Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
seat-arosa-l-01.jpg

SEAT Arosa

1 / 3
seat-arosa-l-01.jpg
seat-arosa-l-02.jpg
seat-arosa-l-03.jpg

SEAT Arosa Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Arosa, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:9.8 - 17.7s
Maximumsnelheid:151 - 188 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):116 - 178 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.3 - 7.7 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3536 x 1639 x 1460 mm
Portieren:3
Kofferruimte:0 - 0 liter
Aanhangergewicht:400 - 501 kg

De compacte auto van SEAT

Een tweedehands SEAT Arosa is de enige variant die je nog kunt kopen van dit model, want de productie werd in 2004 door SEAT stopgezet. Het is echter een prima gebruikte auto van SEAT, waar je als beginnende autorijder veel plezier aan kunt beleven. Het rijgedrag op de snelweg is prima. Helaas is dit wel een echte 2-zitter want achterin is de ruimte zeer beperkt. Als jou dat niet uitmaakt kun je voor weinig geld een gebruikte SEAT Arosa kopen. Lees meer

Interesse in een SEAT Arosa

SEAT Arosa tweedehands auto
SEAT Arosa dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De compacte SEAT Arosa

De SEAT Arosa is een auto die je niet meer zo heel snel in Nederland op straat zult tegenkomen. Deze kleine hatchback van SEAT werd namelijk tussen 1997 en 2004 gemaakt en was de opvolger van de SEAT Marbella. De Arosa kostte echter wel zo’n 50% meer dan de Marbella en werd dus door SEAT hoger gepositioneerd. De Arosa werd gemaakt in de SEAT fabriek in Martorell, net buiten Barcelona, in Spanje. De verkopen vielen in Nederland echter tegen. In 1998 werd de Lupo van Volkswagen geïntroduceerd en dit was het zustermodel van de Arosa.

De Arosa staat dan ook op hetzelfde onderstel als bijvoorbeeld de SEAT Ibiza en de VW Polo, alleen werd dit onderstel voor de Arosa met 10 cm ingekort. De vormgeving van de Arosa is niet heel spectaculair of vernieuwend, maar de belijning is wel lekker eigenwijs. De auto werd bij introductie uitgevoerd als een compacte 2-deurs hatchback, voorzien van een 1.0 benzinemotor met 50 pk of een 1.4 motor met 60 pk. De auto beschikte over een handmatige 5-versnellingbak en accelereert gemiddeld in 16,8 seconden van 0 naar 100 km/u.

Voorin zitten 2 stoelen en achterin bevindt zich een deelbare achterbank die zo weinig beenruimte biedt dat je hem nauwelijks kunt gebruiken. Hetzelfde geldt voor de piepkleine kofferbak van slechts 130 liter inhoud waar je net 1 boodschappentas in kwijt kunt. Niet iedereen wil echter een grote kofferbak en als je de auto vooral alleen of met z’n tweetjes wilt gebruiken, dan is dit een prima betaalbaar en zuinig model.

Het dashboard is sober en uitgevoerd in vele grijstinten. Door verschillende chroomaccenten bij de klokken en op de deurhendels krijgt het interieur een leuke sfeer. Het dashboard oogt opgeruimd, omdat veel functies via het stuur bediend worden. Alleen de lichtknoppen blijven nog over. De bediening van de verwarming zit laag op de middenconsole en dat is misschien niet zo’n hele logische plaats. De Arosa was met een aanschafprijs van ongeveer € 11.600 destijds een behoorlijk voordelige auto. Een gebruikte SEAT Arosa van goede kwaliteit heb je tegenwoordig al voor een paar duizend euro.

De Arosa kreeg steeds krachtiger motoren

Na de introductie van de eerste Arosa in 1997 volgde in 1998 een versie met een 1.7 SDI motor, die afgeleid was van de 1.9 SDI motor van VW. In 1999 werd de Arosa geleverd met de 1.4 benzinemotor met 74 kW/100 pk, in 2000 gevolgd door de 1.4 TDI dieselmotor met 55 kW/75 pk. In datzelfde jaar werd de Arosa ook grondig vernieuwd. Het model kreeg een nieuw interieur dat was afgeleid van de VW Lupo. Dat betekende: een geheel nieuwe voorkant met nieuwe bumpers, koplampen, spatborden voor, motorkap en grille die het nieuwe familiegezicht van SEAT toonden. De aerodynamica werd verbeterd en de indeling van de achterlichten werd gewijzigd. Vanaf 2001 was deze vernieuwde versie van de Arosa verkrijgbaar in Nederland. Voor modeljaar 2004 werden de dieselmotoren uit het aanbod geschrapt. In datzelfde jaar stopte SEAT volledig met de productie van auto’s uit het A-segment en dat betekende ook dat de productie van de Arosa werd stopgezet en dat er geen opvolger kwam.

SEAT Arosa vergeleken met de VW Lupo

De SEAT is 11 millimeter langer dan de Lupo en dat verschil is niet zo heel groot. Hetzelfde geldt voor de motorinhoud die bij de SEAT Arosa 1 cc groter is. Dat roept natuurlijk meteen de vraag op of de SEAT daardoor ook sneller is dan de Lupo. En dat is ie, namelijk 3% sneller als we kijken naar de gemiddelde acceleratietijd van 0-100 km/u.

Daarnaast verbruikt de Arosa gemiddeld 0,3 l minder brandstof dan de Volkswagen Lupo. Met name in de stad verbruikt de SEAT 8 procent minder benzine in vergelijking met de Volkswagen, maar de Arosa is niet de zuinigste in het segment. Qua topsnelheid is het verschil niet heel groot, de Lupo is 1% sneller dan de SEAT, een verschil waar je waarschijnlijk in het dagelijks leven niet veel van zal merken. De iets langere wielbasis van de VW Lupo zorgt wel voor wat extra stabiliteit tijdens het rijden en dat is geen overbodige luxe. Deze korte modellen hebben namelijk meer moeite met snelheidsdrempels dan met het rijden op een vlakke asfaltweg. Aan de binnenkant is de Lupo afgewerkt met hoogwaardiger materialen dan in de Arosa, waardoor de cockpit er bij de Lupo beter uitziet. Na de facelift van de Arosa werd dit verschil nagenoeg opgeheven.

Motoren

1997 hadden de eerste modellen een 1.0 benzinemotor met 50 pk of een 1.4 motor met 60 pk. In 1998 volgde een 1.7 SDI dieselmotor van 60 pk met een gemiddeld verbruik van 4,4 l/100km. Een jaar later werd de Arosa aangeboden met de 1.4 benzinemotor van 74 kW/100 pk, in 2000 gevolgd door de 1.4 TDI dieselmotor met 55 kW/75 pk en een gemiddeld verbruik van 4,3 l/100km.

Uitrusting en opties

De SEAT Arosa hoort in het A-segment van goedkope, compacte auto’s thuis. De lage prijs zie je terug in de eenvoudige afwerking en de kleine afmetingen van het model. In Nederland waren de SEAT Arosa Stella en de SEAT Arosa Sport op de markt. Beide modellen hebben centrale deurvergrendeling, een bestuurders- en passagiersairbag, een soepele stuurbekrachtiging, elektronische startblokkering en een elektrische raambediening.

Als extra opties zijn beschikbaar:

  • ABS-remsysteem
  • zijairbags

Bij de SEAT Arosa Sport horen een alarmsysteem, een sportstuurwiel en sportstoelen bij de standaarduitrusting. Voor zowel de Stella als de Sport kan er gekozen worden uit 5 verschillende motoren.

Goedkope, compacte tweezitter

De groep automobilisten die voornamelijk alleen, of hooguit met z’n tweeën in de auto zit, kan prima uit de voeten met een gebruikte SEAT Arosa. De SEAT Arosa is het kleinste model uit de SEAT-familieen wordt aangeprezen als een handige, kleine stadsauto. En dat is het ook, maar deze auto presteert ook prima op de snelweg, en dat doen niet alle stadsauto’s. Begin je net met autorijden en heb je weinig geld, of weinig eisen, dan is de Arosa een prima auto om mee te beginnen.

Beoordelingen voor SEAT Arosa

39 Beoordelingen

4,2