Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
9-5 1.jpg

Saab 9-5

1 / 4
9-5 1.jpg
9-5 3.jpg
9-5 4.jpg
9-5 5.jpg

Sterke punten

  • Strak design
  • Turbomotor
  • Ruimte

Zwakke punten

  • Afwerking interieur
  • Nog te veel Opel te zien
  • Zicht naar achteren

Saab 9-5 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 9-5, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.9 - 13.5s
Maximumsnelheid:190 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):139 - 280 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):5.3 - 11.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4805 x 1790 x 1440 mm
Portieren:4 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:320 - 590 kg

Stijlicoon… die het merk niet kon redden

De tweede generatie 9-5 die in 2009 het levenslicht zag moest het Zweedse Saab redden van haar ondergang. De stijlvolle looks en het Opel-DNA waren echter niet genoeg om het merk te redden. Waardoor dit de laatste nieuwe Saab is die ooit werd gebouwd… en in 2012 samen met het merk van de aardbodem verdween.

Interesse in een Saab 9-5

Saab 9-5 tweedehands auto
Saab 9-5 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Bij de tweede generatie 9-5 merk je dat de Zweden weer helemaal hun eigen gang zijn kunnen gaan. Waardoor alles net wat anders aanvoelt en eruit ziet dan dat je gewoon bent.

  • U houdt van een auto met een rijderskarakter en dat heeft deze Saab 9-5 als geen ander, zeker als hij met een uitstekende 4x4 aandrijving is uitgerust.

  • Aan veiligheid geen gebrek in deze 9-5. Met zaken zoals anti-wiplash-stoelen, een uit te schakelen dashboard en een comfortabele ophanging.

  • Saab staat synoniem voor turbo en die is bijna omnipresent in het aanbod. Maar de turbo is nu zo ontwikkeld, dat u nauwelijks in de gaten heeft dat hij de viercilinder stevig bijspringt, van een turbogat is nauwelijks sprake.

Alle belangrijke gegevens van de Saab 9-5 (YS3G)

Motoren

De Saab 9-5 was beschikbaar met een beperkt aanbod van diesel- en benzinemotoren. Standaard sturen die hun kracht naar de voorwielen via een handbak of een automaat.

Benzinerijders kwamen aan hun trekken via een 2-liter viercilinder turbobenzine van 220 pk en 350 Nm en een forse 2.8-liter V6 turbo met een gezond vermogen van 300 pk en 400 Nm. Dat laatste blok stuurd zijn vermogen naar de vier wielen (XWD) en kan je kennen vanuit de Opel Insignia OPC, een auto waarmee deze Saab 9-5 zijn genen deelt.

Op dieselvak werd er gekozen voor een in die tijd courante 2-liter viercilinder turbodiesel. Bij zijn lancering in 2010 was die 2.0 TiD 160 pk en 350 Nm sterk, een jaartje later mocht ‘ie 190 pk en 400 Nm los laten op de voorwielen.

Afmetingen

De 9-5 was geen lichtgewicht, met ruim 1.6 ton als lichtste versie, zonder de 4-wielaandrijving. Maar hij was dan ook 5 meter lang, 1,87 m breed en 1,5 m hoog, met een wielbasis van 2,84 m. In de koffer kan 515 l en die is met de neerklapbare achterbank nog ruim uit te breiden. De auto kreeg naargelang zijn uitvoering 17 of 18 inch wielen gemonteerd.

Uitvoeringen

Saab schoof de 9-5 naar voren in 3 uitvoeringen: Linear, Vector en Aero. De Linear was (de behoorlijk uitgeruste) standaardversie, de Vector ging wat luxer binnenin en had verder meer actieve veiligheidsvoorzieningen, de Aero moest voor de sportieve noot zorgen en dat kreeg je ook aan de buitenkant met meer aerodynamica (spoiler achter en voor) te zien.

Prijzen

Nieuwprijzen voor de Saab 9-5 bedroegen bij zijn lancering in 2010 minimaal 40.000 euro. Voor topuitvoering Aero was je zo’n 3.000 euro meer kwijt.

Door zijn beperkte productierun is de tweede generatie Saab 9-5 een echte zeldzaamheid geworden. Dat merk je ook op de tweedehandsmarkt. Niet enkel vind je ten alle tijden maar een handjevol exemplaren te koop, ze dragen tevens een relatief hoge restprijs van minimaal 16.000 euro. Dit terwijl technisch verwant neefje Opel Insignia al vanaf 4.000 euro van eigenaar wisselt.

Design

Hoewel Saab sinds de jaren 2000 zijn genen moest delen met de Opels van deze wereld, bleef het Zweedse merk er op hameren om een eigen design naar voren te schuiven. Zowel aan de binnen als buitenkant.

Buitenzijde

Als ze bij Saab al geen vliegtuigen bouwden, dan waren ze er na de 9-5 zeker mee begonnen. De strakke lijnen, met het dalende dak vinden hun oorsprong in gevechtsvliegtuigen. Alles aan de koets ademt aerodynamica. Ook achteraan, met de doorlopende rode-led strip, met aan weerszijde flinke achterlichtblokken had de 9-5 een eigen signatuur. En al helemaal met de zwarte A-stijl, zodat (optische) voor- en zijruiten één geheel vormen. In de flank nul overbodigheden, alleen dat afhellend dak en lang gestrekte achterklep zoals Saab dat al vaker had laten zien in prototypes.

Binnenkant

De instrumenten achter het stuur hebben een donkergroene uitstraling en de meters zijn weldadig aanwezig, ook een turbometer tekent present, een knipoog naar het verleden. De middenconsole, met navigatiescherm, is naar de chauffeur gedraaid. Er staan voortreffelijke stoelen in de 9-5 met een goede steun, prachtig gelijnd design en een anti whiplash-systeem. Saab moet echter nog een paar boterhammen eten om de echte topkwaliteit uit Duitsland onder de knie te krijgen, helaas hebben ze die tijd niet gekregen. Wat vooral opviel: de ruimte op de achterbank: daar kon je een privé-fuif organiseren.

Veiligheid

Bij zijn debuut in 2009 kreeg de Saab 9-5 de maximumscore van 5 sterren op de Euro NCAP crashtest. Bij Saab zeiden ze het niet met zoveel woorden, maar als er 6 sterren te begeven waren, hadden ze die ook gehaald. Hij had naast zijn befaamde kreukelzones en anti-whiplash-technologie ook al een lange lijst elektronische regelaars ingebouwd, alleen in de standaardversie niet. Maar adaptieve cruise control, rijvak assistentie, verkeersbordenherkenning, head-up display, nightpanel, parkeerassistentie… het was er allemaal.

Alternatieven

Saab mikte met zijn 9-5 op de Duitse premiummerken en daar zijn ook de concurrenten te vinden. De BMW 5 , Mercedes E en de Audi A6. Maar er is qua (binnen)ruimte ook de Skoda Superb en de VW Passat. Uit Engeland kwam de Jaguar XF, uit Japan de Lexus LS 300. Het was dus bikkelen voor zijn deel van de koek. Zelfs in eigen land kreeg de 9-5 het niet gratis, want daar had Volvo de S80 in de aanbieding.

FAQ

Welke diesel: 160 of 190 pk?
De 190 pk verbruikt nauwelijks meer en past in kracht beter bij een 1.8 ton zware auto.
Waarom zoveel Opel-elementen in het interieur?
Het valt wel mee, maar het komt wegens de gezamenlijke ontwikkeling van de 9-5 en de Opel Insignia en de zakelijke afspraken daarrond.
Voorwiel- of vierwielaandrijving?
Als je de keuze en het budget hebt, altijd voor de 4wd gaan, zeker met de **Haldex** koppeling.

Beoordelingen voor Saab 9-5

8 Beoordelingen

4,4

Meer informatie

Modellen