Porsche tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Ferdinand Porsche (1875-1951) legde in 1897 de basis voor de meest lucratieve automobielfabriek ter wereld. De jonge ontwerper en testrijder introduceerde toen de Lohner-Porsche-elektrowagen op de wereldtentoonstelling in Parijs. Door precies in dit voertuig de toentertijd baanbrekende wielnaafmotor te gebruiken, oogstte Porsche wereldwijd roem en eer. Vervolgens was de Oostenrijker onder andere in dienst van de Daimler-Motoren-Gesellschaft, waar hij een belangrijk aandeel had in de bouw van de beide compressorsportwagens Mercedes SS en SSK.

In 1931 richtte Ferdinand Porsche het ontwerpbureau Porsche in Stuttgart op. Daarmee legde hij de basis voor de huidige Porsche AG. Deze ingenieursfirma ontwierp o.a. racewagens voor de Auto Union en was ook betrokken bij het ontwerp van de Volkswagen (VW 38 of ook Porsche type 60 genoemd, die de voorloper was van de VW kever, maar pas na de oorlog werd vervaardigd). Bovendien werd in deze tijd een ook vandaag de dag, begeerd verzamelobject ontwikkeld, de Porsche Tractor Diesel.

De zoon van Ferdinand Porsche, Ferry Porsche, nam in 1947 het voorzitterschap van de firma over van zijn vader. Hij ontwierp en ontwikkelde in Gmünd in 1948 niet alleen de "eerste echte Porsche", de Porsche 356/1, een roadster met lichtmetalen carrosserie op basis van VW-onderdelen, maar ook het bekende Porsche-logo. Ferdinand Porsche junior drukte zijn stempel op de jonge onderneming en vestigde Porsche's naam als autofabrikant.

In 1951, een jaar voor de dood van zijn vader, besloot Ferry zich in Stuttgart te vestigen. Men kocht eigen productiehallen en installaties - Porsche wordt een zelfstandige autofabriek. Om zich te profileren als een echte sportwagenfabrikant, probeerde Ferry ook zijn modellen in de allerlei autoraces bekend te maken. In 1951 won de Porsche 356 zijn eerste internationale race - de 24 uur van Le Mans. Daarna volgden nog andere successen met andere modellen, bijvoorbeeld de Porsche Spyder 550.

Parallel met het aantal internationale racesuccessen stegen ook de verkoopscijfers van de nieuwe en oude modellen. Dankzij zijn populariteit in de racesport werd de in 1953 uitgebrachte 550 Spyder uitstekend verkocht, tien jaar later werd hij opgevolgd door de ook nu nog zeer begeerde, onvergetelijke Porsche 911, waarvan de carrosserie opnieuw voortkwam uit de Porsche-familie, namelijk van Ferry's zoon Ferdinand Alexander. De modellen Porsche 914/4 en 914/6, maar ook de Porsche 917 - wereldwijd tot op de dag van vandaag een van succesvolste raceauto's - kwamen in 1969 en 1970 op de markt.

In 1971 ontstond in Weissach een ontwikkelingscentrum en daarmee de huidige Porsche Engineering Group, een 100% dochter van de Porsche AG (in 1972 wordt Porsche, onder de voorzitter van de Raad van Commissarissen Ferry Porsche veranderd in een naamloze vennootschap) en verantwoordelijk voor researchwerk op het gebied van carrosserie, techniek en vooral motortechniek.

In 1974 wordt de eerste Porsche 911 op de markt gebracht, met de 924 introduceert Porsche voor het eerst een Transaxle-sportwagen, d.w.z. transmissie en aandrijving achter, motor voor. Met het begin van de productie van de "grote Porsche" 928 met V8-lichtmetalen-motor, aluminiumchassis en Transaxle-bouwstijl 1977 ontstond de tot nu toe enige sportwagen die tot "auto van het jaar" werd gekozen.

De jaren '80 van het Porsche-concern worden beheerst door de racesuccessen van de 956 en de ter gelegenheid van het 25-jarige jubileum van de Porsche 911 in 1988 voorgestelde 911 Carrera-serie. Technische vernieuwingen, zoals de driewegkatalysatortechniek, de elektronisch geregelde vierwielaandrijving of de Tiptronic, een automatische transmissie, zijn nu standaard in verschillende modellen.

Na slechts 3 jaar research start in 1996 de productie van de middenmotor-roadster Porsche Boxster. Het succesmodel Porsche 911 wordt steeds weer veredeld, in 1995 krijgt hij bijvoorbeeld een bi-turbomotor, een On-Board-Diagnosesysteem en in 1997 een watergekoelde zescilinder-boxermotor. In 1998 sterft Ferry Porsche. Sinds zijn overlijden mogen vanwege talrijke competentiegeschillen om het concern geen familieleden meer in de directie werkzaam zijn. In 1999 ontstond de nieuwe productielocatie in Leipzig waar nu de Porsche Cayenne en de Porsche Carrera GT worden vervaardigd.

Mehr anzeigen