Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Saab-900_Turbo_16S-1984-1600-03.jpg

Saab 900 Classic

1 / 8
Saab-900_Turbo_16S-1984-1600-03.jpg
1000226.jpg
1000317.jpg
1000327.jpg
1000328.jpg
1000329.jpg
Saab-900_Turbo_16S-1984-1600-01.jpg
Saab-900_Turbo_16S-1984-1600-02.jpg

Sterke punten

  • Iconisch design
  • Krachtige Turbo’s
  • Ook als Cabrio

Zwakke punten

  • Mooie exemplaren worden zeldzaam en duur
  • Roest
  • Hemelbekleding zakt door

Saab 900 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 900, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.5 - 11s
Maximumsnelheid:200 - 230 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):0 - 0 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):9.8 - 10.4 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4635 x 1710 x 1435 mm
Portieren:2 - 5
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:410 - 595 kg

Dé iconische Saab

Saab stelde de 900 voor in 1978 als opvolger van de 99 om te beantwoorden aan de strengere Amerikaanse veiligheidsvoorschriften, al bleef die laatste nog tot 1984 in productie. Het design van de 900 leek sterk op dat van de 99. Net als zijn voorganger kreeg de 900 een Turbo-versie. Ook de Cabrio bleek erg populair. In 1994 werd hij opgevolgd door de 900 NG, die gebaseerd was op de Opel Vectra en die later als 9-3 door het leven zou gaan.

Interesse in een Saab 900 Classic

Saab 900 Classic tweedehands auto
Saab 900 Classic dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • De 900 Classic is de meest bekende Saab, met de schuin aflopende kofferklep, de afgeronde voorruit en de vlakke neus, al was dit een evolutie van de oude 99. Het was ook een zeer populair model, met bijna een miljoen geproduceerde exemplaren.

  • Ondanks zijn leeftijd en de populariteit van de Turbo’s, zijn er nog steeds vrij betaalbare 900 Classics te vinden, meestal als berline met een atmosferische benzinemotor.

  • Wil je toch een Turbo, wees dan bereid om even te zoeken naar een geschikt exemplaar voor een goede prijs. Ze beginnen bij zo’n 10.000 euro en zijn goedkoper als Cabrio. De 16-kleppers zijn het meest gewild, zeker met het Aero-pakket.

  • De Saab 900 Classic was er met 3, 4 of 5 deuren en als Cabrio, die in 1986 werd gelanceerd en waarvan de opvolgers nog tot het einde van het merk zouden geproduceerd worden.

Alle belangrijke gegevens over de Saab 900 Classic

Motoren

Het motorengamma van de Saab 900 Classic bestond exclusief uit viercilinder benzinemotoren van 2 of 2,1 liter groot. Het vermogen van de atmosferische motoren varieerde van 101 tot 140 pk, maar de meest begeerlijke motoren zijn natuurlijk de Turbo’s. Die had je met lage of hoge turbodruk, met vermogens van 140 tot 175 pk in de laatste versies. Er was ook nog een Carlsson-kit die het vermogen tot 185 pk opkrikte. Het zijn ook die krachtigste versies die het meest begeerlijk zijn en dus ook het meeste geld vragen op de tweedehandsmarkt.

Afmetingen

De Saab 900 was 4,69 meter lang, of 4,68 meter voor de 3-deurs versies, met een breedte van 1,69 meter en een hooge van 1,43 meter (1,40 meter voor de Turbo). Hij was beschikbaar met 3, 4 of 5 deuren, of als 2-deurs Cabrio. Het gewicht varieerde tussen ongeveer 1.100 kilo voor de lichtste versies en 1.350 kilo voor de zwaarste Cabrio’s. De hatchbackversies hadden bovendien een uitzonderlijk grote koffer van meer dan 600 liter.

Uitvoeringen

Bij zijn lancering bestond het gamma van de Saab 900 Classic uit de GL, GLS, GLI, GLE, Turbo, Turbo S, Turbo SE, Turbo 16 SE en de Turbo 16 CD, een meer luxueuze versie van de Turbo 16. Na de facelift van 1984 had je enkel nog de 900, 900c, 900i, 900i 16, 900 Turbo en op het einde van zijn carrière ook nog een 900S met de 140 pk sterke atmosferische benzinemotor.

Nieuw- en tweedehandsprijzen

Er zit nogal wat variatie in de prijzen van de Saab 900 Classic, vooral omdat het model lang in productie is geweest, veel verschillende varianten kent en omdat de staat van de auto’s zo verschilt. Bovendien zijn ze in België best zeldzaam geworden. De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf zo’n 3.000 euro, maar hebben vaak een astronomische kilometerstand, roest en/of mechanische gebreken. Daarbij moet je minder op de kilometerstanden letten, want de motoren zijn vrij betrouwbaar, en meer op de toestand van het koetswerk en het interieur.

Vanaf zo’n 7.000 euro vind je nette exemplaren zonder turbo, meestal de coupés of de berlines. Een nette Turbo Cabrio is te vinden vanaf ongeveer 10.000 euro, de Turbo coupés zijn iets duurder. De meest gewilde versies zijn de krachtigste Turbo 16’s met het Aero-pakket, die tot zo’n 40.000 euro gaan.

Design-highlights en interieur

De Saab 900 borduurde verder op de basisvorm van de 99, maar werd een stukje groter en kreeg een licht gemoderniseerd design. Opvallende details waren natuurlijk zijn aflopende kofferklep, zijn afgeronde voorruit voor een beter zicht en zijn deuren die tot aan de onderkant van het koetswerk reikten, wat de kleren van passagiers proper houdt bij het in- en uitstappen. De faceliftversie van 1987 kreeg een schuinere neus met andere koplampen. De meest gewilde versies zijn de Turbo’s met het Aero-pakket: die hebben een bodykit en een verstevigde ophanging. De Cabrio kwam in 1986 uit, oorspronkelijk bedoeld als een kleine reeks, maar uiteindelijk werden er bijna 50.000 verkocht.

Ergonomisch met eigenzinnige trekjes

Aan boord dacht Saab zoals steeds aan de veiligheid. Naast de zijdelings afgeronde voorruit ging er ook veel aandacht naar de ergonomie, waarbij ernaar werd gestreeft om alle bedieningen zo dicht mogelijk bij het stuurwiel of zo gemakkelijk mogelijk te plaatsen, om afleiding te vermijden. De oudere 900 Classics hadden een driespaaks stuurwiel, maar tegen het einde van de productie kwam er een vierspaaks stuurwiel met een airbag in de plaats. Typisch Saab is natuurlijk dat het contactslot niet aan de stuurkolom zit, maar op de middenconsole tussen de voorzetels. Ook moest je de auto in achteruit leggen om de sleutel eruit te kunnen halen.

Rijhulp en veiligheid

De Saab 900 Classic was een van de veiligste auto’s uit zijn tijd, dankzij een zeer stevige constructie en grote kreukelzones. Latere modeljaren hadden ook de beschikking over ABS en een airbag in het stuurwiel. Ook de plaatsing van de contactsleutel komt door veiligheidsoverwegingen, want zo voorkom je dat je benen tegen de sleutels belanden (of eerder de sleutels in je benen) bij een zwaar ongeval.

Alternatieven

Ben je op zoek naar een klassieke Saab, maar is een mooie 900 nog wat te duur, dan kan je ook zoeken naar een 99 (zonder turbo) of een 9000, de grote broer van de 900 die samen met Alfa Romeo werd ontwikkeld. Of wat dacht je van een oude Volvo, zoals een 740 of een 780 Bertone?

FAQ

Hoeveel kost een Saab 900 Classic?
De goedkoopste modellen zijn te vinden vanaf zo’n 3.000 euro, maar hebben vaak een astronomische kilometerstand, roest en/of mechanische gebreken. Vanaf zo’n 7.000 euro vind je nette exemplaren zonder turbo, meestal de coupés of de berlines. Een nette Turbo Cabrio is te vinden vanaf ongeveer 10.000 euro, de Turbo coupés zijn iets duurder. De meest gewilde versies zijn de krachtigste Turbo 16’s met het Aero-pakket, die tot zo’n 40.000 euro gaan.
Is de Saab 900 Classic betrouwbaar?
De motoren van de Saab 900 Classic staan bekend als zeer betrouwbaar, ze kunnen heel hoge kilometerstanden aan met het juiste onderhoud. Maar de carrosserie durft te roesten, vooral aan de wielkuipen achteraan en aan de dorpels. Ook het interieur kan slijten, met barstende dashboards en scheuren in de zetels als gevolg.
Hoeveel pk heeft een Saab 900 Turbo?
De Saab 900 Turbo is met verschillende vermogensversies geleverd, van 140 tot 175 pk. Er was ook een Carlsson-kit die het vermogen tot 185 pk deed stijgen.

Beoordelingen voor Saab 900

12 Beoordelingen

4,1

Meer informatie

Motorvermogen