Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
rover-200-l-01.jpg

Rover 200

1 / 2

Rover 200 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Rover 200, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8 - 10.4s
Maximumsnelheid:185 - 205 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd): 0
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3973 x 1894 x 1399 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter

Een van de eerste luxere modellen van Rover

Vandaag de dag verstaan we onder een luxe auto iets heel anders dan wat men een paar decennia geleden een luxe auto vond. Een Rover 200 werd in die tijd wel degelijk beschouwd als een luxe auto. Als je vandaag de dag in een gebruikte Rover 200 gaat zitten, dan krijg je nog steeds dat luxe gevoel door de stoelen, de afwerking en de cockpit die je als het ware helemaal omringt. Een goed onderhouden gebruikte auto van Rover uit deze serie is een must, vanwege de roestgevoeligheid. Lees meer

Interesse in een Rover 200

Rover 200 tweedehands auto
Rover 200 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Een van de eerste luxe modellen van Rover

De originele Rover 200 was een 4-deurs sedan die werd gelanceerd op 19 juni 1984 door Austin Rover en werd gebouwd in de Rover-fabriek in Longbridge. Dit model diende als vervanging voor de eerdere Triumph Acclaim, en was de tweede auto die voortkwam uit de alliantie tussen British Leyland (BL) en Honda. Eerder in 1984 had Austin Rover al bevestigd dat de opvolger van de Acclaim eerder een Rover dan een Triumph zou zijn, een besluit dat het einde betekende voor het merk Triumph.

De Rover 200 was alleen verkrijgbaar als vierdeurs sedan. Het was de bedoeling dat de 200-serie duurder was dan de Maestro- en Montego-modellen van het bedrijf, en qua afmetingen zat de 200-serie tussen deze twee modellen in. Eigenlijk was de 200-serie een in Engeland gebouwde Honda Ballade, waarvan het originele ontwerp door beide bedrijven samen was ontwikkeld. De auto's zijn voorzien van emblemen als Rover 213 of Rover 216. Hoewel de productie eind 1989 stopte, werden de auto’s nog tot begin 1990 verkocht, waarna deze werd vervangen door de Rover 400.

De Rover 200 was betrouwbaar en efficiënt, met een 5-versnellingsbak en de populaire aandrijflijn van Honda. Dat was genoeg om de 213 binnen enkele maanden in de top 10 van bestverkopende auto’s van het Verenigd Koninkrijk te krijgen. De auto werd al snel verkocht als een premium product in het Austin Rover-assortiment en de nieuwprijs lag tussen de €10.000 en €14.000, afhankelijk van het model.

De auto was hoekig, zoals de meeste auto’s uit die tijd en had een betrouwbare Honda 1.3 L motor die uitstekende prestaties leverde en dat bijna geruisloos deed. De vroegste modellen werden aangeboden in algemene kleurstellingen en in S-, SE- en Vanden Plas-vormen. Op het laatst verkocht de Rover 200 beter dan de volume modellen Maestro en Montego. Het model zette de fabrikant op een meer luxe koers. De algehele betrouwbaarheid van de 200 was uitstekend, maar de carrosserie bleek zeer gevoelig voor corrosie en daarom zijn er nu niet zo veel meer van over.

Veranderingen in het model van de Rover 200

In 1985 kwamen extra modellen van de Rover 200 uit: de 216S, SE en Speed. In dit jaar vervangt de 216 Vanden Plas EFi de 213 Vanden Plas. De 213 SE met handgeschakelde versnellingsbak is niet meer leverbaar. In datzelfde jaar werd de 200-serie uitgebreid met een lokaal geproduceerde 1.6-liter S-serie motor, die voor het Vitesse model ook beschikbaar was met brandstofinspuiting.

In 1987 kreeg de serie een kleine facelift met een betere uitrusting, een opnieuw geprofileerde kofferbakklep en een opgewaardeerd dashboard. Dit waren subtiele veranderingen die de verkoop echt hebben gestimuleerd. Een jaar later, in 1988, vervangt de 216 SE EFi de 216 SE en de 216 Sprint wordt onder de Vitesse 216 geplaatst, maar dan met een sportbox.

De Rover 200 vergeleken met de Mitsubishi Carisma

De Carisma is een 4-deurs sedan met een handmatige 5-versnellingsbak, net als de Rover 213. Kijken we naar de aandrijving dan zien we bij de Carisma een 4-cilinder 1.8 liter benzinemotor en bij de Rover een 4-cilinder 1.3 liter benzinemotor, dus de Carisma heeft een grotere cilinderinhoud dan de Rover. Dat blijkt ook wel uit het aantal pk’s, want met 125 pk heeft de Carisma behoorlijk wat meer vermogen dan de 70 pk van de Rover.

De maximum snelheid van de Rover 200 is 165 km/u, terwijl de Mitsubishi 200 km/u haalt. Met de maximum snelheden op de Nederlandse wegen maakt dit verschil niet zo gek veel uit. Bij het stoplicht trekken beide auto’s ongeveer even snel op. De Carisma sprint in 10,4 seconden van 0 naar 100 km/u en de Rover doet dit in 11,7 seconden. Kijken we naar het brandstofverbruik dan is de Rover net even wat minder zuinig dan de Carisma. Rijd je 100 kilometer, dan heb je bij de Rover 6,9 liter brandstof nodig, terwijl de Carisma 6,7 liter nodig heeft.

Beide auto’s vallen ongeveer in dezelfde klasse als je kijkt naar afmetingen, carrosserietype en vermogen onder de motorkap, hoewel de Carisma wat meer pk’s heeft. In beide auto’s passen makkelijk 4 personen, hoewel de Carisma net iets minder brandstof verbruikt. De roestgevoeligheid van de Rover is het enige duidelijk nadeel ten opzichte van de Carisma.

Motoren

Voor de Rover 200-serie werd de van de Honda Civic afgeleide E-serie 'EV2' 1.3 L motor van 71 pk (52 kW) gebruikt. Ook werden BL's eigen S-Serie motoren van 1.6-liter en 86 pk (63 kW) en 103 pk (76 kW) gebruikt voor de modellen uit de 200-serie.

Uitrusting en opties

De standaarduitrusting van de Rover 200 bestaat uit het volgende

  • Getinte ramen
  • Gelamineerde voorruit
  • Metallic lak
  • Verwarmde achterruit
  • Radio

Daarnaast waren de volgende opties beschikbaar:

  • Elektrisch bedienbare ramen voor
  • Elektrisch bedienbare ramen achter
  • Centrale deurvergrendeling
  • Elektrisch verstelbare buitenspiegel

Een comfortabele auto voor werk of gezin

De Rover 200 was een uitstekende auto dankzij de betrouwbare Honda motor die erin gebruikt werd. Het interieur biedt plaats aan 4 personen dus het werd destijds in de markt gezet als een gezinsauto. Een gebruikte Rover 200 kan nog steeds dienst doen als gezinsauto en is comfortabel genoeg om dagelijks gebruikt te worden voor woon-werkverkeer. Een goed exemplaar kost maar een paar duizend euro, wat het ook nog eens een voordelige auto maakt.

Beoordelingen voor Rover 200

7 Beoordelingen

4,3