Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
toyota-auris-back

Toyota Auris

1 / 4
toyota-auris-back
toyota-auris-side
toyota-auris-front
toyota-auris-interieur

Sterke punten

Heel wat comfort Oerbetrouwbare techniek Zuinig als hybride

Zwakke punten

Weinig spannend rijgedrag Doordeweekse looks Onverfijnde basismotoren

Toyota Auris Een overzicht

4,7 (117 Beoordelingen)

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Toyota Auris, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:8.1 - 14.7s
Maximumsnelheid:170 - 210 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):79 - 166 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):3.4 - 7.1 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4220 x 1760 x 1460 mm
Portieren:3 - 5
Kofferruimte:360 - 1658 liter
Aanhangergewicht:315 - 645 kg

De Corolla heruitgevonden

Toyota gooide de iconische Corolla-naam uit de Europese catalogus en doopte zijn middenklasser met ingang van 2006 ‘Auris’. De tweede generatie ervan werd in 2012 gelanceerd, en combineerde net als zijn voorganger een eenvoudig ontwerp met Toyota’s oerbetrouwbare technologie.

Interesse in een Toyota Auris

Toyota Auris tweedehands auto
Toyota Auris nieuwe auto
Toyota Auris dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

De Corolla heruitgevonden

Toyota gooide de iconische Corolla-naam uit de Europese catalogus en doopte zijn middenklasser met ingang van 2006 ‘Auris’. De tweede generatie ervan werd in 2012 gelanceerd, en combineerde net als zijn voorganger een eenvoudig ontwerp met Toyota’s oerbetrouwbare technologie.

Goede redenen

  • Zeg je Toyota, dan zeg je betrouwbaar. Dat geldt ook voor de Auris, die dankzij uitgekiende techniek maar weinig grote gebreken vertoont.

  • Dat betekent niet dat die techniek weinig indrukwekkend is, want ook de Auris krijgt Toyota’s iconische hybride aandrijflijn mee. Dat maakt hem één van de zuinigste hatchbacks van zijn tijd.

  • Naast de hatchback kan je de Auris in zijn tweede generatie ook als break bestellen, die desgewenst de hybridetechniek combineert met flink wat ruimte.

  • Welke Auris je ook kiest: je mag rekenen op flink wat comfort. Zo zitten de stoelen best goed, en is de demping ook gebalanceerd afgesteld.

Belangrijke gegevens

Motoren

Sinds de introductie van de Prius in 1997 staan de zelfopladende hybridemotoren centraal bij Toyota. Dat is niet anders bij de Auris, waar de Hybrid in de tweede generatie goed was voor ruim de helft van de verkopen. Toch kon je de auto ook nog krijgen met conventionele benzine- en zelfs dieselmotoren.

Bij zijn lancering stonden er twee benzinemotoren in het gamma: een 1.33-liter viercilinder met 99 pk en een 1.6-liter viercilinder met 132 pk. Beide blokken waren atmosferisch, en konden hun vermogen enkel aan de voorwielen leveren langs een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij de facelift in 2015 werd de 1.6 vervangen door een 1.2-liter turbobenzinemotor met 116 pk die eveneens de voorwielen aandreef langs een manuele zesbak.

Ook diesels waren verkrijgbaar op de Auris, aanvankelijk zelfs in twee smaakjes. Zo kon je de auto bestellen met een 1.4-literblok met 90 pk of met een 2.0 met 124 pk. Die laatste moest bij de facelift plaats maken voor een 1.6-litermotor uit de rekken van BMW, goed voor 112 pk, terwijl de 1.4 bleef als instapper. Alle diesels stuurden hun vermogen eveneens naar de voorwielen langs een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Als je een Auris met automaat wou moest je dus meteen een hybride kopen, en dat was meteen ook de zuinigste en comfortabelste uit het rijtje. Die Auris Hybrid ontleent zijn aandrijflijn namelijk aan de Toyota Prius, waardoor je in het vooronder een 1.8-litermotor vindt die werkt volgens de zuinige Atkinson-cyclus. Dat blok werkt samen met een elektromotor bij de vooras, en het geheel wordt aan elkaar verbonden door een traploze CVT-automaat. De elektromotor haalt zijn stroom uit een compacte accu die zich niet met een stekker maar wel met gerecupereerde rem- en rolenergie oplaadt, waardoor de Auris Hybrid moeiteloos rond een verbruik van 4 l/100 km blijft.

Afmetingen

Als opvolger van de Corolla is de Toyota Auris een rasechte C-segmenter. Met zijn lengte van 4,28 meter en breedte van 1,76 meter neemt de hatchback het dan ook op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra. Net als die concurrenten is de Toyota ook verkrijgbaar als break, genaamd Touring Sports. Die voegt nog eens 28 centimeter lengte aan het model toe, terwijl de wielbasis wel gelijk blijft.

Twee koetswerkvarianten betekent ook twee koffervolumes, al is de Auris in elk formaat goed mee met zijn concurrenten. Zo biedt de hatchback 360 liter volume en groeit dat in de break tot 530 liter – ongeacht de aandrijflijn. Ook de inzittenden hebben niet te klagen, want de Auris biedt een voorbeeldige hoofd- en beenruimte op de achterbank.

Varianten

De Toyota Auris was door de jaren heen verkrijgbaar in heel wat verschillende uitrustingsniveaus. De Pure was daarin steeds de instapper, met net erboven de Active. De Comfort ging voor wat meer uitrusting, en daarboven had je nog de knappere Style en de topversie: de Lounge. Daarnaast kon je hem in twee koetswerkvarianten krijgen: als hatchback of als break onder de noemer Touring Sports.

Prijzen

De Auris is momenteel niet meer verkrijgbaar bij Toyota, want hij werd vervangen door een nieuw model dat terug als ‘Corolla’ door het leven gaat. Indien je dus een Auris wil, ben je aangewezen op de tweedehandsmarkt. Daar vind je vroege modellen met benzine- of dieselmotoren vanaf zo’n 7.000 euro, al zijn die vaak stevig gebruikt. Zoek je daarentegen een goed bewaarde hybride van na de facelift in 2015, dan kijk je al snel tegen 15.000 euro of meer aan. Dat is vaak duurder dan een gelijkaardige Volkswagen Golf of Ford Focus, maar die beschikken dan ook niet over zo’n zuinige hybridetechniek.

Design

Buitenzijde

Wanneer de Auris de Corolla voor het eerst verving in 2006, was zijn nogal opvallende, afgeronde design een twijfelpunt voor veel kopers. Bij de introductie van de tweede generatie Auris in 2012 besloot Toyota het dan maar over een andere boeg te gooien, want de middenklasser zag er plots een stuk bescheidener uit. Daardoor bereikte hij een merkbaar groter publiek, maar spring hij er natuurlijk niet bepaald uit qua vormgeving. Bij de facelift in 2015 probeerde Toyota het tij enigszins te keren door de neus terug een eigenzinniger design te geven, maar de Auris bleef in zekere zin een muurbloempje in het C-segment.

Binnenzijde

Dat geldt ook binnenin, waar de cabine vooral onopvallend voor de dag komt. Met zijn rechtopstaande design straalt het dashboard dan wel enige dynamiek uit, maar verder zwaaien vooral grijze plastics de plak. Het gaat dan wel om aangenaam voelende materialen, want Toyota bezuinigde niet op zogenaamde ‘soft touch’-plastics. De hybride krijgt daarnaast wel een opvallend kenmerk mee, want het schakelpookje is daar net als bij de Prius futuristisch vormgegeven en transparant blauw van kleur. Ook de tellereenheid werd trouwens overgoten met zijn eigen hybridesausje, want de toerenteller moest plaats maken voor een kleurrijke efficiëntiemeter.

Veiligheid

De Toyota Auris was qua veiligheid mooi mee met zijn tijd. Na zijn lancering in 2013 haalde hij te topscore van vijf op vijf sterren bij zijn botsproeven bij de Euro NCAP. Die beoordeling is tegenwoordig natuurlijk sterk gedateerd, maar bij de facelift in 2015 trakteerde Toyota de Auris op een resem gloednieuwe veiligheidssystemen. Dat Safety Sense-pakket was wel optioneel, maar bevatte dan meteen een rijstrookassistent, een noodremassistent, verkeersbordherkenning en automatische grootlichten.

Alternatieven

Wanneer de Toyota Auris gelanceerd werd, nam hij het in het C-segment op tegen concurrenten als de Volkswagen Golf, Hyundai i30, Ford Focus en Opel Astra. Die waren echter niet verkrijgbaar met hybridemotoren, waardoor de Auris vrijwel het enige alternatief was voor zij die zo zuinig mogelijk wilden rijden. Die aandrijflijn plaatst hem ook tegenover de eerste generaties van de Hyundai Kona Hybrid en de Kia Niro Hybrid, al zijn dat dan wel compacte crossovers.

FAQ

Biedt de Toyota Auris minder kofferruimte als hybride?
Dankzij een slimme plaatsing van de accu onder de achterbank, moet de Toyota Auris Hybrid geen kofferruimte inboeten ten opzichte van een model met conventionele benzine- of dieselmotor.
Is de Toyota Auris betrouwbaar?
Als je goed zorg draagt voor je Auris, dan heeft het model – net als heel wat Toyota’s – het potentieel om je te overleven. Vooral de hybride aandrijflijn heeft een uitstekende reputatie, ondanks de complexiteit van die toen nog vrij nieuwe technologie.

Meer informatie

Modellen