Rover tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

In 2005 werd de laatste Rover geproduceerd

Rover werd in 1984 als fietsenfabrikant opgericht en ontwikkelde in 1904 als eerste auto de Rover Eight. Tot in de jaren ’60 maakte Rover zich bekend als fabrikant van sedans en robuuste terreinwagens zoals de Land Rover. In 1967 werd Rover dan onderdeel van British Leyland, die in 1982 veranderde in de Austin-Rover Group en vier jaar daarna in de Rover Group. Door de verschillende fusies waren onder het dak van Rover tijdelijk veel legendarische Britse automodellen samengebracht, van de Mini tot de sportauto’s van MG en Triumph. In 1994 kocht BMW de fabrikant met zijn toenmalige merken Land Rover, Mini en Rover. In 2000 werd het concern definitief opgesplitst. Het merk Mini bleef bij BMW, Land Rover werd van Ford en acht jaar later werd Land Rover door het Indische autoconcern Tata overgenomen. De merken MG en Rover werden aanvankelijk onder de nieuwe bedrijfsnaam MG Rover Group voortgezet. In 2005 werd de productie van Rover uiteindelijk beëindigd, toen de groep aan het Chinese Nanjing verkocht werd. Deze bood sinds 2008 onder de naam MG de MG TF opnieuw aan op de Europese markt. Het Chinese Shanghai Automotive verzekerde zich daarentegen van de productierechten van de Rover 75 en Rover Streetwise. Maar aangezien het hen niet lukte om de naamrechten van Rover te krijgen, werd de Rover 75 onder de nieuwe benaming Roewe 750 in China verder geproduceerd.

De kleine auto’s van Rover

In de jaren ’80 was Rover in de economyklasse vertegenwoordigd met de Rover Metro, de opvolger van de Mini die nog door Austin werd ontworpen, en vanaf 1990 met de Rover 100-serie, die tot 1998 aangeboden werd. Met de Rover Streetwise, met haar eersteklas uitrusting en haar van Sports Utility Vehicles (SUV) afgeleide uiterlijk, volgde vanaf 2003 een nieuwe ontwikkeling waarbij de kleine Rover modellen een heel nieuw uiterlijk kregen.

De compact modellen van Rover

In samenwerking met Honda ontwikkelde Rover vanaf 1984 in de compacte middenklasse zijn 200-serie, deze serie was technisch gezien gebaseerd op de Honda Civic. De Rover 213 en Rover 216 waren vierdeurs sedans met een cilinderinhoud van 1,3 en 1,6 liter. In de opvolgende serie XW kwamen de Rover 214 en 216 evenals de Rover 220 op de markt, deze waren gebaseerd op de Hondo Concerto. Deze modellen werden in de jaren ’90 ook als cabrio en coupé gepresenteerd. Tot aan het einde van de productie van de XW-serie verkocht Rover wereldwijd meer dan een miljoen voertuigen, dit maakte van deze serie de succesvolste uit de bedrijfsgeschiedenis. De serie werd van 1995 tot 2000 opgevolgd door de RF-serie, die van Rover 214 tot en met Rover 218 met zes benzinemotoren en als Rover 220 met drie dieselmotoren geproduceerd werd. Tot aan het einde van het merk Rover werd er in de compacte middenklasse dan nog de Rover 25 op de markt gebracht, deze was verkrijgbaar met een 2,0 liter diesel evenals met drie benzinemotoren.

De middenklasse van Rover

In 1990 introduceerde Rover in de middenklasse de 400-serie, die van 1999 tot 2005 onder de naam Rover 45 op de markt was. Deze serie was als sedan en combi verkrijgbaar en was technisch gezien op de Hondo Concerto gebaseerd. Van 1993 tot 1999 werd bovendien de 600-serie geproduceerd met de Rover 618, 620 en 623. Deze serie was verwant aan de Honda Accord. Zijn opvolger tot 2005 werd de Rover 75, die verkrijgbaar was als sedan en combi met motoren van 1,8 tot 4,6 liter, met krachtige V8-motoren en als CDTi-diesel. In de hogere middenklasse was Rover van 1976 tot 1987 met de SD1 vertegenwoordigd en van 1986 tot 1999 met de 800-serie die als sedan, hatchback en als coupé geproduceerd werd.