Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-banner-l-01.jpg

Volvo cabrio

Dat een tweedehands auto luxueus kan zijn, bewijzen de prachtige cabrio's van Volvo. Hieronder wordt ten voorbeeld een belangrijk exemplaar gepresenteerd: de Volvo C70. Op veel gebieden was deze Volvo cabrio een belangrijke verschijning in het Volvo assortiment, bijvoorbeeld op het gebied van autoveiligheid. Toch zal hij allicht het best herinnerd worden als de eerste ronde Volvo.

Volvo C70

De Volvo C70 werd geproduceerd tussen 1997 en 2013. De eerste generatie liep daarbij van 1997 tot 2002 als een coupé, en tussen 1999 en 2006 als een softtop convertible. De tweede generatie liep tussen 2006 en 2013 en werd in de markt gezet als een hardtop convertible of cabrio.

Eerste generatie (1997-2006)

Volvo introduceerde de eerste generatie C70 op de Motor Show van Parijs in 1996. Op de Europese markten kwam hij terecht in 1997, daar waar hij de Noord-Amerikaanse markt in 1998 bereikte. De wagen biedt vier motoropties. Het betreft telkens benzinemotors met vijf cilinders en manuele of automatische transmissie. De eerste is een 2,0 liter turbocharged benzinemotor, die vooral in Italië verkocht wordt. Daarnaast is er ook een 2,4 liter turbomotor (lage druk) en twee turbomotors op hoge druk, een van 2,0 liter en een van 2,3 liter. Het uiterlijk is van de hand van Peter Horbury. Het interieur is van de hand van de Mexicaanse designer Jose Diaz de la Vega.

Stijlbreuk

De C70 staat vooral bekend omwille van de stijlbreuk die hij doorvoerde in het Volvo assortiment. Onder andere door de keuze voor een coupé/convertible/cabrio verbrak hij het imago van de robuuste, hoekige Volvo, dat gedurende tientallen jaren was gevestigd. Designer Horbury zou het proces achteraf vergelijken met het wegwerpen van een doos om met het speelgoed te kunnen spelen: Volvo "kept the toy inside!" Horbury's visie was het om een convertible te ontwerpen die tegemoet zou komen aan het gemiddeld gezin van vier personen, dat ook wil genieten van veilig en comfortabel rijgedrag, luxe en een blauwe hemel. Het resultaat waren een stijlvolle look en dito performance, in combinatie met foutloos rijgedrag en baanvastheid.

Volvo's eerste moderne cabrio

De C70 is dus, simpelweg, Volvo's eerste moderne cabrio. Hij werd geproduceerd in Uddevalla, Zweden via een aparte productielijn, die ook de 70 sedan en stationwagon bediende. Deze vierzitter cabrio werd onder andere voorzien van een elektrische achteruit, automatische rollover hoops, gordelspanners, airbags aan voor- en zijkanten, en een veiligheidskooi (dit is een hoefijzer-achtige structuur rond het passagierscompartiment). De zachte top was aanvankelijk beschikbaar in vier kleuren en kon volledig automatisch bediend worden via een knop op het dashboard. Het automatische opbergsysteem werd gebaseerd op het pionierswerk van de vierde generatie Mercedes SL.

Tweede generatie (2006 - 2013)

De tweede generatie C70 debuteerde op de Frankfurt Motor Show van 2005. Hij werd gebouwd op het Volvo S40 platform van John Kinsey. De hardtop bestaat uit drie delen en heeft minder dan 30 seconden nodig om zich in of uit te plooien. De C70 cabrio is bovendien niet enkel technisch ingenieus, hij werd recent ook nog uitgeroepen tot de Top Safety Pick van het Insurance Institute for Highway Safety in de Verenigde Staten. Dit heeft hij vooral te danken aan het Roll Over Protection System (ROPS).