Skoda tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

De geschiedenis van de automobielfirma Skoda begint in het jaar 1895 - waarmee de firma de op twee na oudste autofabrikant ter wereld is. Twee mannen begonnen toen met de productie van fietsen - de boekhandelaar Vaclav Klement en de werktuigbouwkundige Vaclav Laurin. In de stad Mlada Boleslav, in het huidige Tsjechië, introduceerden zij fietsen met de klinkende naam Slavia en legden daarmee de basis voor Skoda.

In 1899 zetten Klement & Laurin de laatste stap en brachten een motor op de markt die zelfs de overstap naar Engeland maakte. De creatie oogstte bewondering vanwege zijn speciale frameconstructie die de motor beschermde en de nieuwe stuurelementen die zich aan de stuurstang bevonden. Vijf jaar later werd de tweewieler uitgerust met een 4-cilinder, 570 cc-cilinderinhoud en 4,5 tot 5 pk vermogen en maakte daarmee furore tijdens de wereldkampioenschappen in 1905.

In hetzelfde jaar werd ook de eerste auto vervaardigd. De Voiturette A, een kleine 1-liter, tweecilinder sportwagen opende de rij. Deze werd vanaf 1907 opgevolgd door negen andere modellen. De familieonderneming produceerde alles - van personenauto's met 2 cilinders tot en met grote transporters en bussen. Met veel plezier in het experimenteren werd zo de eerste achtcilinderauto ontwikkeld.

Het succes van hun auto stelde de oprichters in staat, de firma om te zetten in een naamloze vennootschap. Het kapitaal bedroeg toentertijd 2,5 miljoen kronen en kwam voort uit de productie van ongeveer 250 auto's. Daardoor groeide de onderneming uit tot een van de grootste automobielproducenten van zijn tijd. Zij exporteerde wereldwijd, o.a. naar Duitsland, Engeland, Italië, Rusland en zelfs Japan.

In 1925 omvatte het productiepalet naast talrijke types personenwagens, vrachtwagens en bussen ook landbouwmachines en vliegtuigmotoren, maar de economische crisis van de jaren '20 dwarsboomde een verdere groei van de onderneming. Om een betere plaats op de markt te veroveren, ging de onderneming een fusie aan met de Skoda-fabriek uit Pilsen. Op deze manier versterkt produceerde zij al spoedig voertuigen met vier, zes en acht cilinders en ontstond ook het huidige logo van het Skoda-concern - een gevleugelde pijl.

In 1930 kon het concern zich veroorloven, de productie van auto's in een aparte onderneming onder te brengen. De zelfstandige automobielindustrie en naamloze vennootschap Skoda was geboren. De eerste door haar gebouwde autotypes waren: Popilar, Favorit, Rapid en Skoda Superb.

De Tweede Wereldoorlog maakte een einde aan het bestaande productieprogramma. Tijdens de oorlog werden jeeps en wapenonderdelen, terreinwagens en de sleepboot RSO vervaardigd. Vanaf 1946 echter begon Skoda opnieuw. Onder staatsleiding ontwikkelde de firma in 1952 de eerste wagen met pontoncarrosserie, de Sedan (type 1200) en werd daarmee koploper van een volledig nieuw design. De Skoda Octavia als bedrijfswagen en de Skoda Felicia als cabriolet boekten succes in deze look en werden de populairste modellen van Skoda.

De ontwikkeling in de jaren '60/70 ging echter in een pijlsnel tempo en Skoda moest moeite doen om bij te blijven. In 1987 boekte de firma weer succes met de voertuigen in de reeks Favorit. Zij kregen voorwielaandrijving en rolden in allerlei varianten meer dan 1 miljoen keer van de band.

De politieke situatie na 1989 maakte het voor de Tsjechische regering en het concern noodzakelijk om zich te beschermen en zich met behulp van een nieuwe partner een vaste plaats op de internationale markt te veroveren. In 1990 viel de beslissing door VW, waarmee Skoda op 16 april 1991 een gemeenschappelijke onderneming oprichtte.

Het samengaan met VW ging gepaard met tal van noodzakelijke en mogelijke herstructureringen in alle sectoren van de onderneming die zich vanaf dat tijdstip Skoda automobilova a. s. noemde. In 1994 werd de Skoda Felicia uitgerust met een VW-motor en in 1996 werd, in het kielzog van de nieuwe VW Golf, de Octavia I die als eerste onder de naam VW-Skoda geboren. Van de Octavia verschenen in de daaropvolgende jaren nog een stationwagon en een 4x4-uitvoering.

In het jaar 2000 werd het nieuwe model Skoda Fabia onderscheiden met het "gouden stuur", een jaar later verscheen de edele middenklassewagen Skoda Superb op de markt. Met de millenniumwissel heeft de onderneming zich met haar modellen Fabia, Octavia en Superb, vooral onderscheiden op het gebied van veiligheid en comfort: een niet onbelangrijk deel van de begroting wordt geïnvesteerd in de verderontwikkeling van ABS- en ESP-systemen. Kleine wagens als de Fabia zijn verkrijgbaar met airconditioning en de Ocatavia 4x4 beschikt inmiddels over een speciale Haldex-koppeling die de werking van de vierwielaandrijving optimaliseert.

Mehr anzeigen