Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Renault-Laguna-2008-1600-0c.jpg

Renault Laguna III

1 / 14
Renault-Laguna-2008-1600-0c.jpg
Renault-Laguna-2011-1600-05.jpg
Renault-Laguna-2008-1600-14.jpg
Renault-Laguna-2011-1600-0b.jpg
Renault-Laguna-2011-1600-02.jpg
Renault-Laguna_Coupe-2009-1600-0d.jpg
Renault-Laguna_Coupe-2009-1600-0e.jpg
Renault-Laguna_Coupe-2009-1600-01.jpg
Renault-Laguna_Coupe-2009-1600-2f.jpg
Renault-Laguna_Estate-2008-1600-08.jpg
Renault-Laguna-2008-1600-01.jpg
Renault-Laguna_Estate-2011-1600-04.jpg
Renault-Laguna_Estate-2011-1600-09.jpg
Renault-Laguna_GT-2009-1600-02.jpg

Sterke punten

  • Betrouwbare reiswagen
  • Dynamische GT-versies met vierwielsturing
  • Goedkoop tweedehands te vinden

Zwakke punten

  • Niet de ruimste van zijn klasse
  • Verbruik benzineversies
  • Kleine kwaaltjes zoals haperende sloten

Renault Laguna Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Renault Laguna, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.2 - 16s
Maximumsnelheid:170 - 244 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):109 - 271 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.2 - 11.5 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4508 x 1472 x 1398 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:423 - 1593 liter
Aanhangergewicht:345 - 695 kg

Onderschatte reisberline

De Renault Laguna was de opvolger van de oude Renault 21 en werd de nieuwe grote reisberline en -break van het merk in 1994. Er kwamen in totaal drie generaties, waarbij de laatste in 2015 uit productie ging en werd vervangen door de Talisman, die intussen ook alweer uit het gamma verdwijnt. Betrouwbaarheidsproblemen bij de tweede generatie speelden het model parten, ondanks het feit dat deze derde generatie sterk verbeterd was. Het resultaat is dat je ze goedkoop kan oppikken op de tweedehandsmarkt. Er was zelfs een zeer knap getekende Laguna Coupé.

Interesse in een Renault Laguna III

Renault Laguna III tweedehands auto
Renault Laguna III nieuwe auto
Renault Laguna III dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Vergeet de reputatie van de tweede generatie Laguna: voor deze derde generatie heeft Renault zich duidelijk ingespannen en een zeer betrouwbare auto afgeleverd. Bovendien zijn eventuele reparaties niet overdreven duur.

  • Aan de top van het gamma stonden de GT-versies, op benzine of diesel, die pittige turbomotoren onder de kap hadden en een bijzonder dynamisch rijgedrag konden voorleggen dankzij hun vierwielsturing.

  • Omdat de Laguna niet bijster populair was bij het koperspubliek, is het een interessante optie op de tweedehandsmarkt: de prijzen zijn laag en de uitrusting is vaak vrij compleet.

  • Het is niet enkel de betrouwbaarheid die Renault heeft verbeterd met de derde generatie Laguna, ook de afwerking van het interieur ging erop vooruit. Het strakkere onderstel wordt dan weer niet door iedereen geapprecieerd.

  • De Renault Laguna III kreeg ook een zeer knap getekende coupéversie, die ook besteld kon worden met een teruggeschroefde 3.5 V6 uit de Nissan 350Z.

Alle belangrijke gegevens over de Renault Laguna III

Motoren

De Renault Laguna III werd gelanceerd met 4 verschillende benzinemotoren en 2 diesels. De instapmotor op benzine was een atmosferische 1.6 16V van 110 pk, een stapje hoger stond de 2.0 16V van 140 pk. De 2.0 TCe-turbobenzine van 170 pk was de enige benzinemotor die je met een automaatbak kon krijgen. Tenslotte had je nog de GT, die een 2.0 TCe van 205 pk onder de kap had en in minder dan 8 seconden van 0 naar 100 km/u kon sprinten, met een topsnelheid van meer dan 230 km/u. Het benzineverbruik van de turbomotoren is echter relatief hoog, zeker bij een sportieve rijstijl.

Op diesel startte het gamma met de 1.5 dCi van 110 pk, een motor die ook in de rest van het Renault-gamma te vinden was en is. Hij heeft iets meer moeite met het hogere gewicht van de Laguna, maar kan wel mooie verbruikscijfers voorleggen. De 2.0 dCi was er met 130, 150 of 180 pk als GT.

De Renault Laguna Coupé kreeg enkel de krachtigere motoren mee: de 2.0 TCe van 170 of 205 pk en de 2.0 dCi van 150 of 180 pk. De Coupé kreeg echter ook als enige Laguna V6-motoren: een 3.5 V6 op benzine van 240 pk, of een 3.0 dCi van 235 pk, beide gekoppeld aan een automatische versnellingsbak.

Afmetingen

Met een lengte van 4,80 meter, een breedte van 1,81 meter en een hoogte van 1,45 meter was de Renault Laguna III een grote reisberline. Opvallend genoeg was de break (Grandtour) niet groter dan de berline, die ook een achterklep had. De kofferruimte van de breakversie is dan ook niet merkwaardig groter (508 vs. 450 liter), al was het verschil groter met de achterbank plat (1.593 vs. 1.377 liter). De Coupé is met zijn 4,64 meter een stukje korter dan de vijfdeursversies.

Ondanks zijn formaat is de Renault Laguna III relatief licht: 1,3 tot 1,5 ton leeg. Het maximale trekgewicht bedraagt 1,5 ton, wat niet beter was dan de Renault Mégane uit die tijd, die ook een vergelijkbare kofferruimte had als Grandtour. Een deel van de klanten koos dus voor die goedkopere optie.

Uitvoeringen

De Renault Laguna III was als vijfdeursberline, break (Grandtour) en Coupé te bestellen. De instapversie van de Renault Laguna heette Expression, daarboven stond de Dynamique. Op sommige motorisaties had je ook nog een zeer luxueuze Initialie-uitvoering. De sportiever aangeklede GT was voorbehouden aan de 2.0 TCe van 205 pk en de 2.0 dCi van 180 pk. Met de facelift kwamen er nog een aantal (tijdelijke) uitvoeringen bij, zoals de Executive, de Bose en de Collection.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Door de slechte reputatie van zijn voorganger was de Renault Laguna III nooit een verkoopsucces, wat ook zijn impact heeft gehad op de restwaarde van het model. Goed nieuws voor tweedehandskopers, want het model is zeer voordelig te vinden, ook in de mooiere uitvoeringen. Je hebt al een Laguna III voor 2.500 euro als je een exemplaar met een zeer hoge kilometerstand aandurft, het mooiere aanbod begint rond de 4.000 tot 5.000 euro. In België bestaat het aanbod echter vooral uit diesels, die stilaan uit de LEZ’s worden geweerd. In Nederland zijn er veel meer Laguna’s op benzine te vinden.

Design-highlights en interieur

De derde generatie van de Laguna was direct herkenbaar, maar toch ook volledig anders dan zijn voorganger. Renault koos voor een veel strakkere stijl die dichter aansluit bij die van de Duitse concurrentie, al zit er wel nog een Franse draai aan. Opvallend is dat de ‘berline’ eigenlijk een liftback is met een achterklep. De Coupé was dan weer een ongewoon knappe verschijning, met een lijn die je eerder zou verwachten bij een Duitse of Britse sportwagen dan bij een Franse middenklasser. In 2010 kreeg de Laguna een facelift, waarbij de lichtblokken donkerder werden en de voorbumper wat agressiever werd gemaakt.

Luxe voor een prikje

Aan boord werd er voor deze generatie ook hard gewerkt aan de afwerking, die van een goed niveau was, al blijven de materialen en ergonomie nog niet zo mooi als bij de Duitse concurrentie. Je had wel een relatief grote verscheidenheid tussen de uitvoeringen: van een met leer en hout aangeklede Initiale tot de sportievere GT. Bij de GT moet je overigens opletten voor de metalen pookknop, die heet wordt in de zomerzon en ijskoud in de winter. De koffer is niet de grootste in zijn klasse, maar is wel gemakkelijk moduleerbaar en heeft een handige vorm bij de Grandtour. Gezien de schappelijke tweedehandsprijzen kan je even goed kiezen voor een goed uitgerust model.

Rijhulp en veiligheid

De Renault Laguna werd in 2007 getest door Euro NCAP en verdiende toen de maximale 5 sterren voor de bescherming van volwassen inzittenden, met 4 sterren voor de bescherming van kinderen aan boord en 2 op 4 voor voetgangersbescherming. De Laguna onderscheidt zich wel met zijn goede remmen. Standaard zijn er 6 airbags aanwezig, optioneel zitten er nog twee extra zijdelingse airbags achterin.

Alternatieven

De Renault Laguna speelde vooral in het segment van de niet-premium grote middenklassers zoals de Volkswagen Passat, Ford Mondeo, Peugeot 508, Citroën C5, Mazda6, Alfa Romeo 159, Toyota Avensis, Opel Insignia en Skoda Superb. In dat gezelschap is de Laguna een goede allrounder, niet de ruimste, maar wel een van de meest dynamische en vandaag bovendien een van de goedkoopste om tweedehands aan te schaffen. De Laguna Coupé werd veel meer als premiumproduct ingezet en moest de concurrentie aangaan met de BMW 3 Reeks Coupé (E92) en Audi A5, al koos het beoogde publiek liever voor een Duitser in deze prijsklasse.

FAQ

Is de Renault Laguna betrouwbaar?
Na een tegenvallende tweede generatie heeft Renault hard gewerkt aan de betrouwbaarheid van de Laguna III (vanaf 2008), die van een hoog niveau is. Met de leeftijd beginnen er enkel kleine kwaaltjes op te komen, zoals versleten sloten.
Hoeveel kost de Renault Laguna?
Je hebt al een Laguna III voor 2.500 euro als je een exemplaar met een zeer hoge kilometerstand aandurft, het mooiere aanbod begint rond de 4.000 tot 5.000 euro. Een goed onderhouden GT Grandtour begint zeldzaam te worden.
Is de Renault Laguna nog nieuw te koop?
De Renault Laguna werd in 2015 vervangen door de Talisman, die in hetzelfde segment zit, maar intussen ook weer uit productie is.

Beoordelingen voor Renault Laguna

97 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen