Saab 900 - Occasies, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De sinds 1979 gebouwde Saab 900 wordt de klassieker van de Zweden

Het Zweedse bedrijf Saab was vroeger gespecialiseerd in de bouw van vliegtuigen. Vanaf eind jaren ’40 had Saab ook een autotak waarbij de fabrikant zich concentreerde op de productie van sedans uit de middenklasse. Pogingen om het modelpalet uit te breiden met roadsters zoals de Saab Sonett of een samen met Lancia ontworpen economymodel als de Saab 600, hadden nooit tot meer geleid dan een productie op kleine schaal. Terwijl de fabrikant elders in Europa steeds meer series parallel ging ontwikkelen en zich in toenemende mate als mondiale aanbieder met internationale productieplaatsen definieerde, draaide alles bij Saab lange tijd om de Saab 99 die al eind jaren ’60 voor het eerst gepresenteerd was. Ten eerste bleef dit model meer dan vijftien jaar lang met weinig veranderingen in de collectie. Ten tweede gebruikten de Zweden zijn platform en karakteristieke designkenmerken ook voor zijn in 1979 gepresenteerde opvolger, de Saab 900. De eerste generatie van de Saab 900 werd tot 1994 als sedan en cabriolet geproduceerd en werd de klassieker van de Zweden. De tweede generatie van de Saab 900 baseerde vervolgens op de techniek van partner General Motors.

De Saab 900 sedans en cabriolets uit de bouwjaren tot 1994

De Saab 900 werd ten tijde van zijn marktinvoering aanvankelijk als drie- en vijfdeurs hatchbacksedan aangeboden en gold in deze uitvoering al snel als klassieker. Daarnaast namen de Zweden vanaf 1981 echter ook een notchbackvariant in de collectie op. Deze diende als basis voor de ontwikkeling van een cabriolet, welke in 1986 aan de Saab 900-familie werd toegevoegd. Tegenwoordig worden de open versies met textieldak en de fastbackmodellen als typische modelvarianten van de Saab 900 gezien. Passend hierbij worden ze als youngtimer verkocht. De reden voor de cultstatus van de Saab 900 was dat zijn sedans en cabriolets in hun tijd als voertuigen met een voorbeeldige veiligheidsstandaard golden, waarbij dankzij het gebruik van turbotechniek niks werd afgedaan aan het rijplezier.

De tweede generatie van de Saab 900

De tweede generatie van de Saab 900 verscheen tussen 1993 en 1998 als hatchbacksedan en cabriolet op de markt. Hij had nog maar een paar overeenkomsten met de klassieke Saab 900, aangezien de nieuwe generatie op een platform van GM gebaseerd was en met motoren van het GM-concern werd uitgerust. Als instapmodel werd de Saab 900 aangeboden met een motor met een prestatievermogen van 96 kW (130 pk). Het turbomodel had een prestatievermogen van 136 kW (185 pk) en het topmodel beschikte over een V6-motor zonder oplading met 125 kW (170 pk).