Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-banner-l-01.jpg

Saab cabrio

Wie stijl, elegantie, veiligheid en een uitstekende afwerking zoekt, zal bij een Saab cabrio uitkomen. Saab heeft als bedrijf heel wat mee gemaakt en is na de overname door het Nederlandse Spyker en vervolgens door een Chinese eigenaar nog steeds niet in ere hersteld.

Occasion

Door al de strubbelingen is de situatie ontstaan dat Saabs alleen nog als tweedehands auto te koop zijn. Dat doet verder niets af aan de Saab of de Saab cabrio zelf. Het blijven prachtige auto's die van buitenaf al luxe verraden. Het rijcomfort en rijgedrag van een Saab is uitstekend. Veiligheid staat voorop en als er al een minpuntje is dan is het dat de cabrio niet zo heel zuinig omgaat met zijn brandstof. Neem de Saab 9-3 1.8t Aut.Vector TX Limited Edition, een supermooie tweedehands auto. De auto levert 110 KW, verbruikt 1 op 10 en is voorzien van een automaat. Hij biedt uiteraard ABS, cruisecontrol, een elektrisch inklapbare kap, getint warmtewerend glas, EBD, ESP en koplampsproeiers. De auto heeft lederen bekleding en een park distance control system.

Veiligheid

Aan een Saab cabrio is te zien dat het een veilige auto is. Hij is letterlijk robuust en tegelijkertijd oogt hij slank. Dat op zich is al een knappe prestatie. Overigens wordt in de auto zittend dat gevoel van veiligheid alleen maar verstrekt. Zowel voor- als achterin is er ruim plek en bieden de zeer comfortabele stoelen zitgenot. De cabrio ligt goed op de weg, stuurt soepel en lekker, heeft een echt chique uitstraling en de in de auto aanwezige elektronica ondersteunt de bestuurder om alles perfect te laten verlopen. Zo kan tijdens het (langzaam) rijden het dak geopend en gesloten worden. De aanwezige elektronica grijpt overigens bij te hard rijden direct in en zorgt er dus voor dat niets fout kan gaan. De auto is zo gemaakt dat de inzittenden met de kap omlaag weinig last hebben van wind. Tot rond de 100 kilometer per uur is er, bij normaal weer, zo weinig wind in de auto dat er zelfs losse papieren in vervoerd kunnen worden zonder dat ze wegvliegen. De cabrio's van Saab zijn door het Insurance Institute for Highway Safety uitgeroepen tot een van de 10 veiligste cabrio's ter wereld. Daarnaast heeft Saab prijzen gewonnen voor de vorm van hun stoelen die extra beschermen tegen een aanrijding van achteren. Bij testen bleek dat de Saab cabrio bij een frontale aanrijding, een aanrijding van de zijkant of van de achterkant altijd in het groene vlak bleef. De wagen blinkt dus met uitstekende testresultaten uit.

Comfort

Een cabrio Saab biedt heel wat aan comfort en rijgemak. Wat ietwat tegenvalt, is de grote hoeveelheid knoppen. Het duurt even om alles onder de knie te krijgen, maar om het nou echt als storend te kenmerken, gaat te ver. Algemeen geldt dat de auto met gesloten kap weinig geluid door laat dringen. Wat wel voor extra geruis kan zorgen, is wanneer er een harde zijwind staat die vat op de kap probeert te krijgen. De cabrio biedt een eigen klimaatsysteem aan voor de verwarmbare stoelen. De dashbordverlichting is regelbaar en behalve voor de kilometerteller zelfs helemaal uit te schakelen. Hij heeft een aangepast klimaatsysteem dat gebruikt kan worden om de temperatuur in de auto te regelen wanneer de kap open is. Zo kan dus ook bij zonnig, maar nog wat fris weer de kap rustig open.

25 jaar

Saab heeft 25 jaar cabrio's gebouwd. In die tijd zijn ze iedere keer weer verder gegaan in de ontwikkeling, met name waar het veiligheid en comfort betreft. Doordat ze een kwart eeuw cabriolets bouwden, zijn er op de tweedehands markt ook verschillende types te vinden. Sommigen vinden de eerste ontwerpen mooier dan de modellen van de laatste Saab jaren. Er is dus gelukkig voor elk wat wils. Eén ding geldt echter voor iedere tweedehands Saab cabrio: bij testen komen ze steeds met een dikke 9 thuis. Plus, niet te vergeten, zo langzamerhand begint iedere Saab cabrio een klassieker te worden.

Samenwerking

Saab heeft bij de ontwikkeling van de Saab 9.3 cabrio samen gewerkt met General Motors. Aan het begin van de negentiger jaren van de vorige eeuw werd Saab onderdeel van GM. Samen bouwden ze de 9.3 en 9.5 serie, waar ook de cabrio 9.3 Saab uit voort kwam. Saab ontwikkelde de onderstellen vaak in samenwerking met anderen, waaronder naast GM ook Alfa Romeo, Opel, Fiat en Lancia. Qua motoren waren ze een van de eersten met turbo. De Saab 99 werd grotendeels met turbo geleverd. In de cabrio vind je of een 2,0 liter motor zonder turbo, met een vermogen van 96 kW, een 2,0 liter met turbo met een vermogen van 151 kW of een 2,3 liter motor met een vermogen van 169 kW. De dieselmotoren voor Saab leverde Opel. Het vermogen van de diesel ligt bij 92 kW. Al naar gelang het type geldt, ook tweedehands, dat men kan rekenen op heel wat aan vermogen. Ook wat het meest gangbare type betreft, de 1.8i motor, want die biedt nog altijd 90 kW.

Stijl

Het is best leuk om te zien hoe een eigenlijk wat lelijk eendje, de Saab 96, zich langzaam ontwikkelde tot een soort stijlicoon. Want over één ding is iedereen het wel eens: Saab bouwde hele mooi auto's. De lijnen verraden veel over wat de auto biedt. Hij ziet er van buiten uit als een prachtige zwaan en hij biedt van binnen de luxe van een 5-sterrenhotel. Hij zorgt met zijn krachtige motoren voor veel power, terwijl hij zijn kracht eigenlijk meer gebruikt voor uitstekend rijgedrag. De cabrio Saab straalt niet alleen veiligheid uit, er is iets wat inmiddels tot iedere autoliefhebber is doorgedrongen, namelijk dat hij veilig is. Dat laten bovendien niet alleen testen zien.

Het is een typische auto, die vraagt om een typische eigenaar. Hij valt sowieso al op. Als cabrio doet hij daar nog een schepje bovenop. Hij is zichtbaar en maakt daardoor zijn bestuurder zichtbaar, op een uiterst elegante en positieve wijze.