Meestal een vaste autokraan

Kranen bestaan uit een stevige ijzeren constructie, waarin kabels en katrollen zijn gemonteerd. Kranen worden niet alleen bij bouw- en sloopwerk toegepast, maar ook bij het vervoer van goederen. Dat gaat dan om autokranen, geplaatst op een camion of een schip. Autokranen bestaan in verschillende gewichtsklassen. De kranen voor de zware lasten hebben over het algemeen een tweede knik-arm aan het uiteinde van de eerste, waardoor de kraan over een grotere afstand en in alle richtingen gebruikt kan worden bij het laden en lossen. Het meest toegepast is de vaste autokraan, die permanent op een camion is vastgezet. De vracht kan daarmee door de chauffeur zelf worden geladen en gelost. Een autokraan is samengesteld uit een vaste kolom, een hef-arm en één of twee knik-armen. De knik-arm kan verlengd worden door de uitschuifdelen die erin gemonteerd zijn. Autokranen zijn daardoor van een beperkt formaat, waardoor er voldoende laadvermogen overblijft. De grote autokranen hebben een bedieningspost op een platform. Bediening is daarmee zittend of staand mogelijk. Er zijn ook autokranen met radiografische besturing, waardoor het uitzicht op de laad- en los-plek beter is voor degene die de kraan bedient. Dat maakt het werken veiliger!

Verrijdbare autokraan vergroot laadvermogen

Op trekker-opleggercombinaties worden meestal verrijdbare autokranen toegepast. Die hebben een eigen hydraulisch systeem waarmee ze afzonderlijk van de camion kunnen worden bediend. In de oplegger zijn rails gemonteerd, waarover de kraan de gehele lengte van de oplegger kan benutten. Doordat de goederen met behulp van de verrijdbare autokraan over kortere afstanden kunnen worden geladen gelost, kan de kraan in verhouding lichter zijn dan een vaste autokraan. Het maximaal toegestane gewicht van de oplegger kan daardoor benut worden voor het laden van méér goederen dan wanneer er een vaste kraan gemonteerd zou zijn.

Ook autokranen op schepen

Autokranen worden vooral op binnenvaartschepen gebruikt om de auto's van de bemanning van de wal naar het schip en omgekeerd te verplaatsen. Dat kan niet altijd vlakbij het schip, waardoor soms heel grote afstanden overbrugd moeten worden. Daarvoor worden zware kranen gebruikt, die de auto’s over een lengte tot 20 meter kunnen verplaatsen. Er zijn veel leveranciers van autokranen in Europa, zoals HMF, Palfinger, Bocker, Buko en De Waal, waardoor er voor iedere soort werk het juiste type gekozen kan worden.
Naar boven