Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-banner-l-01.jpg

Toyota SUV

Als tweedehands auto is een SUV van Toyota altijd een betrouwbare keuze. Het Japanse merk blinkt onder andere uit als vernieuwer op het gebied van de autoveiligheid. Een uitstekend voorbeeld is de Toyota 4Runner, een van Toyota's populairste SUV's aller tijden. De 4Runner is een middelgrote SUV, die al in productie is sinds 1984. Hij doorliep ondertussen al vijf generaties en is een voorname drager van Toyota's veiligheidsvernieuwingen door de jaren heen.

Toyota SUV

De Toyota 4Runner werd in Japan zelf verkocht onder de nam Toyota Hilux Surf. Deze allereerste 4Runner was meer compact dan een mid-size SUV. Hij was gebaseerd op de Toyota pick-up trucks, maar dan wel voorzien van een bedekte laadbak. Sindsdien evolueerde de 4Runner langzaam naar een volwaardige SUV van gemiddelde grootte. Zijn wederhelft onder de middelgrote cross-overs werd de Toyota Highlander. De eerste Hilux Surf modellen blijven in Japan overigens nog steeds uitzonderlijk populair als exportproduct naar landen als Somalië, Pakistan, UK, Afghanistan en Australië. In Europa wordt hij niet meer verkocht.

Toyota Trekker en N60 Serie

De eerste test om de compacte Hilux te converteren naar een echte, middelgrote SUV betrof de Toyota Trekker, die werd geproduceerd tussen 1981 en 1983. Op vele gebieden bleef dit een prototype. De eerste definitieve stappen richting het hedendaagse ontwerp van de 4Runner worden gezet met de N60 Serie (1984-1989). Dit is een bouw gebaseerd op de allereerste generaties Hilux (N40/50/60), waarvoor het bed van de pick-up body werd verkleind. De veranderingen worden geïnspireerd door de grondige make-over van de Hilux tijdens het modeljaar 1984. Mechanisch komt deze 'eerste generatie' 4Runner overigens haast helemaal overeen met de oorspronkelijke Hilux.

Derde generatie SUV Toyota (1995–2002)

Het is eigenlijk pas in 1995 dat Toyota de pick-up basis voor zijn 4Runner verlaat en met een volledig nieuwe body en chassis op de markt komt. Vanaf de derde generatie doet de 4Runner dan ook in niets meer denken aan zijn oorsprong. Eerder evolueert hij nu richting Land Cruiser Prado, waar hij zijn chassis vandaan haalt. Bovendien wordt de 4Runner nu ook geüpgraded naar een echte luxewagen. In de vierde generatie (2002 - 2009) zou vervolgens ook de nieuwe onderbouw nog verbeterd worden.

Vijfde generatie SUV Toyota (2009)

De vijfde - hedendaagse - generatie van 4Runners wordt gepresenteerd op de Texas State Fair van 24 september 2009. De modellen hebben drie verschillende trimniveaus. De basistrim is de SR5. Voor deze en voor de top-of-the-line trim (een limited edition) wordt de optie geboden op twee- of vierwielaandrijving. De derde trim, een nieuwe Trail Edition, is enkel beschikbaar met vierwielaandrijving. Alle modellen zijn daarbij voorzien van A-TRAC. De Trail Edition is ook voorzien van het Kinetic Dynamic Suspension System (KDSS) en Crawl Control.

Veiligheid

De 4Runner maakte naast zijn eigen reputatie ook dat van het Star Safety System van Toyota. In dit veiligheidspakket zitten features zoals anti-lock remmen, elektronische remdistributie, brake assist, traction control en Vehicle Stability Control. Sinds 2008 werden ook de zij-airbags standaard opgenomen in alle modellen. Volgens het Insurance Institute for Highway Safety (USA) heeft de 4Runner dan ook een van de allerlaagste dodentallen geëist: 13 op een miljoen verkochte voertuigen (april 2007). Alleen de Infiniti G35 en de BMW7 doen het beter.