Renault Megane - Occasies, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Renault Megane is de transformatieartiest van de compacte middenklasse

De Renault Megane is sinds het begin van de productie in 1995 uitgegroeid tot de ‘auto van het volk’ in Franse bouwstijl met meer dan vijf miljoen verkochte exemplaren. Het succes van deze bestseller is niet in de laatste plaats te danken aan het feit dat Renault de Megane, een auto uit de compacte middenklasse, aanbiedt in zeven verschillende carrosserieversies. De Renault Megane werd ontworpen als transformatieartiest. Hij was als bijna elke autosoort verkrijgbaar: als sedan, hatchback, combi, MPV, coupé, cabriolet en als auto met vierwielaandrijving. Terwijl het model met vierwielaandrijving een zeldzame verschijning op de weg bleef en in Frankrijk vooral de sedan de kopers overtuigde, behaalde de fabrikant grensoverschrijdend ook in Duitsland succes met de kleine MPV Renault Megane Scenic.

De Renault Megane Scenic als één van de succesvolste compacte MPV‘s

Een hoge carrosserie met veel hoofdruimte, een grote achterklep waardoor je de auto makkelijk kunt beladen en drie losse, achterste zitplaatsen: toen Renault in 1995 de Megane Scenic in de collectie opnam, konden de Fransen als één van de eerste fabrikanten een compacte mini-MPV aanbieden met een groot ruimteaanbod en doordachte details zoals klaptafeltjes achterin de auto. De praktische gezinsauto groeide uit tot één van de meest verkochte Megane-modellen. Een tijdlang was zelfs meer dan de helft van de verkochte modellen uit deze serie een Megane Scenic. Vanwege het aanhoudende succes koos de fabrikant ervoor om in 2003, met de komst van de tweede generatie, de Scenic tot een eigen serie te maken. Deze serie omvat de kleine compacte MPV en de grotere Renault Grand Scenic. Hoewel hij technisch gezien nog steeds op de Megane gebaseerd blijft, draagt de Scenic al sinds 1999 niet meer de familienaam Megane op zijn typeaanduidingsplaatje.

Een hoog veiligheidsniveau en zuinige motoren voor de Renault Megane

Zelfs de eerste generatie van de Renault Megane, die van 1995 tot 2003 geproduceerd werd, behaalde vier van de vijf sterren bij de Euro NCAP-Crashtest. Dit maakte deze voertuigen tot de veiligste binnen de compacte middenklasse. Vanaf de tweede generatie uit 2003 werden de veiligheidsfeatures van de Renault Megane verder verbeterd. Sindsdien haalt hij met de sedan tot aan de cabriolet regelmatig de hoogst mogelijke score van vijf sterren bij crashtests. De Renault Megane werd in 1996 met een kleine 1,4 liter eco-motor met 52 kW (70 pk) aangeboden en later met een 55 kW (75 pk) benzinemotor. De 1,9 liter dieselmotoren met een vermogen van aanvankelijk 47 kW (64 pk) werden vanaf 2000 vervangen door nieuwe commonrail dieselmotoren van 75 kW (102 pk). In de tweede generatie die van 2003 tot 2008 verscheen werd vooral het dieselpalet verder uitgebreid met motoren van 1,5 liter tot 2 liter. Sinds 2005 worden de Renault Megane dieselvoertuigen standaard met een roetfilter uitgerust. De derde generatie vanaf 2009 voldoet met de 1,5 dCi met 81 kW (110 pk) en de 1,9 dCi-motoren met 96 kW (130 pk) aan de Euro5-norm.

De sportieve versies van de Renault Megane cabriolets en coupés

Sinds 1997 zijn de sportieve uitvoeringen van de vierzitter cabriolet en coupé Renault Megane een vast onderdeel in de collectie. Er is keuze uit twee benzinemotoren met 82 kW (112 pk) en 99 kW (135 pk) en twee dieselmotoren met 88 kW (120 pk) en 110 kW (150 pk). Vanaf 2009 is er tevens een sportieve 132 kW (180 pk) motor verkrijgbaar. Bijzonder aan de Renault Megane cabriolet is dat zijn elektrisch verstelbare hardtop dak, dat zich in 22 seconden neer laat zakken, van glas gemaakt is. Hierdoor heb je ook bij een gesloten dak het gevoel dat je in de buitenlucht bent.