pk). In de jaren daarna werd het prestatievermogen van de basisversie verhoogd naar 250 kW (340 pk). In de tweede generatie van 1967 tot 1973 beschikte de Pontiac GTO met de Ram Air topmotor over een prestatievermogen van 280 kW (381 pk). In de derde generatie vanaf 1974 werd de Pontiac GTO niet meer als cabriolet aangeboden. De coupé had voortaan een V8-motor met een prestatievermogen van nog maar 150 kW (204 pk). Daarmee fungeerde hij als instapmodel naast de Pontiac Grand Am. De moderne generatie van de Pontiac GTO die vanaf 2004 in de VS verkrijgbaar was werd bij de Australische GM-dochter Holden geproduceerd. Hij werd uitgerust met V8-motoren die ook gebruikt werden voor de Corvette. Men kon kiezen uit een motor met een cilinderinhoud van 5,7 liter of een motor met een cilinderinhoud van 6,0 liter. Met de kleinere motor had de Pontiac GTO een prestatievermogen van 260 kW (353 pk), de grotere motor gaf de coupé  een prestatievermogen van 300 kW (408 pk).