Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24_MMP_SeatIbiza_3.JPG

Seat Ibiza

1 / 4
AS24_MMP_SeatIbiza_3.JPG
AS24_MMP_SeatIbiza_4.JPG
AS24_MMP_SeatIbiza_1.JPG
AS24_MMP_SeatIbiza_2.JPG

Sterke punten

Dynamische uitstraling Stille motoren Meer technologie

Zwakke punten

Ergonomische details Geen hybrides Goedkope afwerking

SEAT Ibiza Een overzicht

4,5 (317 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto SEAT Ibiza, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:6.7 - 19.4s
Maximumsnelheid:145 - 235 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):89 - 190 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.4 - 9.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:3853 x 1640 x 1409 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:262 - 930 liter
Aanhangergewicht:108 - 560 kg

Meer dan een Spaanse Polo

De Seat Ibiza werd in 2017 volledig vernieuwd op het nieuwe modulaire platform van de VW-groep. Toch is het veel meer dan een ‘Spaanse Polo’, met een uitgesproken sportief gevoel en een breed gamma motoren.

Interesse in een Seat Ibiza

Seat Ibiza tweedehands auto
Seat Ibiza nieuwe auto
Seat Ibiza dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Meer dan een Spaanse Polo

De Seat Ibiza werd in 2017 volledig vernieuwd op het nieuwe modulaire platform van de VW-groep. Toch is het veel meer dan een 'Spaanse Polo', met een uitgesproken sportief gevoel en een breed gamma motoren.

Goede redenen

De Seat Ibiza heeft een veel dynamischer uiterlijk dan zijn platformzussen van Volkswagen en Skoda.

Dankzij het nieuwe MQB A0-platform is de binnenruimte van de Seat Ibiza sterk verbeterd, en de bagageruimte wint zelfs 63 liter.

Het motoraanbod is minder uitgebreid dan voorheen, maar omvat een reeks benzinemotoren met vermogens van 80 tot 150 pk.

Als stadsauto kan de Seat Ibiza worden uitgerust met een optionele automatische transmissie (DSG7).

Sinds zijn update in 2021 beschikt de Seat Ibiza over een getransformeerde cabine die is uitgerust met de nieuwste technologie van het Spaanse merk.

Belangrijke gegevens

Motoren

De Seat Ibiza is gebaseerd op het modulaire MQB-A0-platform van de Volkswagen Groep, dat hij deelt met de Skoda Fabia en natuurlijk de VW Polo. Hij profiteert dus van alle motortechnologieën van de groep. Onder de motorkap vind je echter geen elektrische, hybride of zelfs mildhybride aandrijflijnen.

Het motorengamma bestaat uit twee benzineblokken. Het instapmodel wordt aangedreven door een 1.0-liter driecilinder zonder turbo. Hij levert slechts 80 pk en versnelt de Spaanse hatchback in 15,3 seconden naar 100 km/u. Wanneer deze driecilinder is uitgerust met een turbo (TSI), levert hij 95 of 110 pk. Deze laatste versie is ook uitgerust met een zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling (DSG7), terwijl de andere versies het moeten doen met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De topmotor in het gamma is een 1.5-liter viercilinder die 150 pk produceert. Uitgerust met de DSG-automaat is deze krachtbron alleen leverbaar in de sportief ogende Seat Ibiza FR.

Seat biedt ook een variant die op aardgas (CNG) rijdt. Dit is een versie van de 1.0-liter driecilindermotor (TGI) die 90 pk en 160 Nm koppel levert. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Wat het brandstofverbruik betreft, hebben alle driecilindermotoren een gemiddelde van ten minste 4,6 l/100 km en 106 g/km (WLTP). Met de DSG-versnellingsbak doet de 1.0-litermotor het minder goed met 4,7 l/100 km en 107 g/km (WLTP). De CNG-motor heeft een verbruiksgemiddelde van 3,2 kg/100 km met de laagste CO2-uitstoot van 89 g/km (WLTP). Voor de 1.5-liter is dat in het beste geval 5,0 l/100 km en 114 g/km CO2 (WLTP).

Afmetingen

Bij zijn generatiewissel in 2017 heeft de Seat Ibiza gekozen voor iets andere afmetingen. Met 4.059 mm lengte, 1.780 mm breedte en 1.447 mm hoogte is de Seat Ibiza 87 mm breder, terwijl hij 2 mm korter en zelfs 1 mm lager is dan zijn voorganger. De wielbasis is zelfs 95 mm langer, voor een totaal van 2.564 mm.

Dankzij de nieuwe afmetingen biedt de nieuwe Seat Ibiza meer binnenruimte. Met een bagageruimte van 355 liter biedt hij zelfs 63 liter meer ruimte dan zijn voorganger. Seat heeft ook aangekondigd dat het de stoelen heeft verbreed om meer comfort te bieden, zowel voorin als achterin.

Varianten

Sinds zijn update in 2021 is de Seat Ibiza verkrijgbaar in vier uitrustingsniveaus. Het instapmodel Reference heeft slechts een vrij licht basispakket, inclusief 15-inch wielschijven, infotainment met een 8,25-inchscherm en bluetooth en zonder airconditioning. Daarboven voegen de edities Move en Move+ airconditioning, mistlampen en Full Link-connectiviteit toe voor de eerste, en lichtmetalen velgen en een 9,2-inch scherm met navigatie voor de tweede.

Aan de top van het gamma staat de FR-versie, die een specifieke, sportievere look heeft met 17-inchvelgen, een eigen grille en bumpers en een sportonderstel. Het is ook de enige versie die de 1.5-litermotor in het aanbod krijgt.

Prijzen

Het Seat Ibiza-gamma begint vanaf 17.960 euro (Reference 1.0 MPI 80 pk). De automatische transmissie is verkrijgbaar vanaf 23.880 euro (Move 1.0 TSI 110 pk), terwijl een exemplaar op CNG begint bij 22.200 euro (Move 1.0 TGI). De FR-versie met de krachtigere motor kost 27.810 euro.

Op de tweedehandsmarkt beginnen de prijzen van de tweedehands Seat Ibiza rond de 10.000 euro voor de licht uitgeruste instapversies.

In Vlaanderen geldt voor het instapmodel van de Seat Ibiza een jaarlijkse verkeersbelasting van 128,61 euro terwijl de belasting op inverkeerstelling 140,74 euro bedraagt. In Wallonië en Brussel bedragen deze belastingen respectievelijk 154,04 euro (TC) en 61,50 euro (TMC). Geen enkele motor hoeft in Wallonië een Eco-Malus te betalen.

Design

Buitenzijde

Het uiterlijk van de Seat Ibiza lijkt niet veel te zijn veranderd ten opzichte van zijn voorganger. De strakke lijnen en scherpe vouwen zijn er nog steeds. Wel zijn de LED-signatuur aan de voorzijde en de nieuwe driehoekige lichten aan de achterzijde gemoderniseerd. Om de sportieve kant te accentueren is de FR-versie uitgerust met grote 17-inch wielen, een specifieke grille en een dubbele uitlaat aan de achterzijde. De Ibiza is absoluut de sportiefste van het VW trio.

Binnenzijde

Terwijl de buitenkant weinig verandert, is het interieur compleet getransformeerd. Dit geldt vooral na zijn facelift in 2021. Het dashboard krijgt dezelfde vorm als dat van zijn grote zus, de Leon, die kort daarvoor werd voorgesteld. Het infotainmentsysteem is bovenaan het dashboard geplaatst, als een tablet. Voor de bestuurder bevindt zich het optionele digitale instrumentenpaneel. Een gekleurde strook blaast het geheel wat leven in en gaat gepaard met kleurrijke accenten rond de ventilatieroosters. Het dashboard is ook bekleed met schuimplastic, naar de kritiek op de voorganger. Dit is echter de enige fraaie afwerking in het interieur, want de rest van de cabine bestaat uit hard en krasgevoelig plastic.

Veiligheid

Dankzij het gedeelde platform met andere producten van de Volkswagen Groep profiteert de Seat Ibiza van de laatste technologische innovaties op het gebied van passieve of actieve veiligheid. Het omvat standaard Front Assist, dat andere voertuigen en zwakke weggebruikers detecteert en bij gevaar of een botsing automatisch afremt. Daarom heeft EuroNCAP hem na zijn crashtests de volle vijf sterren toegekend.

Alternatieven

De Seat Ibiza is een stadsauto in het B-segment, een segment dat een heleboel concurrenten kent. Daartoe behoren zijn chassisbroertjes, de Skoda Fabia en de Volkswagen Polo. Elders zijn dat onder meer de Ford Fiesta, Hyundai i20, Renault Clio, Peugeot 208, Opel Corsa, Citroën C3, Kia Rio, Suzuki Swift, Mazda2 en Toyota Yaris.