Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
porsche-914-l-01.jpg

Porsche 914

Sterke punten

  • Uitstekende wegligging door grote wielbasis, laag gewicht en middenmotor
  • Betrouwbaar eens volledig op punt gezet
  • Goede afwerking van zowel carrosserie als interieur

Zwakke punten

  • Carrosserie onderhevig aan roest
  • Versnellingsbak schakelt niet altijd even soepel
  • Prijskaartje is Porsche-waardig, ook prijzige onderdelen

Porsche 914 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Porsche 914, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Er zaten eens twee Duitsers op café…

In september 1969 presenteerden Volkswagen en Porsche hun gezamenlijk project, de (Volkswagen-)Porsche 914. De 914 was een sportieve tweezitter met targa-dak en middenmotor en het gezamenlijke project ontsproot uit de breinen van Ferry Porsche en toenmalig VW-baas Heinrich Nordhoff. Uiteindelijk werden er 115.631 viercilinders en 3.353 zescilinders verkocht. In 1976 zou de 914 in het gamma van Porsche worden opgevolgd door de 924.

Interesse in een Porsche 914

Porsche 914 tweedehands auto
Porsche 914 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • Alle ingrediënten aanwezig voor een echte rijdersauto

  • Toegankelijke mechaniek laat zelf sleutelen toe

  • Stukken in overvloed

  • Waarde zit de jongste jaren in de lift

Alle belangrijke gegevens over de Porsche 914

Motoren

Bij de introductie werd de 914 geleverd in twee motorisaties: de 1.7-liter viercilinder boxermotor van Volkswagen (80 pk) en de 2.0-liter zescilinder boxermotor van Porsche uit de 911 T (110 pk). De 914/4 topte af op 177 km/u en sprintte naar 100 km/u in 13 seconden. De 914/6 haalde 201 km/u en sprintte naar 100 km/u in 9,9 seconden. Door het grote prijsverschil en de link met Volkswagen verkocht de Porsche niet als verwacht.

Eind ’72 werd die dan ook vervangen door een tweeliter VW-motor (100 pk) die lager geprijsd werd. De 1.7 werd vervangen door een 1.8 (85 pk).

Afmetingen

De 914 had een lengte van 3.985 millimeter, was 1.650 millimeter breed en had een hoogte van 1.230 à 1.240 millimeter. Uitzonderlijk was de wielbasis van 2.450 millimeter, die groot was in vergelijking met de totaallengte van de wagen. De wielen stonden dan ook ver in de hoeken, waardoor de wagen in combinatie met de middenmotor zeer gebalanceerd was en bijgevolg een echte driver’s car. Het leeggewicht bleef tussen de 950 en 980 kilogram.

Uitvoeringen

Bij lancering had je de 914/4 met 1,7 liter grote VW-motor en de 914/6 met 2,0 liter grote Porsche-motor. Beide kwamen met het glasvezelversterkte kunststof dak, verchroomde bumpers met verzonken, ronde verstralers en een goudgekleurd logo op de kofferklep. Vanaf modeljaar 1973 kreeg de VW een geanodiseerd logo en matzwarte bumpers. De zescilinder kon ook nog geleverd met de optie van de verbrede wielkuipen.

Vanaf 1973 kreeg de tweeliter-914 een viercilinder op basis van de 1.7. In 1974 volgde de 1.7 die een 1.8 motor kreeg. Op beiden modellen maakten de verchroomde bumpers plek voor matzwarte bumpers met verzonken, ronde verstralers. Vanaf modeljaar 1975 werden die vervangen door zwarte veiligheidsbumpers met verzonken rechthoekige verstralers.

Tweedehandsprijzen

Voor een 914 in degelijke staat tel je al snel 21.000 euro neer. Dat bedrag loopt makkelijk op tot 28.000 euro. Koop je van een handelaar, dan is er nog een premium bij te tellen die snel kan oplopen tot 10.000 euro.

Ga je op zoek naar een 914 met de zescilinder, dan spreken we over andere grootteordes. Een zescilinder kost je al snel 60.000 à 80.000 euro. De tweeliter verkiest bij de viercilinders de voorkeur, die kost 24.000 à 32.000 euro. Zoals steeds zijn de hogere cilinderinhouden het meest gezocht.

Design-highlights en interieur

Exterieur

De 914 was een coupé, targa en cabriolet tegelijkertijd. En hoewel de wagen werd gelanceerd in een dichtbevolkt segment van de automarkt, was de 914 best een auto waar over gesproken werd door zijn karakteristieke design. Niet alleen had je de lange wielbasis ten opzichte van de totale lengte die zorgde voor korte overhangen voor en achter. Ook de koplamporen, het verwijderbare dakpaneel van glasvezelversterkte kunststof en de brede rolbeugel waren onderscheidend.

En dan hebben we nog niet gesproken over die leuke seventieskleuren die de carrosserie tooiden: Canary Yellow, Marathon en Ancona Blue, Signal Orange, Irish Green en ga nog maar even door. Een leuk detail is de dubbele bagageruimte voor- en achterin die mogelijk werd door de middenmotor. Als je echter kan genieten van rijden zonder dak, dan hou je de ruimte achterin best vrij om het targadak weg te kunnen leggen. Een Porsche en Volkswagen hou je onder andere uit elkaar door het aantal bouten in de velgen. De 914 had slechts vier wielmoeren.

Interieur

Het interieur van de 914 was in de eerste versie eerder spartaans omwille van de weinig verstelbare zetels. De zetels zitten wel lekker eens je de lage instap hebt overwonnen. Het stuur heeft duidelijke Karmann-invloeden. Afhankelijk van het type word je ook verwelkomd door een Karmann-logo.

Alternatieven

Eind jaren 60, begin jaren 70 was de markt van tweezitsportwagens best drukbevolkt: de Fiat Spider 124, Opel GT1900, MGB, Lancia Fulvia Coupé,... waren allemaal sportievere open wagens die rijplezier vooropstelden. Hecht je belang aan de middenmotor, dan is alleen de Matra 530 een gelijke. In de huidige markt is de Matra best prijzig in vergelijking, maar diens rijsensatie leunt het dichtst aan bij de 914. Daarnaast heb je een wagen die meer vraagtekens oproept, de goede vraagtekens.

FAQ

Welke 914 moet ik kiezen?
Kies liever de 2.0 of 1.8 boven de licht astmatische 1.7. Let wel op dat je geen Amerikaans model koopt, aangezien deze motoren werden dichtgeknepen om de emissienormen te respecteren.
Is de 914 een goede eerste oldtimer?
Een 914 in verzorgde staat staat garant voor vele onbezorgde kilometers, maar gezien de badge en de prijs van de stukken loont het om wat dieper in de buidel te tasten voor het betere materiaal.