Renault tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Tijdens de kerst van 1889 introduceerde Louis Renault, samen met zijn broers Marcel en Fernand zijn eerste zelf ontwikkelde automobiel aan verbaasde voorbijgangers en kreeg nog diezelfde avond 12 bestellingen voor het "Voiturette" gedoopte vehikel. Vlak na deze positieve respons richtten Louis en Marcel Renault de firma "Renault Frères" (Gebroeders Renault) op en begonnen in de tuinschuur op het landgoed van de familie met de productie van automobielen.

Twee jaar na de oprichting van de firma had Renault, op grond van het gestaag groeiende succes, al 100 medewerkers in dienst. Opnieuw 2 jaar later brengt Louis Renault zijn eerste, zelf ontwikkelde motor met 24 pk op de markt. De order van meer dan 1500 taxi's voor de taxivakbond van Parijs in het jaar 1906 is het startschot voor de serieproductie bij Renault, de stap van familiebedrijf naar industrieconcern is gemaakt.

Louis Renault, die de onderneming leidde en gelijktijdig als technicus werkzaam was, bracht in de loop der jaren met talrijke patenten, bijvoorbeeld voor de cardanas, de inschroefbare bougies of de turbocompressor (turbulator) een revolutie teweeg in de automobielwereld. Zijn creativiteit kwam vooral tot uiting in de veelzijdige research, zodat Renault in het eerste deel van de jaren '20 naast auto's o.a. ook bootmotoren, vliegtuigen, vrachtwagens en zelfs het prototype van een locomotief ontwikkelde en vervaardigde.

Al in het begin van de jaren '20 bewees Renault een vooruitziende blik en dacht hij samen met de Amerikaanse automobielfabrikant Henry Ford na over het idee om voertuigen voor de grote massa te vervaardigen. Om dit idee om te zetten en de productiviteit te verhogen, reorganiseerde Renault het werk en deelde hij de productie in volgens steeds terugkerende, afzonderlijke stappen - de modernste productietechniek van zijn tijd.

Vanwege de Eerste Wereldoorlog werd ook bij Renault de productie gemilitariseerd en werden hoofdzakelijk militair materieel, motoren voor pantservoertuigen en vliegtuigen, maar ook munitie vervaardigd. Ook de door Renault geproduceerde taxi's werden in beslag genomen om soldaten naar het front te vervoeren. Later gaan deze als "Marne Taxis" de geschiedenis in.

Na de Eerste Wereldoorlog kreeg Renault ook voet aan de grond in de productie van bootmotoren en introduceerde in het begin van de jaren '30 de eerste dieselvrachtwagen om in de Tweede Wereldoorlog met de fabricage van vrachtwagens voor het Duitse leger te beginnen. De opdracht draaide uit in een ramp: op grond van deze collaboratie werd de productiefabriek van Renault in maart 1942 tot aanvalsdoel van de geallieerden. Louis Renault, die werd beschuldigd van samenwerking met de nationaalsocialisten, werd gearresteerd en stierf in een gevangenis van Parijs. Het concern ging in 1945 over in het bezit van de staat en beperkte zich na de Tweede Wereldoorlog tot de productie van de Renault 4CV, het "plakje cake", waarvan tot 1961 in totaal 1,5 miljoen stuks werden verkocht.

In de jaren '60 ontstonden vervolgens modellen als de Renault 4, die tot aan de dag van vandaag tot de meest gebouwde auto ter wereld telt en de Renault 16, die evenzo cultstatus kreeg. Renault opende in deze tijd nog een fabriek en richtte zich nu vooral op de export. Renault groeide in de daaropvolgende tijd steeds verder en probeert, met andere firma's samen te werken, bijvoorbeeld door firma-aankopen verder uit te breiden.

De in het begin van de jaren '80 dalende verkoopcijfers stortten Renault in 1985 in een crisis die men met de ontwikkeling van nieuwe modellen probeerde tegen te gaan. Met de introductie van de Renault 25 en de Renault Espace, die als voorloper geldt van de MPV, en de productie van de Renault 19 slaagde de firma erin, snel weer uit de rode cijfers te raken.

Renault werd in het jaar 1996, onder de leiding van Louis Schweitzer, opnieuw geprivatiseerd, hetgeen leidde tot het strategische verbond met Nissan en tot een overname van Dacia en Samsung. Nu behoort de Franse automobielfabrikant tot de "Global Players" in de automobielbranche en bekleedt met een marktaandeel van 5,2% bij vrachtwagens en lichte bestelwagens ook in meerdere Europese landen de positie van het sterkste buitenlandse automerk.

Mehr anzeigen