Toepassingen en geschiedenis van de dumper

Wat is een dumper?

"Dumper" is een ander woord voor kiepwagen. Er zijn twee soorten op de markt, waarbij de eerste zelfrijdend is en de andere voortgetrokken dient te worden door een ander voertuig. Dit andere voertuig kan bijvoorbeeld een trein of tractor zijn, afhankelijk van het type dumper. In de dumper wordt los materiaal gestort dat later weer gelost moet worden. Een typisch voorbeeld van het gebruik van een dumper is het transport van stenen of zand, maar ook aardappelen, bieten of andere bulkgoederen worden vaak op deze manier van de ene locatie naar de andere gebracht.

Van kar tot dumper

Een dumper kent zijn oorsprong bij de gewone kar die door dier of mens wordt voortgetrokken. Later wordt een model ontworpen dat achter een gemotoriseerd voertuig bevestigd wordt, zodat langere afstanden afgelegd kunnen worden. Dit is al een eerste stap naar sneller en eenvoudiger transport, maar het laden en lossen loopt nog steeds moeizaam. Zeker bij losse materialen is dit een klus die niet snel geklaard is. Om dit probleem van de baan te helpen, komt men met een systeem waarbij de kar gekanteld kan worden en de lading dus vanzelf uit de kar rolt. Vandaar de benaming dumper of kiepwagen: de goederen worden namelijk uit de wagen gedumpt of gekiept. De bediening gebeurt handmatig. In een laatste fase wordt het kantelen geautomatiseerd en is de moderne dumper een feit. Merken zoals Caterpillar, Hitachi, Faun, Ginaf, Liebherr, Kaelble, Komatsu, Moxy, Terex en Volvo Construction Equipment brengen vandaag kiepwagens op de markt.

De lorrie of dumper voor het treinverkeer

Een dumper die ontworpen is voor vervoer via het spoor, wordt ook wel een lorrie genoemd. Niet alle lorries zijn echter kiepwagens, gezien elke wagen die niet zelfrijdend is en bedoeld voor transport van losse goederen via het spoor als lorrie geklasseerd wordt. In de meeste gevallen is dit type kiepwagen twee-assig en wordt het door middel van stangen vastgehecht aan de trein.
Naar boven