Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
saab-96-l-01.jpg

Saab 96

Saab 96 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Saab 96, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Interesse in een Saab 96

Saab 96 tweedehands auto
Saab 96 dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

De Saab 96 is het eerste model van de Zweedse fabriek dat in grote aantallen gebouwd werd. Hoewel de kinderziektes van de eerste modellen er ondertussen wel uit waren, was het duidelijk dat de 96 ontworpen was door een vliegtuigbouwer en niet door een autofabrikant. Het druppelvormige design deed namelijk nog steeds erg denken aan de vorm van een jachtvliegtuig. De 96 werd gebouwd van 1960 tot 1980. In die periode werden verschillende verbeteringen en aanpassingen doorgevoerd, met als resultaat dat veel tweedehands modellen erg van elkaar kunnen verschillen. De 96 Saab was destijds een groot succes door zijn hoge mate van betrouwbaarheid, iets wat erg van belang was in de uitgestrekte en koude Zweedse binnenlanden.

De techniek van de 96

Het verschil tussen de eerste en laatste Saab 96 die in Trollhättan van de band rolden was erg groot. Het model begon met een 750 cc tweetakt motor met 38 pk en eindigde met een 68 pk sterke V4 uit de Ford Taunus. Vooral de tweetakt versie is op dit moment een veel gezochte tweedehands auto. Dit komt vooral doordat Saab met dit model veel succes had in de autosport. In 1962 en 1963 werd zelfs de beroemde rally van Monte Carlo gewonnen. Niet alleen de motor veranderde in de loop der jaren, ook zaken als remmen, wegligging en rijcomfort werden aangepakt. Naast het onderhuidse verschil ging ook het koetswerk met zijn tijd mee. Terwijl de meeste lijnen in 1960 nog rond waren, kwamen er in het design steeds meer rechte lijnen met strakke hoeken en zaken als vierkante koplampen voor.

Eigenzinnig Saab

Een bijzonderheid aan de Saab was dat er in de tweetakt modellen een freewheel gebruikt moest worden, om er voor te zorgen dat de motor ook tijdens lange afdalingen gesmeerd kon worden. Nadeel was dat er dus niet geremd kon worden op de motor. In de V4 was dit eigenlijk niet meer nodig, maar Saab zag geen reden om dit te veranderen. Doordat er bijna een half miljoen Saabs van het type 96 werden gebouwd, zijn er nu nog voldoende goedkope exemplaren tweedehands te vinden. Voor de stationversie werd een aparte modellijn opgezet onder de naam Saab 95.