Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Multivan 4.jpg

Volkswagen Multivan

1 / 4
Multivan 4.jpg
multivan 1.jpg
multivan 2.jpg
multivan 3.jpg

Sterke punten

  • Functionele ruimte
  • Rijplezier
  • overzicht

Zwakke punten

  • prijs
  • optielijst
  • verbruik

Bus, maar geen bus.

Tot en met de T6 -en dat is de 6de generatie van het VW-busje dat begin jaren 60 de wereld verbaasde, was de Multivan een afgeleide van de Transporter. Dat is nu anders: de Multivan staat op het MQB-platform, waar tegenwoordig zowat alle VW’s en straks ook Fords op gebouwd worden. Daarmee wordt de Multivan de eerste T7, terwijl de Caravelle en Transporter evolueren van T6 naar T6.1

Goede redenen

  • u bent het hoofd van een nieuw samengesteld gezin, u heeft dus regelmatig 4 kinderen in huis en daarmee wil u geregeld op daguitstap, dan bent u haast per definitie op de Multivan aangewezen.

  • u stelt het op prijs dat de binnenruimte veelzijdig in te richten valt, waarbij ook verhuismogelijkheden horen, want straks vertrekt een deel van de kroost op kot. En uw levenspartner gaat op regelmatige tijdstippen met de oude huisraad op de rommelmarkt staan.

  • U kent de voordelen van een utilitaire van, veel plaats and all that maar u wil liefst zo weinig mogelijk met de nadelen (laweit en ander gerammel) geconfronteerd worden, als het even kan moet het autogevoel in het rijden aanwezig zijn.

  • Met de Multivan bent u ook verlost van het slechte zicht achter een SUV: u kijkt er gewoon overheen. Tel daar ook makkelijk in- en uitstappen bij.

Belangrijke gegevens

De Multivan kan u (in optie) laten uitrusten met het intelligente rijhulpsysteem IQ.DRIVE, waarmee halfautomatisch rijden in druk reis- of woon-werkverkeer mogelijk wordt. Sturen, accelereren en remmen gaat automatisch. Mits optimale connectiviteit is contact, viaCar2X met andere weggebruikers mogelijk en dan weet u op voorhand wat er te gebeuren staat.

De IQ.Light-ledmatrix koplampen, ook een optie, zien de wereld iets eerder dan u zelf kan. Automatisch groot-kruislicht, dat kennen we, maar in combinatie met de Dynamic Light Assist, schijnen ze dynamisch op en neer en kijken ze om de hoek. Handig.

De Multivan is ruim 1,90 m hoog. Dat levert een hoge, maar verkeersoverzichtelijke zitpositie op. Nadeel is dan weer wel dat het zeer nipt tot niet mogelijk wordt om de Multivan in parkeergarages achter te laten. Parkeren in het algemeen is een klus met de aanzienlijke buitenafmetingen, maar VW zou VW niet zijn als in het optiepakket geen (geautomatiseerde) parkeerhulp zou zitten. Zelfs voor de aanhanger is een achteruitrijhulp voorzien.

Motoren

De Multivan graait op het weelderige motoren schap van Volkswagen en kan komen aanzetten met een 1.5 TSI (136 pk), een 2.O TSI (204 pk), en een plug-in hybride die (1.4 TSI plus elektromotor) 218 pk sterk is en een kleine 50 km puur elektrisch rijden mogelijk maakt. De 1.5 haalt een top van 182 km/h, de 2.0 en de stekkerhybride halen vlot de 200 km/h en accelereren vlotjes beneden de 10 s naar 100 km/h. Daar heeft de 1.5 TSI ruim 13 s voor nodig, een vooroorlogs (maar welke oorlog?) cijfer. Welke motor er vooraan ook ingebouwd wordt, hij is altijd gekoppeld aan een 7-trapsautomaat en van daaruit gaat de kracht meestal naar de voorwielen, maar een 4Motion (VW’s vierwielaandrijving) is in sommige gevallen ook mogelijk. De diesel (2.0 TDI) wordt 150 pk sterk, maar met een hoger koppel toch nog vlot door het verkeer te sluizen. Hij kan ook het meeste aanhangergewicht verdragen: 2.000 kg, tegenover 1.600 kg voor de benzine versies en plug-in hybride.

Afmetingen

De Multivan neemt zijn vierkante meters in, zowel in het verkeer als op de parkeerplaats: 5 x 1,95, 1,9 m (en dan hebben we over de korte versie, de lange is 5,2 m lang). Hij is minimaal net geen 2 ton zwaar, leeg. De koffer gaat van een minimale 450 l naar een maximale (als alles is weg gemonteerd) bijna 4.000 l. Fenomenaal, maar waar laat je ondertussen je stoelen?

Varianten

Afgezien van de 4 verschillende motoren en de twee carrosserielengtes, kent de Multivan (her en der aangevuld met business als addendum) ook de Drive, Life en Style afwerkingsniveaus. Die laatste als de completere, met centrale vergrendeling met sleutelloze start, digitale cockpit, noodrem assistent, airco in drie verschillende zones, parkeer hulp en de avant-garde Matrix Led-koplampen. De Life Business heeft daar boven op een glazen panoramisch dak, de Drive moet het met een gevoelig soberder uitrusting stelling. Maar zoals eerder aangegeven: de optielijst is van hier tot Wolfsburg lang.

Prijzen

De goedkoopste Multivan, de korte 1.5 TSI gaat u toch € 47.000 kosten, dat is bepaald niet weggeven. Een 2.0 diesel in Drive uitvoering gaat voor € 54.000 van de hand, de duurste plug-in hybride, de lange in de Style uitvoering kost ruim € 67.000. Wat daar na 4 jaar als restwaarde van overblijft, is koffiedik kijken, maar Volkswagens zijn (relatief) waardevast en staan op de tweedehandsmarkt meer dan hun man.

Design

Buitenzijde

Wie de ID Buzz al gezien heeft, weet waar de VW-designers de mosterd vandaan halen. De Multivan is strak van lijn, heeft een strak front waarbij de luchtinlaten tot een minimum beperkt zijn gebleven en daardoor zijn de koplampen net niet tot een streep gereduceerd. Achteraan valt de grote achterklep op met geïntegreerde, zeg maar omkaderende spoiler die de achterruit (meer) proper moet houden. De zijkant valt op door de minimale naden en randen die rondom de deuren haast niet te zien zijn. De getinte ruiten geven hem een sportief cachet.

Binnenkant

Iedereen kan zijn Multivan naar believen uitrusten in de passagiersruimte en neem ruimte maar letterlijk. VW voorziet initieel 3 rijen stoelen, met een maximum van 7 zitplaatsen. Als er een tafel in moet, moet er geschipperd worden met de stoelen en weet dat die tussen den 23 en 29 kg wegen. Vooraan kijken we naar een typische boordplank van VW, waarbij het digitaal/virtuele dashboard achter het stuur verder naar het midden wordt doorgetrokken voor een flink multifunctioneel scherm. Daaronder is nog een middenconsole met onder meer de pook en secundaire bedieningen. Weet ook dat elke zitplaats recht heeft op een usb-aansluiting. De afwerking is secuur, de gebruikte materialen vallen maar nipt binnen de VW-normen.

Veiligheid

Alles wat er aan assistenten te bedenken valt, tot en met semiautomatisch rijden zit op deze Multivan en als het er niet vanzelf zit, valt het in de optielijst bij te bestellen. Met de hogere rijpositie is chauffeur en zijn passagiers ook beter beschermd tegen invasieve botsingen. En ook dan heeft de Multivan airbags en gordelspanners te over om iedereen zo optimaal mogelijk te schermen. De Multivan neemt zelfs de medeweggebruiker in bescherming en heeft een noodremsysteem dat voetgangers en fietsers detecteert. Prima

Alternatieven

Natuurlijk heeft Renault met de Traffic een tegenbod, alsook Stellantis met de Peugeot Boxer, maar dat zijn toch meer derivaten van een bestelbus dan een auto die op een bus lijkt. We zouden voor de Hyundai Staria durven gaan, een peoplemover met een gedurfd design en al even pittig geprijsd als de Multivan. Of vind u € 60.000 niet pittig voor een Hyundai?

FAQ

Komt er een T7 Transporter versie op het MQB platform?
Daar durven we niet op hopen, we denken dat de ID Buzz eerder voor transport zal aangekleed worden…
Is een 1.5 l motor niet te zwak voor een Multivan?
Zondermeer in ons drukken en jachtige verkeer en wie regelmatig een heuvel op moet, zal de kortademigheid van de Multivan zeer goed waarnemen.
Waarom maar 50 km autonoom elektrisch rijden?
VW gaat er van uit dat de meeste Multivan rijders flinke afstanden in één keer afleggen, op autowegen vaak. Dus verbrandinsmotor, bovendien zouden teveel batterijen de laadcapaciteit hypothekeren.