Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
AS24-modelpagina-vw-e-golf_04.jpg

Volkswagen e-Golf

1 / 5
AS24-modelpagina-vw-e-golf_04.jpg
AS24-modelpagina-vw-e-golf_05.jpg
AS24-modelpagina-vw-e-golf_01.jpg
AS24-modelpagina-vw-e-golf_02.jpg
AS24-modelpagina-vw-e-golf_03.jpg

Sterke punten

  • Werkingsstilte
  • Flexibele recuperatie remenergie
  • Koffer nauwelijks kleiner

Zwakke punten

  • Beperkt rijbereik
  • Geen opbergruimte vooraan
  • Batterijgarantie eerste modellen loopt af

Kia Soul Een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de auto Kia Soul, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Tweedehands vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand
van 0 tot 100 km/u:7.8 - 12.6s
Maximumsnelheid:145 - 200 km/h
CO2-uitstoot (gecombineerd):127 - 176 g CO2/km
Verbruik (gecombineerd):4.8 - 7.6 kWh/100km
Afmetingen (l/b/h) vanaf:4105 x 1785 x 1593 mm
Portieren:5
Kofferruimte:224 - 1339 liter
Aanhangergewicht:470 - 620 kg

De voorhoede van Volkswagens elektro-offensief

In 2014 stond de Volkswagen e-Golf in de showroom, de allereerste elektrische variant van de mateloos populaire Golf. In 2017 kreeg hij een krachtigere elektromotor en grotere batterij. Eind 2020 ging hij op pensioen en werd hij afgelost door de eerste elektrische Volkswagen op een specifiek platform: de ID.3.

Interesse in een Volkswagen e-Golf

Volkswagen e-Golf tweedehands auto
Volkswagen e-Golf nieuwe auto
Volkswagen e-Golf dealeraanbiedingen

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goeie redenen

  • De werkingsstilte van de elektromotor draagt in hoge mate bij tot het rijcomfort van deze elektrische Golf.

  • De Volkswagen e-Golf heeft verschillende settings voor de recuperatie van remenergie, om de batterij lichtjes bij te laden, maar vooral om de e-Golf zoveel mogelijk met één pedaal te sturen.

  • Het MQB-platform van de Volkswagen e-Golf werd ontworpen om plaats te bieden aan een batterij, waardoor het koffervolume nauwelijks verkleint.

  • Met een koppel van eerst 270 Nm en later 290 Nm dat instant beschikbaar is, schiet de Volkswagen e-Golf in alle verkeerssituaties vlot uit de startblokken.

Alle belangrijke gegevens over de Volkswagen e-Golf

Motoren

Bij zijn debuut in 2014 kreeg de Volkswagen e-Golf een elektromotor van 85 kW (115 pk) en 270 Nm. Die synchroonmotor met permanente magneet werd voorin onder de motorkap geplaatst, waardoor daar in tegenstelling tot veel andere elektrische auto’s geen opbergruimte werd voorzien. De versnellingsbak had een vaste overbrengingsverhouding en stuurde het vermogen naar de voorwielen. De lithium-ionbatterij werd op zijn beurt onder de voor- en achterzetels en onder de middentunnel geplaatst, en had een brutocapaciteit van 24,2 kWh en een nettocapaciteit van 21,2 kWh.

Dat leverde de Volkswagen e-Golf een sprinttijd naar 100 km/u in 10,4 seconden op en een begrensde topsnelheid van 140 km/u. Volgens de oude NEDC-cyclus moest de e-Golf op een volle batterijlading 190 kilometer ver geraken, al nuanceerde Volkswagen dat optimistische cijfer zelf door een praktisch rijbereik van 130 tot 190 kilometer mee te geven.

Bij de facelift in 2017 kreeg de e-Golf zowel een krachtigere motor als een grotere batterij. De elektromotor was vanaf toen 100 kW (136 pk) en 290 Nm sterk, waardoor de sprinttijd naar 100 km/u nog 9,6 seconden in beslag nam. De begrensde topsnelheid kwam met 150 km/u ook iets hoger te liggen. De batterijcapaciteit breidde uit naar 35,8 kWh, waardoor het NEDC-rijbereik op 300 kilometer uitkwam. Volgens de nauwkeurigere WLTP-cyclus was dat 231 kilometer, Volkswagen zelf gaf voor de “reële rijomstandigheden” 170 tot 230 kilometer op.

Afmetingen

Met een lengte van 4,27 meter, breedte van 1,80 meter en hoogte van 1,48 meter was de e-Golf amper groter of kleiner dan de versies van de Golf met verbrandingsmotor. Het grootste verschil zat in het koffervolume: met de rugleuning van de achterbank rechtop bedroeg dat 343 liter, met diezelfde rugleuning neergeklapt breidde het volume uit tot 1.233 liter. Dat was verrassend genoeg niet veel kleiner dan dat van de gewone Golf, die over respectievelijk 380 liter en 1.270 liter beschikte.

Uitvoeringen

De Volkswagen e-Golf was er maar in één uitvoering, maar kwam relatief goed uitgerust voor de dag. Zo beschikte hij standaard onder meer over ledkoplampen, 16-duimsvelgen, navigatie, automatische airco enzovoort. Optioneel kon die uitrusting wel nog worden uitgebreid, met bijvoorbeeld lederen zetels, adaptieve cruise control, een elektrische chauffeurszetel of een warmtepomp.

Tweedehandsprijzen

Het tweedehandsaanbod van de Volkswagen e-Golf is niet zo uitgebreid, waardoor de prijzen relatief dicht bij elkaar liggen. Je mag rekenen op prijzen vanaf zo’n 23.000 euro voor modellen van de eerste bouwjaren tot zowat 30.000 euro voor meer recente modellen. Hoewel er geen noemenswaardige problemen met de e-Golf bekend zijn, is het handig om weten dat de fabrieksgarantie op de batterij voor modellen uit de eerste bouwjaren stilaan verloopt.

Design-highlights en interieur

De Volkswagen e-Golf was er alleen als vijfdeurs en onderscheidt zich in enkele details van de andere Golf-modellen met verbrandingsmotor. Binnenin zijn de verschillen vooral beperkt tot de displays.

Blauwe touch

Aan de buitenkant onderscheidt de Volkswagen e-Golf zich vooral aan de voorkant van de andere Golf-modellen met verbrandingsmotor. Standaard was hij voorzien van ledkoplampen, maar die werden opgefleurd met een blauwe accentlijn, die over de hele breedte van de voorkant doorliep en zo de lichtblokken met elkaar verbond. Omdat het radiatorrooster in de elektrische Golf geen nut had, is dat in de e-Golf dichtgemaakt. De led-dagrijlichten hadden een typische C-vormige lichtsignatuur, die Volkswagen ook gebruikte bij de Golf GTE, terwijl de Duitsers verder de nodige blauwe accenten toevoegden aan de logo’s.

Zoek de verschillen

Binnenin kreeg de Volkswagen e-Golf standaard een stoffen bekleding met een eigen patroon, terwijl lederen zetels een optie waren. De zetels, het stuur en de keuzehendel voor de versnellingsbak hadden eveneens blauwe accenten in de stiksels. De displays, zoals het instrumentendisplay en enkele menu’s in het infotainmentscherm, waren specifiek voor de e-Golf.

Rijhulp en veiligheid

Bij zijn debuut in 2012 kreeg de Volkswagen Golf de maximumscore van vijf sterren op de crashtests van de Euro NCAP. Het resultaat is ook van toepassing op de e-Golf. Standaard of optioneel kreeg de elektrische Golf doorheen zijn carrière heel wat features, zoals een aanrijdingswaarschuwing met noodremhulp, een adaptieve cruise control met rijstrookhulp, enzovoort.

Alternatieven

Volkswagen bouwt geen e-Golf van de huidige generatie Golf. Wie een nieuwe elektrische Volkswagen-hatchback wil, moet dus kiezen voor de Volkswagen ID.3. Bij stalgenoot Cupra rijdt de elektrische Born rond. Liever een model kleiner bij het Duitse of Spaanse merk? Dan zijn er de Volkswagen e-Up en Seat Mii Electric.

FAQ

Hoeveel kost de Volkswagen e-Golf?
De elektrische Volkswagen Golf heeft tweedehandsprijzen van zo’n 23.000 tot 30.000 euro. De lagere prijzen zijn vooral van toepassing op modellen uit de eerste bouwjaren, de hogere prijzen op modellen uit de recentere bouwjaren.
Hoeveel bedraagt het rijbereik van de Volkswagen e-Golf?
Voor de eerste versie van de Volkswagen e-Golf, met de batterij van 24,2 kWh, gaf Volkswagen een rijbereik op van 190 kilometer. Dat was weliswaar volgens de **verouderde NEDC-cyclus**. De tweede versie, met grotere batterij van 35,8 kWh, had een ruimer rijbereik: 300 kilometer volgens diezelfde NEDC-cyclus, 231 kilometer volgens de **nauwkeurigere WLTP-cyclus**.

Beoordelingen voor Kia Soul

6 Beoordelingen

4,9