SsangYong tweedehands & goedkoop via AutoScout24.be kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

SsangYong wil bekendheid krijgen als SUV-specialist met Mercedes-technologie

De Zuid-Koreaanse specialist op het gebied van offroad voertuigen en Sport Utility Vehicles (SUV‘s) SsangYong kondigde begin jaren ‘90 aan samen te gaan werken met de Duitse premiumfabrikant Daimler. Toen de Duitsers korte tijd later minderheidsaandeelhouder van SsangYong werden zagen de Zuid-Koreanen goede kansen om in Europa een goede positie te veroveren op de markt voor SUV’s met gunstige terreinwagens die uitgerust waren met prestigieuze Mercedes-technologie. Tegelijkertijd wilden ze nagebouwde lichte bedrijfswagens van Mercedes-Benz leveren aan de opkomende Aziatische markten en hier personenauto’s op basis van de oude E-klasse serie W124 aanbieden, die als SsangYong Chairman op de markt kwamen. De Aziëcrisis van de jaren ‘90 maakte echter snel een einde aan de ambitieuze plannen. De productie van de voertuigen ging weliswaar door, maar SsangYong had niet genoeg geld om zijn projecten voort te zetten. Met name omdat de SUV’s van SsangYong maar moeizaam verkochten op de Europese markten. Ook het verwijzen naar de Mercedes-motoren waarmee de SUV’s waren uitgerust hielp daar niet bij. In 1997 moest SsangYong daarom instemmen met de verkoop aan de Zuid-Koreaanse fabrikant Daewoo, die tot nu toe geen eigen SUV’s aanbood. Uiteindelijk trad de Chinese autofabrikant SAIC in 2004 bij SsangYong toe. SAIC probeerde de Zuid-Koreaanse SUV-specialist met nieuw kapitaal en nieuwe modelgeneraties wereldwijd neer te zetten als aanbieder van gunstige SUV’s met Mercedes-techniek.

De eerste terreinwagens van Ssang Yong voor de Europese markt

Met de SsangYong Musso presenteerde SsangYong midden jaren ’90 zijn eerste SUV in Europa. Deze offroader was standaard uitgerust met vierwielaandrijving en bracht de Zuid-Koreaanse diesel- en benzinemotoren die ontstaan waren in samenwerking met Mercedes-Benz voor het eerst op straat. De SsangYong Musso werd tot 2005 geproduceerd en na de verkoop van SsangYong aan Daewoo werd hij ook als Daewoo Musso aangeboden. De voertuigcollectie werd uitgebreid met de kleinere SsangYong Korando, die tussen 1997 en 2006 in twee versies met hard- en softtop van de band rolde en eveneens de Zuid-Koreaanse Mercedes-motoren bevatte. Met zijn inschakelbare of permanente vierwielaandrijving was de SsangYong Korando ontworpen als echte terreinwagen met offroad kwaliteiten.

De SUV’s van SsangYong vanaf 2003

Naast de terreinmodellen bood SsangYong sinds 2003 de SsangYong Rexton aan in Europa. Deze was geconstrueerd voor gebruik op straat. Met een lengte van meer dan 4,70 meter, een comfortabel interieur en een totaalgewicht van 2,7 ton had hij typische SUV-kenmerken en daarmee vormde hij het vlaggenschip van SsangYong. De gebruikte motoren (een 3,2 liter benzinemotor en een 2,9 liter turbodiesel) werden weer in Zuid-Korea geproduceerd naar motoren van Mercedes-Benz. Sinds 2004 werd de SsangYong Rexton uitgerust met een elektronisch stabiliteitssysteem. In 2006 kreeg de Rexton een facelift, wat resulteerde in een nieuwe voorkant.

Nieuwe modellen voor de SUV’s en MPV’s van SsangYong

In 2006 kreeg de SsangYong Rexton een modelonderhoud en verscheen er een nieuwe generatie van de Musso. De Musso werd vanaf nu als SsangYong Actyon verkocht en was verkrijgbaar in een gesloten versie en als pick-up. De compleet nieuw vormgegeven SsangYong Actyon werd met zuinigere motoren geproduceerd als 2,0 liter commonrail dieselmodel en als 2,3 liter benzinemodel. Hij was naar keuze met achterwiel- of vierwielaandrijving verkrijgbaar. Het modelpalet van SsangYong werd in Europa vanaf 2004 uitgebreid met de MPV SsangYong Rodius. Deze bood plaats voor zeven passagiers en viel op met zijn ongebruikelijke, opvallende achterruit.