Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
renault-e-tech-banner

Renault

1 / 14
renault-e-tech-banner
renault-r5-banner
renault-austral-side
renault-kangoo-e-tech-side
renault-megane-e-tech-front
renault-clio-front
renault-espace-back
renault-arkana-e-tech-front
renault-zoe-e-tech-electric-side
renault-koleos-front
renault-grand-scenic-overview
renault-trafic
renault-master-e-tech-front
renault-master-front

Renault

Vind het model dat bij je past.

Renault

Renault is een Frans merk dat auto’s en bestelwagens bouwt en verkoopt. Het maakt deel uit van de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi, en heeft ook het Roemeense ‘low-cost’ merk Dacia en het legendarische Franse sportwagenmerk Alpine onder zijn vleugels. Renault was één van de pioniers op het vlak van elektrische auto’s voor het grote publiek, en plant de komende jaren een uitbreiding van zijn elektrische gamma, onder andere met een 100% elektrische herinterpretatie van zijn legendarische R4 en R5.

Vind nu uw droomauto. Tussen de 2,4 miljoen auto's, op de grootste online automarkt, Europawijd.

Specialiteiten van Renault:

  • Renault beschikt over een breed gamma van auto’s in de belangrijkste Europese segmenten en ook op het vlak van bestelwagens

  • Renault doet het goed op het vlak van design, met moderne ontwerpen van de hand van de Nederlander Laurens van den Acker, de ‘Chief Design Officer’ van het Franse merk.

  • Als één van de pioniers op het vlak van elektrische modellen, met onder andere de Zoe en de elektrische Kangoo, is er ook op de tweedehandsmarkt veel keuze.

  • Renault is eerder trendgevoelig wat zijn gamma betreft. Nadat het sterk inspeelde op de populariteit van de monovolumes, besteedt het nu veel aandacht aan SUV’s.

  • Met de Twizy innoveerde het merk op het vlak van micromobiliteit, iets waar het de komende jaren op blijft inzetten met zijn nieuwe ‘Mobilize’ afdeling.

  • Renault is al decennialang actief in de Formule 1, en dat onder eigen naam, als motorenbouwer of meer recent met Alpine.

Korte geschiedenis van Renault

Renault werd in 1898 opgericht door Louis Renault en zijn broers Marcel en Fernand. In eerste instantie bouwden ze kleine modellen, maar al snel toonde het merk interesse in sportievere exploten en luxueuze modellen. Tijdens de Eerste Wereldoorlogs speelde het merk een cruciale rol door gepantserde voertuigen te leveren aan het Franse leger, en dat legde de basis voor een verdere groei na het einde van de oorlog. Tijdens de Tweede Wereldoorlog bouwt Renault zowel voertuigen voor de geallieerden als voor de Duitsers, wat ervoor zorgt dat Louis Renault achter de tralies belandt en er overlijdt. Renault wordt genationaliseerd. Het merk zet in op betaalbare modellen, zoals de populaire 4CV en later ook de Renault 4 en de modernere Renault 5, naast een breder gamma van traditionele auto’s, over het algemeen met een cijfer als modelnaam

In de jaren ‘80 staat Renault mee aan de wieg van het monovolume-segment met de Espace. Vanaf het begin van de jaren ‘90 wordt gestart met de productie van nieuwe modellen waarvan de namen vandaag de dag nog altijd dienst doen, zoals de Clio, de Twingo, Scénic en de Kangoo, één van de eerste bestelbreaks of ‘ludospaces’. Eind de jaren ‘90 neemt Renault een belang in het noodlijdende Nissan, waarmee het vandaag nog altijd een alliantie vormt waartoe ook Mitsubishi behoort. Vanaf 2010 start het merk ook op grote schaal met de productie van elektrische wagens, op basis van de Kangoo, maar onder andere ook met de Fluence ZE, de Zoe en de kleine Twizy. Vandaag focust Renault steeds meer op elektrische auto’s, naast een sterk (plug-in) hybride aanbod.

Modellen en varianten

Het gamma van Renault is de laatste jaren sterk veranderd. Een aantal kernmodellen, zoals de Twingo, Clio, Mégane en Kangoo zijn behouden gebleven, maar de vele monovolumes in het gamma hebben grotendeels plaats gemaakt voor SUV’s in alle maten en vormen. Zo telt het gamma vandaag (van klein naar groot) de Captur, Austral, Arkana (een SUV coupé) en Koleos, en worden de Scénic en Espace op korte termijn ook SUV-geïnspireerde modellen.

Wat de elektromobiliteit betreft, biedt Renault naast de Twingo EV en Kangoo E-Tech ook nog steeds de Zoe aan, die meer dan 10 jaar geleden gelanceerd werd maar enkele jaren geleden een update kreeg, in afwachting van aflossing door de 100% elektrische neo-retro R5 die ook het gezelschap krijgt van een avontuurlijker en door de R4 geïnspireerd model. Het Mégane-gamma is dan weer opgesplitst in meer traditionele modellen met verbrandingsmotoren en een 100% elektrische Mégane E-Tech.

Qua bestelwagens bestaat het gamma uit de Express, Kangoo en Trafic, beiden ook met een personenwagenafgeleide, en de grotere Master.

Dit zijn de huidige Renault-modellen:

renault-twingo-e-tech-back

Overzicht modellen Renault per categorie

Model Koetswerkvorm Motoren Cilinderinhoud Vermogen (pk) CO2-uitstoot
Twingo Hatchback Benzine, elektrisch – tot 1.0 65 tot 82 – tot 117
Clio Hatchback Benzine, hybride, diesel 1.0 tot 1.6 91 tot 143 95 tot 117
Zoe Hatchback Elektrisch - 110 tot 135 -
Mégane Hatchback, break Benzine, (plug-in) hybride, diesel 1.3 tot1.6 116 tot 158 27 tot 134
Mégane E-Tech Hatchback Elektrisch - 130 tot 220 -
Captur SUV Benzine, (plug-in) hybride 1.0 tot 1.6 91 tot 159 30 tot 132
Austral SUV Benzine, hybride 1.2 tot 1.3 130 tot 200 104 tot 141
Arkana SUV coupé Benzine, hybride 1.3 tot 1.6 140 tot 143 105 tot 130
Koleos SUV Benzine, diesel 1.3 tot 2.0 158 tot 184 151 tot 175
Grand Scénic Monovolume Benzine 1.3 140 tot 158 145 tot 150
Espace Monovolume Diesel 2.0 160 tot 189 162
Express Bestelwagen Benzine, diesel 1.3 tot 1.5 75 tot 100 133 tot 149
Kangoo Bestelbreak/Ludospace, bestelwagen Benzine, diesel, elektrisch – tot 1.5 102 tot 122 0 tot 155
Trafic Bestelbreak/Ludospace, bestelwagen Diesel 2.0 110 tot 170 181 tot 210
Master Bestelwagen Diesel, elektrisch – tot 2.3 76 tot 180 – tot 252

Prijzen

Nieuwprijzen Renault

Model Basisprijs Basisprijs (plug-in) hybride Basisprijs elektrisch
Twingo 14.525 - 23.250
Clio 19.100 24.950 -
Zoe - - 35.500
Mégane 26.325 37.275 -
Mégane E-Tech - - 42.350
Captur 22.950 29.850 -
Austral 31.800 38.700 -
Arkana 31.150 33.350v -
Koleos 41.500 - -
Grand Scénic 30.575 - -
Espace 49.825 - -
Express 18.676,35 - -
Kangoo 21.931,25 - 38.990
Trafic 40.700 - -
Master 35.338,05 - 65.158,5

Voor de belastingen op inverkeerstelling (BIV) en de jaarlijkse verkeersbelasting check je best de websites van het gewest waar je de wagen inschrijft. Er gelden immers andere berekeningsmethodes, waarbij onder andere rekening gehouden met de Euronorm, het motorvermogen, de fiscale pk’s (cilinderinhoud) en de CO2-uitstoot van van je auto.

Tweedehandsprijzen Renault

Renault is een populair merk in ons land, en dus is ook het aanbod van tweedehandsmodellen groot. Daarbij zitten ook heel wat betaalbare modellen, met vrij recente versies van de Twingo en de Clio voor prijzen vanaf ongeveer € 6.000. Ook een aantal voertuigen van minder bekende modelreeksen zoals de Latitude of de Talisman zijn te vinden voor aantrekkelijke prijzen, net als modellen met een hogere kilometerstand of een wat meer jaren op de teller. Reken voor een compacte SUV zoals de Captur of Kadjar op prijzen vanaf zo’n € 10.000, terwijl prijzen voor de Arkana en Koleos over het algemeen starten rond de € 20.000.

Bij Renault vind je ook heel betaalbare elektrische modellen. Dat is onder andere het geval met de kleine Twizy, waarmee het Franse merk al vroeg de elektrische micromobiliteit verkende, maar ook de Zoé en de Kangoo. Weet wel dat sommige van die modellen verkocht werden met een gehuurde batterij, wat betekent dat de batterij wel in de auto zit, maar je er geen eigenaar van bent en er afhankelijk van je jaarlijkse kilometrage een maandelijkse kost aan vast hangt. Hou daar dus rekening mee wanneer je het elektrische Renault-model van je dromen gevonden hebt.

renault-kadjar-back

Alternatieven voor Renault

Renault is een massaconstructeur en heeft dus te kampen met heel wat concurrenten, zowel uit eigen land, zoals Citroën en Peugeot, maar ook van andere merken, zoals Ford, Volkswagen, Skoda of nog Seat. Keuze te over dus, maar Renault zet de laatste jaren wel in op een sterk design en een hoogwaardig technologisch aanbod, wat de nodige argumenten moet bieden om voor een Renault te kiezen. Weet dat Nissan voor een aantal modellen technologie en onderstellen deelt met Renault, en dus ook een alternatief kan zijn. Ga je liever voor een Oosterse autobouwer, dan kan je ook je gading vinden bij merken als Toyota, Honda, Kia of Hyundai bijvoorbeeld.

FAQ

Is Renault Frans?
Renault werd aan het einde van de 19de eeuw opgericht in Frankrijk, en heeft er nog altijd zijn thuisbasis. Met Dacia heeft het ook een Roemeense dochteronderneming onder zijn vleugels, terwijl het daarnaast in een alliantie zit met de Japanse merken Nissan en Mitsubishi.
Verkoopt Renault ook elektrische modellen?
Renault is één van de merken die pionierde met elektrische wagens voor het grote publiek, onder ander met de Zoe en de Kangoo. Ook vandaag nog heeft het merk een stevig aanbod van elektrische modellen, zoals de Twingo, Zoe, Mégane, Kangoo, en Master
Waarom zijn de tweedehandsprijzen van de elektrische modellen van Renault vaak zo laag?
Renault heeft een tijd lang elektrische wagens verkocht zonder batterij. Die zit wel in de auto, maar je bent er geen eigenaar van. In plaats daarvan betaal je een maandelijkse huurprijsafhankelijk van je jaarlijkse kilometrage, waarbij Renault het risico van de batterijdegradatie op zich neemt. Hou daar rekening meer bij de berekening van je totale kost.

Alle modellen, alle uitvoeringen

Modellen

Type voertuigen

Versnellingstype