Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-9-7x-l-01.jpg

Saab 9-7X

Saab 9-7X Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 9-7X, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8 - 8.9s
Maximumsnelheid:191 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):363 - 398 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):15.5 - 16.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4908 x 1917 x 1739 mm
Portieren:5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:516

Interesse in een Saab 9-7X

Saab 9-7X tweedehands auto
Saab 9-7X dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Saab 9-7X wordt vanaf 2005 in de Verenigde Staten verkocht


Toen het Amerikaanse autoconcern General Motors (GM) eind jaren ‘80 de kans kreeg om bij de traditionele Zweedse autofabrikant Saab toe te treden, en later het bedrijf overnam, veranderde de arbeidsbasis voor de Zweedse producenten. Het merk Saab moest weliswaar zijn imago als producent van sportieve turbomodellen met een hoge veiligheidsstandaard behouden. Maar eigen voertuigontwikkelingen, die klassiekers zoals de eerste generatie van de Saab 900 voortgebracht hadden, konden vanwege de kosten niet meer gerealiseerd worden bij het Zweeds-Amerikaanse bedrijf. Liefhebbers van het merk vonden het jammer om afscheid te moeten nemen van de individuele stijl van Saab-modellen, maar voortaan werden er als basis voor de sedans, combi’s en cabriolets van Saab platforms gebruikt die wereldwijd toegepast werden door verschillende bedrijven die tot het GM-concern hoorden. Toen er ten tijde van de millenniumwisseling gesproken werd over een eigen Sport Utility Vehicle (SUV) van Saab, was duidelijk dat een dergelijk voertuig ook op GM-techniek gebaseerd zou worden. Maar dit keer gingen de Amerikanen nog een stap verder: toen ze in 2005 de eerste SUV van het Zweedse merk presenteerden kondigden ze aan dat het Saab 9-7X genaamde model in de Verenigde Staten geproduceerd zou worden. De Saab 9-7X verscheen echter ook als importauto in Europa, hij werd tot 2009 geproduceerd.


Het topmodel van de Saab 9-7X is uitgerust met een V8-motor


Technisch gezien was de Saab 9-7X gebaseerd op een SUV-platform van het GM-concern. Dit platform werd ook gebruikt voor onder meer de Envoy van truckproducent GMC. Naar Europese begrippen hoorde de Saab 9-7X met zijn lengte van 4,90 meter, een breedte van meer dan 1,90 meter en een wielbasis van 2,87 meter tot de grote SUV’s op de markt. Met uitzondering van het radiatorrooster en het logo van het Zweedse merk op de motorkap was de Saab 9-7X van buiten niet echt als een typische Zweedse auto te herkennen. Want de hoekige achterkant en de gewelfde voorkant van de auto hadden vormen die ook bij andere voertuigen uit deze klasse overheersten. Alleen het interieur kon ervoor zorgen dat de bestuurder voelde dat hij in een Saab zat, het dashboard van de Saab 9-7X had namelijk dezelfde karakteristieke kenmerken als de meeste andere modellen van het merk. De Saab 9-7X was uitsluitend met vierwielaandrijving verkrijgbaar en werd aangeboden in drie prestatieniveaus. De instapmotor had een prestatievermogen van 213 kW (290 pk). Het topmodel van de Saab 9-7X was uitgerust met een krachtige V8-motor met een prestatievermogen van 291 kW (396 pk).