Saab 9-5 - Occasies, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De Saab 9-5 komt in 1997 op de markt

Voor de Zweedse autofabrikant Saab waren lange productieperiodes niet ongebruikelijk. Neem bijvoorbeeld de Saab 900, deze werd van 1979 tot 1994 gebouwd en groeide in die tijd uit tot een klassieker. Ook het vlaggenschip Saab 9000 werd vanaf midden jaren ’80 dertien jaar lang gebouwd. Liefhebbers van het merk waardeerden deze continuïteit vaak, het hoorde net zo zeer bij Saab als turbotechniek. Maar toen eigenaar General Motors vanaf 1989 weer nieuwe modellen ontwikkelde, was het eigenlijk de bedoeling om te breken met deze lange productieperiodes. De nieuwe modellen zoals de in 1997 gepresenteerde Saab 9-5 waren nu immers gebaseerd op Amerikaanse bouwplatformen.

De bouw van de tweede generatie van de Saab 9-5 wordt uitgesteld

Het feit dat de eerste generatie van de Saab 9-5 desondanks toch weer dertien jaar lang van de band rolde had niks te maken met het vasthouden aan oude rituelen, het lag aan Amerikaanse geldproblemen. De bouw van de tweede generatie van de Saab 9-5, die inmiddels klaar was om in productie genomen te worden, werd uitgesteld en het voortbestaan van Saab kwam op losse schroeven te staan. Uiteindelijk ging het in 2010 weer verder met de Saab 9-5. Sindsdien rolde hij in Zweden van de band onder de regie van de nieuwe Nederlandse meerderheidseigenaar Spyker Cars.

De eerste generatie van de Saab 9-5 wordt als sedan en combi gebouwd

Toen de eerste generatie van de Saab 9-5 in 1997 gepresenteerd werd, was de traditiebreuk direct zichtbaar. De turbotechniek en een hoog veiligheidsniveau bleven behouden, maar de vormen werden gewijzigd. De Saab 9-5 was de eerste sedan met gewone kofferruimte van de Zweden en het was het eerste model dat ook als combi geproduceerd werd. In de loop van de bouwperiode werd de Saab 9-5 aangeboden met drie verschillende prestatieniveaus. Hij was er als diesel met een prestatievermogen van 129 kW (176 pk) en als benzinemodel met een cilinderinhoud van maximaal drie liter. Sinds 1999 werd de Saab 9-5 bovendien ook in de krachtigere Aero-versie met een prestatievermogen van 191 kW (260 pk) geproduceerd.

De tweede generatie van de Saab 9-5 komt in 2010 op de markt

De nieuwe eigenaar van Saab, Spyker Cars, bracht in 2010 de tweede generatie van de Saab 9-5 op de markt. Bij deze generatie werd er gebruik gemaakt van het algemeen gebruikte Epsilon-platform. De Nederlanders gingen van start met de sedan, die in twee dieselversies met maximaal 142 kW (190 pk) en als benzinevariant verkrijgbaar was. De benzinevariant was verkrijgbaar in drie prestatieniveaus en de cilinderinhoud liep uiteen van 1,6 tot 2,8 liter. Net als bij de voorganger moest er in de nieuwe generatie van de Saab 9-5 ook een combiversie komen.