Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
volvo-s60-front

Volvo S60

1 / 4
volvo-s60-front
volvo-s60-side
volvo-s60-back
volvo-s60-interieur

Sterke punten

Knap, Scandinavisch design Goede afwerking Ook als plug-inhybride

Zwakke punten

Weinig dynamisch rijgedrag Hard geveerd als R-Design Duurder dan V60

Volvo S60 Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Volvo S60, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:4.4 - 12.3s
Maximumsnelheid:180 - 250 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):34 - 261 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):1.5 - 12.9 l/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4576 x 1804 x 1412 mm
Portieren:4
Kofferruimte:380 - 442 liter
Aanhangergewicht:344 - 565 kg

Volvo gaat premium

Volvo heeft zichzelf heruitgevonden, en daar hoort deze nieuwe S60 bij. Die volgt het moderne lijnenspel dat grote broers XC90 en S90 een paar jaar eerder lanceerden, maar herleidt dat tot een compacter en tijdloos knap silhouet.

Interesse in een Volvo S60

Volvo S60 tweedehands auto
Volvo S60 nieuwe auto
Volvo S60 dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Volvo gaat premium

Volvo heeft zichzelf heruitgevonden, en daar hoort deze nieuwe S60 bij. Die volgt het moderne lijnenspel dat grote broers XC90 en S90 een paar jaar eerder lanceerden, maar herleidt dat tot een compacter en tijdloos knap silhouet.

Goede redenen

  • Volvo draagt al decennia lang veiligheid hoog in het vaandel, en dat is voor de nieuwe modellen niet anders. Ze pronken met heel wat innovatieve en standaard inbegrepen veiligheidsuitrusting.

  • Met de nieuwe designtaal die de XC90 lanceerde in 2015, is daar echter ook een aspect van Scandinavisch design bijgekomen. Daardoor ziet iedere nieuwe Volvo er stijlvol en minimalistisch uit.

  • De S60 zet zich echter wat sportiever in de markt dan de V60, en dat valt te zien aan het motorengamma: je kan de sedan enkel met de sterkere aandrijflijnen krijgen.

  • Daartoe horen natuurlijk ook de geëlektrificeerde aandrijflijnen, en zo kan je de S60 uitrusten met Volvo’s krachtige plug-inhybride aandrijflijn.

Belangrijke gegevens

Motoren

Volvo wil elektrificeren, en dat valt te zien aan het motorengamma van deze derde generatie S60. Zo was de sedan er al vroeg bij met een plug-inhybride aandrijflijn, en verving Volvo omstreeks 2020 het gros van de benzinemotoren door mildhybride exemplaren.

Momenteel bestaat het benzinegamma van de S60 uit slechts één motorisatie, en dat is een mildhybride gebaseerd op een 2.0-liter viercilinder turboblok. Die B4 biedt meteen een mooie 197 pk en stuurt die naar de voorwielen langs een zeventraps automaat. Tot 2022 was er ook de B5, een versie die 250 pk combineerde met een achttraps automaat. Voor de update werd het benzinegamma aangeduid met ‘T’ in plaats van ‘B’, en toen ging het om motoren zonder mildhybride ondersteuning. Dieselmotoren zijn nooit verkrijgbaar geweest op deze generatie van de S60; daarvoor moest je een V60 break kopen.

Het pronkstuk van het gamma is de plug-inhybride aandrijflijn. Die T8 Recharge schopt het tot maar liefst 455 pk, die over de vier wielen verspreid worden. Sinds de laatste update beschikt de hybride over een accu van 18,8 kWh, waarmee hij 90 kilometer ver moet komen op een lading stroom. Voorheen was de T8-versie 390 pk sterk, en haalde hij een 50-tal kilometer uit een accu van 11,6 kWh. Een minder sterke T6 Recharge is er in tegenstelling tot de V60 niet.

Afmetingen

De Volvo S60 bevindt zich in het premium D-segment, tussen concurrenten als de Mercedes-Benz C-Klasse, de Audi A4 en de BMW 3 Reeks. Zijn afmetingen zijn dan ook gelijkaardig, met een lengte van 4,76 meter en een breedte van 1,85 meter. De S60 is daarnaast 1,43 meter hoog, zo’n 5 centimeter lager dan de V60 break. Die laatste was er ook nog eens als ruigere Cross Country die de opganging dan met nog 2 centimeter verhoogde, maar zo’n versie maakte de overstap niet naar deze generatie van de S60.

Ook de kofferruimte van de Volvo S60 is vergelijkbaar met die van zijn concurrenten, al is hij niet de grootste in zijn segment. Zo vind je achterin 442 liter koffervolume, terwijl een Mercedes C-Klasse sedan 455 liter biedt en een BMW 3 Reeks het tot 480 liter schopt. De T8 plug-inhybrideversie ziet de koffer zelfs met nog een kleine 50 liter slinken.

Varianten

De Volvo S60 staat in de catalogus in drie uitrustingsniveaus: Plus, Ultimate en Polestar Engineered. De Plus geldt dus als basisversie, maar die wordt meteen knap uitgerust. Zo is er meteen een uitgebreid infotainmentsysteem en een digitaal bestuurdersdisplay, krijg je standaard licht-, regen- en parkeersensoren en een achteruitrijcamera, is er cruise control en wordt de auto aan de buitenkant voorzien van 18-inchvelgen. De Ultimate voegt nog wat luxe toe met een panoramisch schuifdak, een premium audiosysteem en een head-updisplay. Tot slot kan je de Polestar Engineered-versie enkel combineren met de krachtige plug-inhybride aandrijflijn, want die verschuift de focus naar sportiviteit met eigen bumpers, 19-inchvelgen, Brembo-remmen en Öhlins-dempers.

Prijzen

Geen enkele Volvo S60 is dus slecht uitgerust, en dat merk je ook aan de prijzen. Zo moet je minstens 48.300 euro neertellen voor een nieuwe S60, en dat is ruim 5.000 euro meer dan de goedkoopste V60 – nochtans de ruimere van de twee. Voor dat geld krijg je de auto dan ook in zijn Plus-versie voorzien van de B4-benzinemotor met 197 pk, terwijl een V60 standaard minder uitrusting en minder vermogen krijgt. Wil je een plug-inhybride, dan ben je minstens 63.200 euro kwijt voor een T8 Recharge. Daarmee is de S60 dan weer iets goedkoper dan een vergelijkbare V60.

De tweede generatie Volvo S60 werd in 2018 gelanceerd, en je vindt dus al flink wat exemplaren op de tweedehandsmarkt. Ze houden hun waarde echter goed vast, want goedkoper dan 23.000 euro vind je het model maar moeilijk. Een exemplaar op benzine kost zelfs al snel 30.000 euro, maar vooral de plug-inhybrides zijn begeerlijk. Zo moet je zeker 40.000 euro over hebben voor een vroeg exemplaar, en dan heeft die vaak al flink wat kilometers op de teller.

Design

Buitenzijde

Ook als kleinste sedan is deze S60 onmiddellijk herkenbaar als Volvo. Hij deelt dan ook zijn minimalistische, rechtlijnige proporties met de zustermodellen, net als een aantal typische kenmerken zoals de C-vormige achterlichten en de koplampen met een LED-signatuur dat doet denken aan de hamer van Thor. Van veraf is hij daardoor moeilijk te onderscheiden van zijn grotere broertje, de S90, maar eens je dichterbij komt merk je meteen dat de S60 vooral dynamischer voor de dag wil komen. Zo is het lijnenspel wat aangescherpt, en is hij aanzienlijk korter dan een S90.

Binnenzijde

Ook binnenin kan je er niet om heen dat je met een Volvo te maken hebt. Zo is het rechtopstaande tablet-scherm middenin het dashboard van de partij, en worden de bedieningselementen verder tot een minimum beperkt. Die minimalistische lijn wordt ook doorgetrokken naar de rest van het design, want de cabine van de S60 straalt – net als die van andere hedendaagse Volvo’s – een zekere rust uit.

Veiligheid

Volvo zou gefaald hebben indien één van zijn modellen de topscore niet kon halen bij zijn Euro NCAP-botsproeven. Dat deed de S60 dan ook, en hij ging naar huis met vijf op vijf sterren. Dat dankt hij niet alleen aan de standaard aanwezigheid van een botspreventiessyteem en een actieve rijstrookassistent die ook om obstakels heen kan manoeuvreren, maar ook aan zaken als het WHIPS (Whiplash Protection System) dat de hoofdsteun en de rugleuning mee beweegt met de inzittenden in het geval van een aanrijding achteraan.

Alternatieven

De Volvo S60 speelt in het premium D-segment, wat wil zeggen dat hij het moet afleggen tegen de zogenaamde Duitse Drie. Mercedes-Benz heeft zo de C-Klasse in de aanbieding, BMW de 3 Reeks en Audi de A4. Daarnaast zou je voor dat geld ook een Volkswagen Passat, Skoda Superb of een Mazda 6 kunnen overwegen, die iets groter zijn maar wel wat van de premium-uitstraling van de Volvo missen.

FAQ

Hoever rijdt een Volvo S60 plug-inhybride elektrisch?
Sinds een update begin 2022 beschikt de Volvo S60 T8 Recharge plug-inhybride over een grotere accu van 18,8 kWh, goed voor 90 kilometer elektrisch rijbereik. Voorheen was de batterij 11,6 kWh groot en kon je rekenen op ongeveer 50 kilometer voor de verbrandingsmotor moest bijspringen.
Heeft de Volvo S60 minder kofferruimte als plug-inhybride?
Als plug-inhybride T8 moet de S60 toch wat kofferruimte inboeten Zo biedt de reguliere S60 442 liter koffervolume, en is dat bij een plug-inhybride slechts 390 liter.

Beoordelingen voor Volvo S60

34 Beoordelingen

4,8